Discussietopic Amber Alert / kinder vermissingen

Auteur Topic: Discussietopic Amber Alert / kinder vermissingen  (gelezen 75081 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #140 Gepost op: 16 oktober 2011, 15:46:30
Ik vind de 24 uur die er tussen zit prima.
In die tijd kan er meer informatie gewonnen worden.
Vooraf aan een amber-alert is er vaak al regionaal aandacht aan besteed.

Wel ben ik van mening dat het sneller opgepakt moet worden op site's waar veel mensen op aanwezig zijn of kijken.
Denk hierbij b.v. aan buienradar en verkeersinformatie. Daar zie ik nooit iets op over een amber-alert.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


RS6

  • HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 989
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #141 Gepost op: 16 oktober 2011, 16:56:39
Ik vind de 24 uur die er tussen zit prima.
In die tijd kan er meer informatie gewonnen worden.
Vooraf aan een amber-alert is er vaak al regionaal aandacht aan besteed.

Wel ben ik van mening dat het sneller opgepakt moet worden op site's waar veel mensen op aanwezig zijn of kijken.
Denk hierbij b.v. aan buienradar en verkeersinformatie. Daar zie ik nooit iets op over een amber-alert.

Mee eens. Op TV en internet mag het zeker duidelijker en meer aanwezig zijn.
Gooi er gewoon een pop up uit als men op de populaire site's komt.
En op TV kan er voor elk reclame blok wel een oproep gedaan worden.

Worden de Amber Alert's ook op schermen getoond op station's en in winkel centra?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #142 Gepost op: 16 oktober 2011, 17:43:56
Mee eens. Op TV en internet mag het zeker duidelijker en meer aanwezig zijn.
Gooi er gewoon een pop up uit als men op de populaire site's komt.
En op TV kan er voor elk reclame blok wel een oproep gedaan worden.

Worden de Amber Alert's ook op schermen getoond op station's en in winkel centra?
Een pop-up op site's heeft weinig nut, de meesten hebben pop-ups geblokkeerd.
De publieke omroep (ned, 1 2 en 3) doen het wel, die hebben na elk programma een amber-alert.
Volgens mij worden er nu bij diverse taxibedrijven, busmaatschappijen en HV-diensten A-A's uitgegeven.

Tevens langs de snelweg en in winkelcentra's en stations is er een A-A.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #143 Gepost op: 11 november 2011, 00:29:56
Meer dan 100.000 Twitteraars zoeken al mee naar vermiste kinderen

8-11-2011 - Beek (L)  
http://www.amberalertnederland.nl/News.aspx?newsId=235&lang=nl
 
De officiële AMBER Alert Nederland Twitter account @AMBER_Alert_NL heeft al ruim 64.000 volgers. Via dit Twitter account ontvangen Twitteraars automatisch een AMBER Alert als er een kind vermist of ontvoerd is en de politie vreest dat de gezondheid of het leven van het kind gevaar loopt.

Naast deze Twitter account, gebruikt AMBER Alert Nederland ook @Kind_vermist. Via dit account (met ruim 41.000 volgers) worden naast AMBER Alerts ook minder urgente vermissingen onder de aandacht van Twitterend Nederland gebracht. Elke dag raken er in Nederland immers kinderen vermist. Het gaat dan o.a. om kinderen die weglopen van huis. Alleen voor de meest urgente gevallen, bijvoorbeeld als een kind wordt ontvoerd, wordt een AMBER Alert verstuurd.

Het verspreiden van informatie over andere vermiste kinderen, via onder andere dit Twitter account, heeft al regelmatig waardevolle tips opgeleverd.

AMBER Alert Nederland bedankt alle honderdduizend Twitteraars die ons volgen op @AMBER_Alert_NL en @Kind_vermist, en vooral ook aan hen die de berichten (automatisch) retweeten. Hieronder ook organisaties zoals de RET.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #144 Gepost op: 11 november 2011, 09:38:54
AMBER Alert viert vandaag derde verjaardag  

http://www.amberalertnederland.nl/News.aspx?newsId=237&lang=nl
11-11-2011 - Beek (L)  

AMBER Alert Nederland, de grootste alerteringsdienst van Nederland, bestaat vandaag precies drie jaar. De afgelopen drie jaar zijn er in totaal tien AMBER Alerts uitgegaan. De 4-jarige Lorenzo was op 24 februari 2009 het eerste kind waarvoor een AMBER Alert is uitgegeven. Het meest recente AMBER Alert was voor de 2-jarige Michiel. Dankzij de steun en inzet van miljoenen Nederlanders die het AMBER Alert zagen, kon hij snel worden teruggevonden.

