Veelbelovend dingetje als ik de specificaties mag geloven (mag ook wel voor die prijs
)!
Het apparaat werkt met twee modi:
- Actieve modus (met mondstuk): bepalen alcoholgehalte in uitgeademde lucht
- Passieve modus (zonder mondstuk): bepalen of er alcohol in de omgevingslucht aanwezig is
Ik twijfel zelf of ik de tijdswinst hier belangrijk vindt. Je loopt nu denk ik het risico dat mensen de dans ontspringen (bijvoorbeeld de doorzakker die 's ochtends vroeg toch de auto naar het werk pakt). Ik kan me namelijk voorstellen dat er in de lucht die je dan uitademt weinig alcohol meer zit, terwijl het in de diepe longlucht en bloed wel aanwezig is. Die diepe longlucht wordt in de actieve modus gecontroleerd.
Misschien dat een professional hier meer over kan vertellen? Hopelijk zit ik er helemaal naast
.
Voor de geïnteresseerden, via onderstaande link kun je de handleiding van het apparaatje bekijken (vanaf pagina 91 in het Nederlands):
http://www.envitec.com/download/media/287.pdf/Operating%20instructions%20Multi%20Language.pdfEdit:
Naar aanleiding van de handleiding meteen nog een vraag.
1. Er staat dat met gebruik gewacht moet worden tot minimaal 5 minuten na roken om beschadiging te voorkomen. In verband met negatieve beïnvloeding van de meting door restalcohol moet gewacht worden tot minimaal 15 minuten na de laatste alcoholconsumptie. Is dat bij de huidige generatie voorselectieapparaten ook het geval? En hoe wordt daar mee omgegaan?
2. "Patiënten met een verminderde longinhoud kunnen de vereiste hoeveelheid uitgeademde lucht van 1,2 liter eventueel niet bereiken."
Ik hoor weleens de opmerking dat de apparaten zijn gemaakt zodat zelfs bejaarde astmapatiënten kunnen blazen. Is dit een verschil met de huidige apparaten, of geldt daar dezelfde beperking?