Die decembermaand, het is toch altijd weer een gezellige tijd. Vooral het versieren van huizen en winkels is iets waar veel mensen weer iets moois van maken.
Maar denk er even om dat je het wel veilig doet. Bij kaarsen en open vuurtjes zoals gelpotten en zo is men zich meestal wel bewust van de gevaren. Dat er ook gevaar uit kan gaan van elektrische verlichting, daar staan veel mensen niet bij stil.
Ik mocht daar vandaag weer een schoon voorbeeld van meemaken uit eerste hand. Ik was met mijn vrouw te winkelen in Middenwaard, een grootwinkelcentrum in Heerhugowaard. (alvast mijn excuses voor het door de neus boren van misschien de fik van het jaar voor de brandweer Heerhugowaard, sorry, jongens...
)
In een winkel voor huishoudelijke goederen (zal de naam even niet noemen) lag achterin op de bovenste plank, midden tussen de andere kerstversieringen zo'n hele leuke lichtslang voor buiten. Met allerlei vrolijke kleurtjes en met een regelkastje om de lampjes op allerlei manieren te laten knipperen. Ik heb ze zelf thuis ook, hardstikke leuk. Deze lichtslang was aan en lag vrolijk te knipperen.
Niks mis mee zou je zeggen, maar wat was hier het geval: de lichtslang lag heel netjes en strak opgerold. Gevolg: de lichtslang kan zijn warmte niet kwijt en dat gaat op een gegeven moment vliegend fout. Het was al goed te zien dat de binnenkern al aardig bruin begon te worden en dat is iets wat je dus niet zag in de bovenste wikkeling, die nog wel genoeg koeling had.
Toch de winkelbediendes maar even gewezen op het gevaar en de stekker ging er meteen uit.
Mannenbroeders en vrouwenzusters, zomaar een observatie mijnerzijds, hou je ogen even goed open de komende tijd. Mensen weten soms niet hoe gevaarlijk ook onschuldige verlichting kan zijn.
Een veilige feestmaand toegewenst!
DB