Even wat ervaringen van een collega die er gisteren met zijn neus bovenop stond :
Vanaf donderdagmiddag 14.00 uur tot vannacht 01.00 ben ik als pelotonscommandant bij de brand geweest. Met de volledige brandweercompagnie Noord-Kennemerland hebben we de collega's afgelost. Net op dat moment raakten de 2 brandweermensen gewond en viel het besluit om de woonwijk de evacueren, kortom "het was druk".
Nadat wij onze compagnie hadden ingezet (vooral defensieve opstelling van oscillerende waterkanonnen) konden de mensen in groepen gaan eten tussen 18.00 en 20.00 uur. Het leek erop dat we daarna de aflossing door Zuid- en Midden-Kennemerland konden voorbereiden die rond 22.00 uur zou gebeuren.
Vrij onverwacht rond 19.30 uur stond ineens de hele loods in lichterlaaie (circa 90 bij 120 meter!). In mijn pelotonsvak was er tegelijkertijd gevaar voor doorslag/overslag naar de rest van het bedrijf terwijl ook het gemeentehuis en een aantal bedrijven werden aangestraald en veel vliegvuur kregen.
Als pelotonscommandant vanuit Heerhugowaard kon ik toen uiteindelijk nog 3 redvoertuigen (Purmerend, Zaandam en Amsterdam), een extra dompelpomp en een E-One crashtender van Schiphol inzetten. Dat werd dus even hard werken.
Uiteindelijk konden we rond 23.00 uur de aflossing voorbereiden waarna de laatste collega's uit Noord-Kennemerland (de officier bleven tot het bittere einde
) rond 01.00 uur weer naar Heerhugowaard reden.
Gelukkig had ik op het einde nog even tijd om een paar foto's te maken.
Met de zeer grote brand in een caravanbedrijf afgelopen zondag in Heerhugowaard erbij was het dus een druk weekje...
groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]