Voor de KNRM gaat dit in de toekomst verbeteren. Alle stations gaan over op P2000 en dan wordt er centraal gealarmeerd vanuit het kustwachtcentrum. Zeker bij GSM meldingen zit er nu een hoop tijd tussen. Melding komt binnen bij Driebergen dan via het KWC. Die belt de vuurtoren en tenslotte krijgen wij alarm. Tussen het tijdstip van het telefoontje en het uitvaren zit dan al vlug een halfuurtje. Surfers zijn dan meestal al aan de kant. En AC's hebben dan nog de neiging om brandweerkorpsen te gaan alarmeren die staan dan op het waterkantje te kijken. Hoezo geld weggooien.
Soms zal het een voordeel zijn, in de meeste gevallen een nadeel vrees ik, Mark.
Persoonlijk heb ik met AC Zeeland uitstekende ervaringen.
Ook denk ik dat je heel blij mag zijn t.a.v. de buffertijd (hooguit 5 minuten) bij de meldingen betreffende surfers.
Op de post voorzien we dat het aantal meldingen omhoog zal schieten, met name wat betreft het aantal onnodige uitrukken.
Ik zal de situatie schetsen van vele meldingen die nooit de pieper bereiken. Melding aan lokale meldkamer politie dat men iets ziet en het niet vertrouwt. (dikwijls van een onwetende toerist op het strand). Dit komt met een beetje geluk direct bij ons terecht, op de post kijkt men uit en belt indien mogelijk de melder terug voor aanvullende info en licht indien nodig de strandwacht in.
Mogelijk komt er een belletje via 112 bij het KWC terecht en die belt ons of we de reddingboot willen alarmeren, surfer is dan op 50 m uit de wal of reddingbrigade ter plaatse.
Gevolg in de toekomst, reddingboot vaart uit, vraagt info bij de verkeerspost en die weet dan nog nergens van. Surfer mogelijk inmiddels aan de wal en reddingboten maken op verzoek van KWC toch maar een paar zoekslagen.
Volgende, kustwachtpost ziet iets op zee fout gaan, alarmeert nu niet zelf maar moet KWC bellen om een reddingsboot ter plaatse te sturen. Niks tijdwinst.
Kees