Politie - MSC?

Auteur Topic: Politie - MSC?  (gelezen 3779 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Gepost op: 1 november 2008, 18:45:43
Hoi Allen,

Bij de grotere incidenten hier in Za-Wa, komt er wel eens een centralist ter plaatse die (volgensmij) indien nodig als centralist optreed
in de (OvD-P) auto.

Op de jas van deze centralisten staat        MSC
                                                     Verbindingen

Iemand die weet wat MSC inhoud? (M...S....Centralist?)




Ook ben ik benieuwd of dit in meerdere regio's gebeurd. In Amsterdam kan er indien nodig uitgerukt worden met de VC I/BRAVO 00 met een (of meerdere) centralisten.




Glenn2

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 1 november 2008, 19:46:40
Binnen Politie Za/Wa zijn de meldkamer en het service centrum (09008844 belletjes) één afdeling binnen de organisatie. Ik zou hier dus uit af kunnen leiden dat het staat voor 'Meldkamer Service Centrum'.

Weet het alleen niet zeker, maar lijkt mij het meest logische. :)


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #2 Gepost op: 1 november 2008, 19:55:12
Binnen Politie Za/Wa zijn de meldkamer en het service centrum (09008844 belletjes) één afdeling binnen de organisatie. Ik zou hier dus uit af kunnen leiden dat het staat voor 'Meldkamer Service Centrum'.

Weet het alleen niet zeker, maar lijkt mij het meest logische. :)
Van het service centrum wist ik inderdaad ja... wie weet is dat ook wel de afkorting dan  :)


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #3 Gepost op: 1 november 2008, 21:11:06
Meld- en servicecentrum (bron)


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #4 Gepost op: 1 november 2008, 22:51:07
In het geval van IJselland zou je dus uitgaan van het volgende.... de "Calamiteiten Coördinator"?

Het meld- en servicecentrum ontwikkelt zich ook op multidisciplinair gebied. Het is de bedoeling dat brandweer, ambulance en politie steeds meer samenwerken en integreren. In september 2007 heeft een bijeenkomst plaatsgevonden waarin de ontwikkelingen met de medewerkers zijn besproken. Een belangrijk onderdeel in deze samenwerking is de nieuwe rol van calamiteitencoördinator bij multidisciplinaire incidenten.

(bron: http://www.jaarverslagpolitieijsselland.nl/2007/documenten/Doelgroep.Inwoners/Over.Organisatie/DU45479_Ontwikkelingen+meld-+en+servicecentrum.aspx)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 2 november 2008, 00:07:16
In het geval van IJselland zou je dus uitgaan van het volgende.... de "Calamiteiten Coördinator"?

Het meld- en servicecentrum ontwikkelt zich ook op multidisciplinair gebied. Het is de bedoeling dat brandweer, ambulance en politie steeds meer samenwerken en integreren. In september 2007 heeft een bijeenkomst plaatsgevonden waarin de ontwikkelingen met de medewerkers zijn besproken. Een belangrijk onderdeel in deze samenwerking is de nieuwe rol van calamiteitencoördinator bij multidisciplinaire incidenten.

(bron: http://www.jaarverslagpolitieijsselland.nl/2007/documenten/Doelgroep.Inwoners/Over.Organisatie/DU45479_Ontwikkelingen+meld-+en+servicecentrum.aspx)

De CaCo (calamiteiten coordinator) is wat anders. Deze coordineert alleen de processen in de meldkamer.

De CaCo behoudt het overzicht tussen de verschillende diensten (rode, witte en blauwe kolom) en zorgt voor de onderlinge afstemming. Het gaat hierbij om sturing / coördinatie en procescontrole (o.a. de processen 'melding en alarmering' en 'op- en afschalen' (basisvereisten crisismanagement)).
Overigens kan de CaCo van alledrie de disciplines afkomstig zijn.

Dit is dus niet een persoon die op de plaats van het incident zelf coördinerend optreedt.

(Zie ook vakblad incident, jaargang 8, nummer 8 )


Ik denk dat je de persoon op de foto meer moet zien als een technisch iemand met betrekking tot verbindingen. Bijvoorbeeld het schakelen naar de juiste gespreksgroepen, zorgen voor verbinding tussen OvD'en, meldkamer, COPI, ROT, enz. Een soort liaison van de meldkamer zeg maar.
Maar dit is slechts een redenering, ik heb hiervoor geen bron...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s