Waar het hart van vol is...
Het kan zijn dat je goede ervaringen hebt met de kustwacht. Dat kan als alle regeltjes in acht worden genomen. Tot voor kort was er basis voor een goed gesprek met de top van de kustwacht. We hebben vorig jaar zelfs met twee technici van het KWC aan boord de Randmeren afgevaren om signaalsterkte te meten vanwege verbindingsproblemen. Naar aanleiding van de resultaten is toen een zender bijgeplaatst.
Wij worden door de lokale autoriteit gezien als "concurentie" dus niet gealarmeerd. Nu was het altijd zo dat als er echt poep aan de knikker was de kustwacht ons toch belde, onder het motto nu is iedere reddingsboot er één. Bovendien werden we gewaarschuwd als in een enkel geval de reddingsbrigades geen bemanning voor elkaar konden krijgen. Naar aanleiding van de laatste heftige storm, waarbij wij niet gealarmeerd werden, belde ik de kustwacht waarom het belletje niet gepleegd was. Ik kreeg Mevrouw vogeltje en die zei dat wij voortaan niet meer gewaarschuwd zouden worden en dat ook op 16 de Seeker niet meer ingezet zou worden, daar waren de reddingsbrigades voor want daar was een overeenkomst mee.
Iedereen die een beetje van SAR weet, kan deze opmerkingen niet plaatsen, want:
Iedere boot in de buurt van het incident moet worden ingezet, dus ook de Seeker.
De kustwacht heeft géén overeenkomst met de reddingsbrigades, ze zijn non declared units.
Dus gewoon vallend, net zo als wij, onder "derden". Pas is dat weer veranderd in SARunits, daar doen nog minder aan mee, en zeker geen reddingsbrigades.
Ik schrok daarvan en reageerde met dan kan ik mijn marifoon wel thuis laten en enkel op de scanner gaan varen, want niemand kan ons het hulpverlenen verbieden. "Dat moet je dan maar doen" was haar antwoord. Gelukkig trekken de mensen op de werkvloer zich er niets van aan en worden wij, na ingemeld te zijn op 16, keer op keer ingezet, maar voor het zelfde geld was hier een onwerkbare situatie door haar onstaan. Een kustwacht die weigert te coördineren en een reddingsboot die zich daarom maar niet meer inmeldt en waarvan niemand meer weet wat ie wel of niet gedaan heeft.
Henk