EHBO bij eredivisiewedstrijden (op het veld)

Auteur Topic: EHBO bij eredivisiewedstrijden (op het veld)  (gelezen 8258 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Gepost op: 2 november 2008, 20:15:49
Ik hoop dat dit hier goed staat en of er uiteraard mensen hier zijn die ervaring hebben bij eredivisiewedstrijden. Ik heb geen idee of er mensen van het Rode Kruis of andere EHBO organisatie bij Vitesse langs de lijn zitten. Maar nu even ter zake.

Ik zat vanmiddag bij de wedstrijd Vitesse-ADO Den Haag. De keeper plukte een voorzet uit de lucht, maar raakte o.a een teamgenoot. Deze bleef een lange tijd liggen, en de scheids vroeg uiteindelijk de brancard erbij.
Gezien de botsing zeiden wij op de tribune al tegen elkaar dat de speler minstens een hersenschudding moest hebben en we maakten ons min of meer ook zorgen om zijn nek, deze werd door een EHBO-er ook vast gehouden.
Na een aantal minuten werd de speler voorzichtig op de brancard gelegd en van het veld gedragen. Nu hoorde ik net op tv dat hij een hersenschudding heeft en mogelijk nekletsel.

Nu is mijn vraag, waarom wordt er op het veld geen nekkraag omgedaan? Mag het niet door EHBO-ers (of iemand van het RK) gedaan worden of is daar een ander protocol voor?

Ik heb wel eens wedstrijden gezien in Engeland waar ze de speler op het veld al een nekkraag omdeden voordat ze de speler van het veld droegen. Vandaar dat ik het een beetje vreemd vind dat het hier in dit geval niet gedaan werd.

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Cor B.

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 2 november 2008, 20:35:47
Wat er allemaal mag en niet mag weet ik niet precies, maar het aanleggen van een nekkraag staat beschreven in het OK boekje "Eerste hulp bij Waterongevallen".
En ik denk, dat er maar heel weinig EHBOers zijn die dat boekje 'gehad' hebben. En als je iets niet in de lessen hebt behandeld zou je het niet mogen doen.
Overigens wordt (nek)wervelletsel heel summier aangehaald in het OK boekje, m.i. ten onrechte.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #2 Gepost op: 2 november 2008, 21:02:59
Het aanleggen van een nekkraag is een handeling die een EHBO-er bij het RK of de EHBO vereniging niet wordt aangeleerd.
(Fixatie van de nek daarentegen, wordt her en der wel aangeleerd)

Allleen het sigma heeft dit in zijn lespakket zitten, maar dan ook alleen voor gebruik tijdens
een sigma inzet. Een een sigma lid als EHBO-er dienst doet bij een evenement, mag hij daar dus eigenhandig
geen nekkraag aanleggen. (hij zal ze ook niet bij zich hebben...!!!)
(tenzij reeds de Ambu is gearriveerd en hij het in overleg met/ onder toeziend oog van de ambupleeg doet)

Er wordt wel (veel) op getraind bij andere partijen als bijv. Medical Rescue, welke veelvuldig diensten doet bij de motorcross
en andere risicovolle evenementen. Ook bij de SMR geld echter de regel, onbekwaam, maakt onbevoegd.
Er wordt dan ook veel getraind op het aanbrengen van een nekkraag, in diverse omstandigheden.
Wellicht kan  Peter er een aanvulling op geven.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

Kolkkie

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 2 november 2008, 21:27:30
Ik ben benieuwd.

Kort nadat de speler de catacomben werd ingedragen zag ik het aanwezige ambulancepersoneel niet meer op de tribune staan. Waarschijnlijk hebben ze in de catacomben dus een nekkraag omgedaan (had zoiets gelezen in een wedstrijdverslag van deze wedstrijd).  
Ik vind het dan toch wel risicovol. Het vermoeden van nekletsel, en hem dan zo op de brandcard leggen en gaan vervoeren.
Hun kunnen natuurlijk een betere inschatting maken dan mijn persoon op de tribune, maar toch.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

WW heerenveen

• Junior gebruiker
  • **
  • http://hulpverleningss.forum2go.nl
Reactie #4 Gepost op: 3 november 2008, 22:49:22
Wat raar ,het aanleggen van een nekkraag wordt wel bij de wegenwacht/ EHBO aangeleerd

8)
IM is sinds de landelijke invoering in 1999, door Rijkswaterstaat en partners, een van de pijlers van het Operationeel Verkeersmanagementprogramma dat

NF

• Senior gebruiker
    • www.112ijmond.nl
Reactie #5 Gepost op: 3 november 2008, 23:11:32
Even los van de discussie, nog onderstaand bericht:

Nieuws 03 nov
Blessure Ammi valt mee
De blessure van voetballer Ahmed Ammi van ADO Den Haag valt mee. De rechtback heeft aan een botsing in de verloren uitwedstrijd zondag tegen Vitesse (1-3) slechts een lichte hersenschudding overgehouden.  

