Darm van Harm.....?

Auteur Topic: Darm van Harm.....?  (gelezen 6221 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out

CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 6 november 2008, 22:51:32
ik denk de gemiddelde bemanningvan iedere ambu in NL  ;)
of.....gewoon de deken 8)    ( hé WM!)

rjvaneyk

• Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 6 november 2008, 23:32:03
Een paar weken geleden hebben we een oefendag gehad in de regio.

Tijdens deze dag hebben we ook een noodbevrijding gedaan via deze methode.
Bij ons werd er een opgerolde RENTEX-deken gebruikt om het slachtoffer uit de auto te halen.

Deze deken word in de breedte opgerold, waardoor hij hetzelfde eruit ziet als de "Darm van Harm".
Vervolgens word deze rond gevouwen, zodat je 2 gelijke uiteindes hebt.
Het uiteinde waar de "boog" zit wordt tegen de voorkant van de nekkraag (aan de kant van de keel) geplaatst.
Vervolgens gaat deze sling over de schouders naar de achterkant en komt onder de oksels door naar voren.
Aan de voorkant gaan de uiteindes over de borst heen en weer naar achteren onder de oksels door.
Je houdt dan 2 uiteindes aan de achterkant van het lichaam over, die je vast houdt en gebruikt voor de noodbevrijding.

Ik heb de handeling met de sling zelf uitgevoerd en gemerkt dat dit veel sneller en makkelijker werkt, dan met de KED-spalk.

Jim

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 7 november 2008, 11:30:59
Kijk eens aan, nu is het duidelijk. Bedankt ;)

Bart S

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 november 2008, 12:37:17
Wij gebruiken ook een gewone deken. Schuin oprollen en strak vastzetten met enkele stukken tape. In het midden een stukje tape van een andere kleur. Voila!

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 7 november 2008, 14:15:54
Ik heb de handeling met de sling zelf uitgevoerd en gemerkt dat dit veel sneller en makkelijker werkt, dan met de KED-spalk.

Inderdaad, maar wordt alleen gebruikt voor de zogenaamde rapid extraction. D.w.z. slachtoffer de auto "uitsleuren" en wegwezen, omdat die bijv. een ernstige inwendige bloeding heeft.
Als het even kan wordt wel de KED gebruikt of zelfs het dak protocollair verwijderd.
De wervelkolom wordt namelijk absoluut niet geïmobiliseerd.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 9 november 2008, 09:06:59
Er werd in het begin door de zuster gerefereerd naar mij  dus vind ik het niet meer dan netjes dat ik ook reageer. De darm van Harm (de naam had ik nooit gehoord, maar goed) vervangt een opgerolde deken. Er is verder geen verschil, afgezien van wat slimme marketing.

De rapid extrication methode word alleen gebruikt bij ABC instabilieit, verder proberen we iemand wel zo gecontroleerd mogelijk te bevrijden. Even een nuancering t.a.v. het bericht van Rader: de KED-spalk wordt niet zo vaak gebruikt omdat het nogal wat tijd vergt. Het kan alleen worden gebruikt bij stabiele patienten. Een beknelde is, per definitie, potentieel instabiel. Ik zou het dus alleen gebruiken bij iemand met nek/rug letsel EN daadwerkelijk uitvalsverschijnselen cq sensibiliteitsstoornis. Alle anderen verdienen de plank methode, dat overigens ook veilig is, mits gecontroleerd uitgevoerd.

WM

Hier heb je een filmpje over een broertje van de KED-spalk. Ze verschillen niet veel:
"
&hl=nl&fs

en hier een filmpje met een rapid extrication:
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 11 november 2008, 22:57:04
Op het filmpje staat de Oregon Spine Splint. of te wel OSS-II.

Op het filmpje staan Alexander Budman en z'n vrouw.. Erg leuk om dit filmpje terug te zien..

Tussen de Oregon Spine Splint (OSS-II_ en de Kendrik Extracation Device (KED) zitten nog al wat belangrijke verschillen.. die men nog al onderschat..
De OSS-II is een echte wervelspalk en de KED is een extraction device.  De heer Kendrik de ontwerper van de KED heeft later meegewerkt aan de ontwikkeling van de OSS-II samen met Alex Budman.

Als men wil zal de belangrijkste verschillen wel op een rijtje zetten..

Jim

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 12 november 2008, 18:03:41
Op het filmpje staat de Oregon Spine Splint. of te wel OSS-II.

Op het filmpje staan Alexander Budman en z'n vrouw.. Erg leuk om dit filmpje terug te zien..

Tussen de Oregon Spine Splint (OSS-II_ en de Kendrik Extracation Device (KED) zitten nog al wat belangrijke verschillen.. die men nog al onderschat..
De OSS-II is een echte wervelspalk en de KED is een extraction device.  De heer Kendrik de ontwerper van de KED heeft later meegewerkt aan de ontwikkeling van de OSS-II samen met Alex Budman.

Als men wil zal de belangrijkste verschillen wel op een rijtje zetten..

Graag!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 12 november 2008, 20:50:34
Klik hier   ;)