Wat brengt de toekomst? Frank Hoen, oprichter van AMBER Alert Nederland: "AMBER Alert is nooit af. Hoe sneller we het grote publiek inschakelen, hoe beter, dus we roepen grote organisaties die dat nog niet hebben gedaan op om al hun medewerkers centraal aan te melden. Verder zullen er in de toekomst ongetwijfeld nieuwe media bijkomen."

"Ook is het zaak dat bij vermissingen in een zo kort mogelijk tijdsbestek door een expert wordt bepaald óf een AMBER Alert moet worden uitgestuurd. Daarom zijn we natuurlijk erg blij met de beslissing van minister Opstelten dat regiopolitiekorpsen de meest urgente vermissingen verplicht moeten melden bij het Landelijk Bureau Vermiste Personen van het KLPD. Ik verwacht dat dat besluit van de minister echt mensenlevens gaat redden," aldus Hoen.

Over de drie jaar AMBER Alert Nederland
Het AMBER Alert, een gezamenlijk initiatief van softwarebedrijf Netpresenter en het Korps landelijke politiediensten (KLPD) werd op 11 november 2008 in gebruik genomen voor toenmalig minister van Justitie Hirsch Ballin. Doelstelling van het AMBER Alert is om in zo'n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk mensen te bereiken. Frank Hoen: "Zeker bij de ontvoering van een kind telt letterlijk iedere minuut: Amerikaans onderzoek naar kinderontvoeringen met dodelijke afloop, toonde aan dat 74 procent van die kinderen drie uur na hun ontvoering al niet meer in leven was. Het is dus letterlijk van levensbelang ervoor te zorgen dat zo snel mogelijk zo veel mogelijk mensen uitkijken naar een vermist kind."

In de afgelopen drie jaar is veel gebeurd om het systeem verder te optimaliseren. Inmiddels ontvangen al meer dan 850.000 deelnemers en organisaties AMBER Alerts via onder andere mail, sms, Twitter, Hyves en Facebook. De AMBER Alert Hyve is één van de tien grootste Hyves en meer dan 100.000 Twitteraars ontvangen AMBER Alerts via @Kind_vermist en @AMBER_Alert_NL. Ook zijn AMBER Alerts te zien op TV, snelwegborden, en op duizenden reclameschermen in o.a. supermarkten, apotheken, bioscopen, sportcentra, winkelcentra/straten, enz. Ook wordt een AMBER Alert door duizenden grote websites automatisch doorgeplaatst. Bovendien worden AMBER Alerts sinds kort tevens volautomatisch verstuurd via het netwerk van ANP. Hierdoor bereikt een AMBER Alert binnen enkele minuten miljoenen Nederlanders.
Samen sterk in de hulpverlening!


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #145 Gepost op: 10 februari 2012, 13:31:23
http://www.amberalertnederland.nl/News.aspx?newsId=283&lang=nl
10-2-2012 - Beek (L)
FBI geïnspireerde AMBER Alert App combineert meezoeken vermiste kinderen met opslag profiel en foto eigen kind
Bij vermissing kind kunnen foto en kenmerken meteen naar de politie worden gestuurd

AMBER Alert Nederland lanceert vandaag de AMBER Alert Nederland iPhone App. Met deze gratis app, die volledig is goedgekeurd door de Nederlandse politie, kan iedereen met een iPhone, iPad of iPod Touch meezoeken naar vermiste kinderen. De app biedt ouders daarnaast de mogelijkheid om informatie over hun eigen kind(eren) op te slaan, zoals een foto, lichamelijke kenmerken, lengte en gewicht. Mocht het kind ooit vermist raken, kan deze informatie worden doorgestuurd naar de politie.

De mogelijkheid om foto's en gegevens over de eigen kinderen op te slaan, is ook te vinden in de Child ID App van de FBI die in de VS enorm populair is. Net als deze Amerikaanse app kan via de app direct contact op worden genomen met de politie en bevat de app tips over wat te doen als een kind vermist raakt.

Uiteraard ontvangen gebruikers van de app ook direct een push bericht als er een AMBER Alert wordt uitgestuurd. Dat gebeurt als de politie vreest dat het leven van een vermist kind gevaar loopt. Via de app kan men ook de foto's van andere vermiste kinderen bekijken en contact opnemen met de politie.

AMBER Alert Nederland is een initiatief van het Korps landelijke politiediensten (Landelijk bureau vermiste personen) en softwarebedrijf Netpresenter. De AMBER Alert Nederland iPhone App is ontwikkeld in samenwerking met Zyrcadia.