Aanvankelijk vreesde de medische staf ook voor letsel aan de nekwervels, maar na onderzoek in een ziekenhuis in Arnhem bleek daar geen sprake van. Ammi mocht zondagavond al weer naar huis.  De 27-jarige verdediger moet wel een aantal dagen rust houden.

http://voetbal.nos.nl/nieuws/artikel/ID/tcm:45-437497/
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening

s@nder

• chauffeur Hap alkmaar
  • Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #6 Gepost op: 3 november 2008, 23:19:41
Hoi allen,

Ik ben leidinggevend bij alle thuiswedstrijden van AZ.
Ik zal in het kort uitleggen hoe wij de Eerste Hulp hebben geregeld.

Al het medisch gebeuren in en rond om AZ is de verantwoordelijkheid van het Rode Kruis Alkmaar.
Wij zorgen ervoor dat er elke wedstrijd voldoende medisch personeel aanwezig is.
Dit bestaat dan uit min. 12 RK-ers en 6 verpleegkundige uit het Medisch centrum Alkmaar (MCA) verdeeld over diverse lokaties in het stadion.
Betreft het veld, zitten er 4 rk-ers op het veld met een plank compleet met blocks, spin en nekkraag. Wanneer er een speler van het veld gedragen moet worden zal dit met de plank gebeuren met twee riemen om de speler te zekeren.
Wanneer er spraken is van eventuele nek en/of hoofdletsel Komen er twee verpleegkundige extra het veld op om de speler een nekkraag om te doen en om samen met de rk-ers de speler te planken compleet met blocks en spin.

vriendelijke groet,

Sander

Pieter Lodder

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 4 november 2008, 10:24:20
Kijk, dit soort leden daar kunnen we er niet genoeg van hebben!

Dank voor je heldere uitleg!

Pieter L.
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 4 november 2008, 13:50:02
Ik las dit topic en het word toch eens tijd om een dieper te kijken naar eerste hulp dienstverlening..

Je kan van eerste hulpverleners die worden opgeleid om passantenhulpverlening te doen, (Oranje Kruis en reguliere Rode Kruis) niet de verwachting hebben dat adequate dienstverleningsmodellen met aansprakelijkheden hebben.
De opdrachtgever blijft aansprakelijk voor de geleverde dienstverlening op het veld (evenement), echter de dienstverlener is ook aansprakelijk voor de geleverde dienstverlening..

Over het aanleggen van een nekkraag door passantenhulpverleners word terrecht moeilijk gedaan.  Het vergt redelijk wat training en onderhoud van je vaardigheden om een nekkraag onder een alle omstandigheden goed aan te leggen.  En een SIGMA training is op dit gebied werkelijk onvoldoende..
Echter ben je er niet met nekkraag alleen.  Je moet ook padding onder het hoofd hebben, en iemand volledig kunnen immobiliseren op een wervelplank..  Een gemiddelde verpleegkundige heeft hier ook geen ervaring in..
Het is ook geen werk van individuen, maar van een goed op elkaar ingespeeld team, die samen trainen, en samen komen werken en adequate diensten verlenen.

Nu is het risicoprofiel op een voetbalveld niet zo, dat je iedere hulpverlener over deze vaardigheden moet beschikken. Echter wil je dat je evenement ook weer snel kan doorgaan. Dan zal je daarin keuzes moeten maken.

Ik merk hellaas dat veel mensen denken dat ze na twee keer oefenen en een paar keer gekeken hebben ook adequaat iemand kunnen immobiliseren. En helaas ziet ik dat veel mensen echt de verkeerde keuzes maken..

Als ik hulpverleners zie, die het als eerste het hoofd tussen de headbloks vastzetten en dan pas de rest van lichaam spinnen, dan hebben ze echt nog geen flauw idee wat ze doen.. Dan hebben nog niets geleerd over bewegingsleer, over krachtenleer, over het vastmaken van een lichaam op een plankje..  
Om het goed te doen, is het niet vreselijk moeilijk echter het vergt wel goede adequate fundementele training. En daar schort het vaak flink aan..

Om binnen MedicalRescue.NL het kunstje zelfstandig met je team te mogen uitvoeren heb je minstens 40 uur training alleen al op dit onderwerp en een flink aantal keren geassisteerd bij indicenten bij wervelletsels.
En ik zie ook clubs die na twee avondjes trainen het ook gewoon lekker zelfstandig doen.. En dan vaak ook zo slecht, dat je beter de patient voorzichtig op een brancard kan leggen..

Ik ben absoluut voor dat eerstehulp dienstverleners over deze vaardigheden beschikken, echter ik zie helaas dat sommigen daar ook erg lichtvaardig over denken.

Kolkkie

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 4 november 2008, 17:36:16
Dank jullie voor je uitleg  O0

Hebben ze bij AZ een wervelplank of zoiets wat ze dus ook bij Vitesse gebruiken (zie foto, even van vi.nl geplukt)?

Volgens mij kan je op zo'n brancard niet echt iemand goed fixeren als er iets met de nek is.

Hoe het verder bij Vitesse georganiseerd is weet ik niet. Ik zie 3 'verschillende' diensten lopen, namelijk een ambulance team, op de promenades loopt de medische dienst rond (in het groen) en ook 'Medical Stewards' die weer in het geel rondlopen.
Ik hoop daar over 2 weken toch wat meer over te weten. Ben er ondertussen wel erg nieuwsgierig naar.