8 januari 2004, 21.15 uur, Ned. 3, Zembla over C2000

Auteur Topic: 8 januari 2004, 21.15 uur, Ned. 3, Zembla over C2000  (gelezen 8946 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

• Gast
Gepost op: 16 december 2003, 23:29:44
Hieronder de letterlijke tekst over deze uitzending uit het nieuwsbericht van GMS-C2000.

Op donderdag 8 januari verzorgt Zembla, VARA - Nederland 3 om 21.15 uur, een uitzending over C2000. Zembla volgt in deze uitzending de start van het project C2000 in Zuid-Limburg en Amsterdam. Wat zijn de voordelen, de kinderziektes en hoe worden die opgelost? Dit wordt aan de kijker uitgelegd aan de hand van beelden uit de praktijk en door hulpverleners en centralisten te interviewen. Ook gaan zij op zoek naar het antwoord op de vraag: wat betekent C2000 voor de samenwerking tussen rood, wit en blauw, kan C2000 cultuurverschillen overbruggen?

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

rob dierenambulanc

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2004, 11:57:45
Zembla over hulpdiensten

Donderdag 8 januari om 21.10 uur op Nederland 3

'ALS ELKE SECONDE TELT'

De noodhulpdiensten in Nederland gaan dit jaar over van een oud analoog netwerk naar het digitale radiocommunicatiesysteem C2000. De eerste regio waar dit systeem nu werkt is Zuid-Limburg. Zembla filmde de eerste ervaringen van agenten en ambulance. De dienders proberen tevergeefs in contact te komen met collega's van de meldkamer. Voor de ambulancedienst werkt C2000 zo slecht dat het noodzakelijk blijkt om terug te gaan op het verouderde analoge netwerk. Op diverse locaties, vooral in grote gebouwen, is er geen bereik met de gloednieuwe portofoons en mobilofoons. Agenten zeggen zich zelfs onveilig te voelen omdat ze in crisissituaties alleen kunnen komen te staan.

De ontvangstproblemen met C2000 zijn echter groter. Het ministerie van Binnenlandse Zaken stelde ruim een jaar geleden een conceptlijst op. Hierop staan ruim 250 locaties zoals diverse tunnels, parkeergarages, ziekenhuizen en grote winkelcentra. Op dit soort plekken moeten extra voorzieningen worden getroffen om C2000 te kunnen blijven ontvangen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken wil dat de eigenaren van deze objecten zelf geld uittrekken voor de benodigde apparatuur. Particuliere eigenaren zijn hierover veelal nog niet op de hoogte gesteld. Per 1 januari 2005 moet C2000 landelijke dekking hebben. Hoeveel geld er totaal gemoeid is met het plaatsen van extra apparatuur is nog onduidelijk.

Alle politie- brandweer- en ambulancediensten in Nederland volgen de ontwikkelingen in Zuid-Limburg met argusogen. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken erkent dat C2000 met ''kinderziektes'' kampt, maar een weg terug is er niet meer. Er is geen alternatief voor C2000 en de oude analoge netwerken zijn nagenoeg opgebruikt. Woordvoerder G. van de Kamp van de politievakorganisatie ACP noemt de bevindingen van Zembla verbijsterend. Hij ziet de veiligheid van hulpdiensten en burgers in het geding komen. ,,Het systeem had al lang in de lucht moeten zijn. De testfase is voorbij. Maar als ik nu hoor dat agenten voor de camera zeggen dat ze zich onveilig voelen, dan is dat heel ernstig, ook voor de veiligheid van burgers.''

Research: Marcel van Silfhout
Samenstelling en regie: Dirk Bayens.

firemanr

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2004, 16:48:21
Bedrijven draaien zelf op voor ontvangst C2000
HILVERSUM (ANP) - Bedrijven die in de toekomst geen dekking hebben.voor het communicatiesysteem C2000, moeten zelf opdraaien voor de kosten van extra apparatuur. Dat zegt directeur-generaal Schoof van het ministerie van Binnenlandse Zaken donderdagavond in tv-programma Zembla.

C2000 is het nieuwe digitale communicatiesysteem van politie, brandweer en ambulancediensten, dat per 1 januari 2005 landelijk wordt ingevoerd. Een van de voordelen van het nieuwe systeem is dat politie en hulpdiensten via een gecombineerde meldkamer rechtstreeks met elkaar kunnen communiceren.

Zembla voert een conceptlijst op van het ministerie van Binnenlandse Zaken met 240 risicovolle objecten, zoals tunnels, parkeergarages, ziekenhuizen en voetbalstadions. De hulpdiensten zouden hier niet met elkaar kunnen communiceren, omdat de digitale apparatuur er niet werkt. Binnenlandse Zaken is kwaad op Zembla omdat het een uitzending baseert op een lijst die niet deugdelijk is.

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken kan pas na de invoering met zekerheid worden gezegd welke objecten geen binnendekking hebben. ,,Dat is niet te laat, omdat we na de zomer meteen gaan meten. En als een burgemeester wil dat het systeem ook werkt in een bepaalde parkeergarage of ander gebouw, zullen we daar voor zorgen. De rekening sturen we naar de eigenaar.''

De Rotterdamse brandweercommandant J. Berghuis zegt in Zembla dat het ministerie hiermee een groot risico neemt. Hij denkt dat de operationele hulpdiensten willen wachten met de invoering van C2000 totdat het ontvangstbereik overal dekkend is.

Bedrijven draaien zelf op voor ontvangst C2000
(ANP - Robert Vos)
bron: PZC

In diezelfde PZC stond vandaag dat de Westerscheldetunnel dus nog niet operationeel was, wat betreft  C2000. :-\

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2004, 19:59:26
hoe dan ook,ik ga straks kijken ;)

GN-5159

• Forum gebruiker
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2004, 21:57:20
Ter info voor hen die het gemist hebben:

Herhaling zaterdag a.s. om 13:10 uur.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A

7194

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2004, 21:57:31
Nou, ik heb het gezien en ik kan iedergeval één hele duidelijke conclusie trekken: Die vent van binnenlandse zaken lult gigantisch uit zijn nek.

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2004, 21:59:44
Nou, ik heb het gezien en ik kan iedergeval één hele duidelijke conclusie trekken: Die vent van binnenlandse zaken lult gigantisch uit zij nek.
Zachtjes uitgedrukt ;D

Rescue-Boy

• Forum gebruiker
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2004, 22:02:16
Hulpverlenend Nederland heeft gewoon een Mega probleem.
Tjemig wat een kl#$te systeem, als hier politiek geen koppen over gaan rollen eet ik mijn pet op.

Res. 8) ???
NoordBorgh go's North again in 2009

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2004, 22:08:43
zag ik nu in een stief 3 kwartier het komplete C2000project aan gruzels gaan :-\maar het is toch van de zotte dat wij het maar moeten slikken dat we in grote gebouwen weinig of geen ontvangst hebben. >:( >:(

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2004, 22:25:23
Dat kunne we niet accepteren! Ik wil niet overdrijven....maar denk aan 11 september...je collega's staan buiten en jij staat binne en zij zien dat het gebouw gaat instorte......hoe waarschuwen ze je dan? ???