Carlo Schippers, initiatiefnemer van AMBER Alert Nederland vanuit het Korps landelijke politiediensten (KLPD): "Bij een vermissing telt iedere minuut. Het is dus van groot belang dat de politie direct beschikt over een recente goedgelijkende portretfoto. De meeste ouders hebben wel een foto van hun kind in hun portemonnee. Maar die foto's zijn vaak verouderd, beschadigd en kunnen niet eenvoudig worden doorgestuurd. Een digitale foto heeft dus veel voordelen. Zeker als deze recent is, op een smartphone staat - die heeft men immers meestal bij zich - en met één druk op de knop kan worden doorgestuurd naar de politie."

"Een app is een uitgelezen manier om de foto van een vermist kind snel bij veel mensen onder ogen te krijgen. Tenslotte was zo'n 65 procent van alle verkochte telefoons vorig jaar een smartphone. Maar het werkt ook andersom: als ouders hun kind opeens kwijt zijn in een winkelcentrum of op een druk strand, kunnen ze met deze app direct een recente foto doorsturen naar de politie, de beveiligingsmedewerker in het winkelcentrum of de strandwacht, zodat zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen kunnen helpen zoeken naar hun kind," aldus Frank Hoen, oprichter van AMBER Alert Nederland en directeur van softwarebedrijf Netpresenter. "We zijn ervan overtuigd dat smartphones de toekomst zijn als het gaat om opsporing van vermiste kinderen. Het feit dat de iPhone in Nederland nog steeds het populairste apparaat is om mobiel te internetten, maakt een iPhone app hierbij een logische eerste stap."

"Hoe eerder de politie bij een vermissing beschikt over een goede foto én de mogelijkheid om snel veel mensen te laten meezoeken, hoe groter de kans is op een goede afloop. Door de duale functie kan deze AMBER Alert App op beide gebieden een positieve bijdrage leveren. Deze AMBER Alert App was er dan ook één die we wel moesten ontwikkelen," aldus Michael Sannes, directeur van app ontwikkelaar Zyrcadia.

De AMBER Alert iPhone App is uitgebreid getest en waarborgt de privacy van de gebruiker. Foto's en informatie die worden ingevoerd in de AMBER Alert App worden alleen opgeslagen op de iPhone, iPad of iPod Touch zelf, en dus niet op een centrale server. De informatie die wordt opgeslagen over het eigen kind wordt op geen enkele manier naar de politie gestuurd, behalve als de gebruiker hier expliciet opdracht toe geeft. Bijvoorbeeld als een kind vermist wordt en de ouder een foto van zijn kind wil doorsturen naar de politie.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Camera's aan de grens ingezet bij AMBER Alerts

http://www.amberalertnederland.nl/News.aspx?newsId=316&lang=nl
4-7-2012 - Beek (L)

De Koninklijke Marechaussee gaat vanaf 1 augustus 2012 camera's inzetten om voertuigen aan de grens te controleren. Deze camera's kunnen ook worden ingezet bij een AMBER Alert, in gevallen waarin informatie beschikbaar is over de vluchtauto van de ontvoerder.

Minister Leers voor Immigratie schreef hierover dinsdag (3 juli) een brief aan de Tweede Kamer. In deze brief gaf hij aan dat de camera's pas echt ingezet kunnen worden als het Europees Hof een uitspraak heeft gedaan of de controles in de grensgebieden niet in strijd zijn met het Schengenverdrag. Die uitspraak wordt eind juli verwacht.

De camera's, die de naam @migoboras dragen, zullen op vijftien plekken in de grensgebieden worden ingezet. Met de camera's kan de Koninklijke Marechaussee zoeken naar auto's die voldoen aan een risicoprofiel, zoals een bepaald type auto of de herkomst ervan. Vervolgens kan het voertuig aan een controle worden onderworpen. Alleen geanonimiseerde gegevens worden geregistreerd.

De circa 6.000 medewerkers van de Koninklijke Marechaussee ontvangen al sinds juli 2009 via email en C2000 een bericht met foto bij een AMBER Alert. Hierdoor kan o.a. bij de paspoortcontrole direct worden uitgekeken naar een vermist kind. Nu worden daar camera's aan toegevoegd waardoor in de grensstreek kan worden uitgekeken naar een vluchtauto. Net zoals de borden boven de snelweg zal dit middel alleen worden ingezet als er informatie over de vluchtauto bekend is.

Over de Koninklijke Marechaussee
De Koninklijke Marechaussee (KMar) is een politieorganisatie met een militaire status. Het is een organisatie met een gevarieerd takenpakket in zowel de civiele als de militaire dienstverlening.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #147 Gepost op: 12 november 2012, 16:43:35
AMBER Alert viert vierde verjaardag  

http://www.amberalertnederland.nl/News.aspx?newsId=346&lang=nl
11-11-2012 - Beek (L)  

AMBER Alert Nederland bestaat vier jaar. Op 11 november 2011 werd het systeem officieel in gebruik genomen door toenmalig minister van Justitie Hirsch Ballin.

