Hevige cacaobrand in Wormer

Auteur Topic: Hevige cacaobrand in Wormer  (gelezen 15911 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

firemanr

• Gast
Reactie #30 Gepost op: 20 december 2003, 01:34:09
En als ik het goed gehoord heb bij het nieuws, zouden er toch weer mensen geevacueerd zijn????

ReneKarman

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #31 Gepost op: 20 december 2003, 10:04:58
Uiteindelijk konden we rond 23.00 uur de aflossing voorbereiden waarna de laatste collega's uit Noord-Kennemerland (de officier bleven tot het bittere einde ;)) rond 01.00 uur weer naar Heerhugowaard reden.

En ik dan? ;D

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #32 Gepost op: 20 december 2003, 10:20:00
En als ik het goed gehoord heb bij het nieuws, zouden er toch weer mensen geevacueerd zijn????

Klopt 8 gezinnen zijn weer geevacueerd :o

Dieseltjuh

• Gast
Reactie #33 Gepost op: 20 december 2003, 15:06:40
René hoest??? ;D

zeg ik zit nog op curses en heb net de theorie van brw 1ste klas repressie gedaan en daar krijg je dan het peleton de compagnie en ondersteuningspeloton

maarrrrrrrrrr ???

wie zitten er eigenlijk allemaal in ik weet alleen dat De Rijp en schermer midden (Oterleek) er in zitten en dat je Oost en West heb hoe zit dat kan jij daar meer uitleg over geven !!!

vr gr Dieseltjuh ;D

Thijs

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 20 december 2003, 17:20:51
WORMER - De bewoners van zes huizen aan de Malerstraat en de Koetserstraat in Wormer kunnen voorlopig nog niet terug naar hun woningen. Reden is de rookoverlast als gevolg van de cacaobrand bij ADM Cocoa.  

Het gaat in totaal om zes huishoudens, die vrijdagavond het dringende advies kregen elders onderdak te zoeken. Zondagmiddag wordt opnieuw gekeken of de omstandigheden het toelaten dat zij naar huis terugkeren. Metingen geven geen aanleiding voor nieuwe maatregelen voor de rest van Wormer.

Wel waarschuwt de gemeente Wormerland voor mogelijke stankoverlast. Zaterdagmorgen was daarvan tot in de verre omtrek sprake. Volgens een woordvoerder zijn echter geen klachten binnengekomen. De gemeente werkt ondertussen aan het schoonmaken van straten, trottoirs en bermen en plantsoenen, die vies zijn geworden van de rookneerslag en het cacaoafval.

Het blussen van de cacaobrand gaat nog steeds door, net als het scheiden van de staal- en cacaoresten. De cacao wordt per schip over de Zaan naar een stortplaats bij Nauerna vervoerd.

Zaterdag is ook begonnen met het afvoeren van de staalrestanten naar een ijzerwerf in Alkmaar. Dit houdt vooral verband met de aangekondigde stormachtige wind.

Met het blussen zijn momenteel tussen de tien en vijftien brandweerlieden belast. Een woordvoerder zegt dat onmiddellijk meer mensen kunnen worden opgeroepen als dat nodig is.

Rene112

• Gast
Reactie #35 Gepost op: 20 december 2003, 21:07:50
Uiteindelijk konden we rond 23.00 uur de aflossing voorbereiden waarna de laatste collega's uit Noord-Kennemerland (de officier bleven tot het bittere einde ;)) rond 01.00 uur weer naar Heerhugowaard reden.

En ik dan? ;D

Tja.... eigenlijk had ik moeten schrijven :

René en René gingen als laatste terug  ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Rene112

• Gast
Reactie #36 Gepost op: 20 december 2003, 21:26:12
wie zitten er eigenlijk allemaal in ik weet alleen dat De Rijp en schermer midden (Oterleek) er in zitten en dat je Oost en West heb hoe zit dat kan jij daar meer uitleg over geven !!!

vr gr Dieseltjuh ;D

In de loop van donderdagmiddag is de hele repressieve inzet bij de brand overgenomen door de brandweercompagnie Noord-Kennemerland.
Vanuit onze regio kwamen vervolgens in aktie :

Compagniescommandant (dienstdoende HOvD)

Peloton West bestaande uit :
  • Pelotonscommandant (dienstdoende IrOvD West)
  • 4 tankautospuiten (Castricum, Bergen, Egmond en Heiloo)
  • 1 hulpverleningsvoertuig (Schoorl)
  • 1 haakarmvoertuig met dompelpompunit (Egmond)
Peloton Oost bestaande uit :
  • Pelotonscommandant (dienstdoende IrOvD Oost)
  • 4 tankautospuiten (Schermer, Graft-De Rijp, Langedijk en Heerhugowaard)
  • 1 hulpverleningsvoertuig (Langedijk)
  • 1 haakarmvoertuig met dompelpompunit (Heerhugowaard)
Ondersteuningspeloton bestaande uit :
  • Pelotonscommandant (OvD Alkmaar)
  • 1 tankautospuit (Alkmaar)
  • 1 verbindings-commandovoertuig (Alkmaar)
  • 1 vrachtwagen (Alkmaar)
  • 1 voertuig technische dienst (Alkmaar)
  • 1 dompelpompaanhanger
  • 1 haakarmvoertuig met slangenbak (Alkmaar)
Bij een inzet voor hulpverlening worden de dompelpompunits en de slangenbak ingeruild voor de bakken met hulpverleningsmateriaal.

Daarnaast kunnen aan de pelotons aanvullende eenheden worden toegevoegd. Zo werden aan "mijn" peloton Oost gedurende de inzet nog eens 2 hoogwerkers, 1 autoladder, 1 dompelpomp en een E-One crashtender toegevoegd (maar dat is niet zo heel erg gebruikelijk  ;))

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Thijs

• Gast
Reactie #37 Gepost op: 21 december 2003, 12:28:26
Bedankt voor deze up-date

Redheadkingpin

• Forum gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 21 december 2003, 15:55:57
meer foto's zijn ook te vinden bij brandwer Haarlem:
http://www.brandweerhaarlem.nl/

Rene112

• Gast
Reactie #39 Gepost op: 21 december 2003, 20:37:02
Een een interessant verslag van de ploegen die als eerste ter plaatse waren is te vinden op brandweer.wormerland.nl. Klik op laatste nieuws!

De redding van de heftruckchauffeur (terwijl het in de omgeving begon te branden) die onder de omgevallen stellingen met zakken cacaopoeder terecht was gekomen is zeer bijzonder!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard