ik begrijp niet helemaal waarom je een iets sterkere en marginaal snellere auto speciaal voor de nacht neemt, met het oog op de kosten...
Nee inderdaad je snapt het niet. Eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom je reageert op een topic waar je kennelijk geen verstand van hebt. Vraag dan om uitleg! Daar is iedereen hier op het forum toe bereid.
Dus ik ga er even vanuit dat je reageert omdat je uitleg wilt hebben. Ik zal dus proberen uit te leggen wat de basis is van het verkeerspolitie werk met betrekking op "boeven vangen".
Even simpel wat op een rijtje zetten.... Je hebt een bank overvallen. Wat denk je dat de beste manier is om te ontsnappen:
een trein - een snelle auto
een electrische auto - een brandstof auto
lopend - rennend
een gestolen fiets - een gestolen bromfiets
De misdrijven waarbij de boef met een voertuig (auto/ motor) ontsnapt en waarbij de verkeesrdienst ingezet wordt zijn niet in de spits-tijden. In de avond/ nachtelijke uren is het rustig en kan je makkelijk ontsnappen naast het gegeven dat de kans dat je betrapt wordt ook veel kleiner is.
Ontsnappen doe je zo snel mogelijk en niet als er file staat.
En die rekensom van je is leuk, maar een Volvo V70 diesel v.s. peut marginaal verschil? 215pk v.s. 304pk topsnelheid 220 onbegrenst v.s. 250 begrenst km/u: niet echt marginaal......met in het achterhoofd dat de V70 diesel niet harder kan de V70 T6 wel!
De standaard verkeersdienst auto is (nu nog) een Volvo V50 D5. Prima auto voor het dagelijkse werk v.s de dagelijkse verkeersdeelnemer en voor het dagelijkse verkeersdienst werk. Maar uitzonderlijk werk vereist ook uitzonderlijk materiaal, daarom heeft de politie ook golfjes, tourans, Volvo's, polo's maar ook andere specifieke voertuigen. Al jaren worden er in de nachtdiensten achtervolgingen verricht waarbij geboefte ontsnapt omdat ze snellere auto's hebben. Daar komt maar heel weinig van in de pers te staan, maar ik kan je vertellen dat er elke nachtdienst in heel Nederland een achtervolging met hoge snelheid (boven 200km/u) wordt verricht.
En het kosten aspect is iets dat bij de politie maar een kleine rol
mag spelen, materiaal (in brede zin) moet even simpel gezegd sterk/ degelijk/ en werkbaar zijn.
Een Porsche Panamera is sterk/ degelijk/ niet werkbaar (interieur/ kofferbak)
Een Dacia Duster is sterk/ondegelijk/ werkbare auto (veel storingen)
Een Toyota Prius is zwak/ degelijk/ werkbaar (motorisch zwak)
Daarom zijn vluchtauto's meestal ook van Volkswagen/ BMW/ Mercedes/ Audi etc en niet van een B-merk.....
Al met al valt 80% van de auto's op de Nederlandse markt al af mbt de genoemde politie eisen. En dan heb ik niet over de Europese aanbestedingen en andere blabla.