Succespercentage van 64%
Sindsdien is het systeem veertien keer ingezet bij de urgente vermissing of ontvoering van een kind. En met succes: in 64% van de gevallen werd het kind veilig teruggevonden dankzij tips die binnenkwamen op het AMBER Alert. EditieNL noemde AMBER Alert daarom vorige maand het meest succesvolle burgerparticipatie-initiatief.

Deelnemers: bedankt!
Frank Hoen, oprichter van AMBER Alert Nederland: "Het succes van AMBER Alert is vooral te danken aan de inzet van meer dan 1,2 miljoen Nederlanders en duizenden organisaties die meezoeken via alle mogelijke media: de AMBER Alert iPhone App, Facebook, Twitter, Hyves, snelwegborden, SMS, email, grote reclameschermen, noem maar op. We willen al deze mensen hierbij heel hartelijk bedanken voor hun steun en inzet."

Geef kinderontvoerders geen kans
Hoen vervolgt: "Maar we zijn er natuurlijk nog niet: ieder paar ogen telt als een kind vermist of ontvoerd is. Tegen iedereen die zich nog niet heeft aangemeld voor de gratis ontvangst van AMBER Alerts wil ik dus zeggen: meld je nu aan en geef kinderontvoerders geen kans."

Meld je nu aan!
Aanmelden kan via amberalertnederland.nl, of door een SMS met de tekst AMBER AAN te sturen naar 5100. Heb je een iPhone of iPad? Download dan de AMBER Alert Nederland iPhone App hier.

Postercampagne
Ben je al aangemeld, maar wil je meer doen? Print dan onze poster uit en hang deze op een goed zichtbare locatie zoals voor het raam of in de kantine van het werk. Doel van de postercampagne is: nog meer aanmeldingen voor AMBER Alert. Want hoe meer mensen uitkijken naar een vermist kind, des te groter is de kans dat het kind snel wordt teruggevonden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Uniforme werkwijze bij vermissing kind

http://www.politie.nl/nieuws/2013/maart/14/00-uniforme-werkwijze-bij-vermissing-kind.html
Laatste update: 14-03-2013 | 12:26 Woordvoering: Landelijke woordvoering Nationale Politie

Den Haag - De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, presenteerde vandaag zijn onderzoeksrapport: 'Kind vermist, hoe de politie omgaat met meldingen van vermissing van minderjarigen'. Brenninkmeijer stelt vast dat bij de politie de laatste jaren veel in gang is gezet om te komen tot een uniforme en effectieve werkwijze.

Landelijk politiewoordvoerder Miranda Post geeft aan dat de politie blij is met het onderzoek: ‘Met 16.000 tot 20.000 meldingen van vermissingen per jaar zien we dagelijks welke impact van een vermissing van een dierbare heeft. Zeker wanneer het een kind betreft. Gelukkig is het overgrote deel van de vermiste kinderen binnen enkele uren weer ongedeerd terecht. Het is goed te zien dat onze inspanningen om tot een verbeterde werkwijze te komen, ook in het rapport van de ombudsman tot uitdrukking komen.’

Landelijke werkwijze
In het rapport staat onder meer dat ouders vaak twijfelen of ze wel meteen 112 moeten bellen, terwijl een 112-melding het meest effectief blijkt. De ombudsman adviseert de politie een campagne te beginnen om ouders hierop te wijzen. 'Maar ook ouders die zich op het politiebureau melden of bellen met 0900-8844, moeten een "112-behandeling" krijgen', vindt Brenninkmeijer.

Miranda: ‘De vraag is in welke mate een campagne deze aarzeling kan wegnemen. Maar welk kanaal ouders ook kiezen om ons te bereiken, zij kunnen erop rekenen dat hun melding volgens de eenvormige werkwijze wordt opgevolgd: snel en adequaat. Deze werkwijze gebruiken we grotendeels al in de praktijk en voeren we in 2013 landelijk in. Wij nemen deze meldingen zeer serieus. Het is immers van het grootste belang om snel de urgentie van een vermissing te kunnen vaststellen.’
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Uniforme werkwijze bij vermissing kind

http://www.politie.nl/nieuws/2013/maart/14/00-uniforme-werkwijze-bij-vermissing-kind.html
Laatste update: 14-03-2013 | 12:26 Woordvoering: Landelijke woordvoering Nationale Politie

Den Haag - De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, presenteerde vandaag zijn onderzoeksrapport: 'Kind vermist, hoe de politie omgaat met meldingen van vermissing van minderjarigen'.

Rapport: Kind vermist, Hoe de politie omgaat met meldingen van vermissing van minderjarigen {PDF}
Samen sterk in de hulpverlening!