Beste Chevy_Van,
Ik ben het volledig met je eens dat er al weinig privacy is en als je niets te duchten hebt dan is het geen enkel probleem als je gecontroleerd wordt bij b.v. een vermissing.
Echter, (en nu komt het)
: Als je toevallig via meldingen op het internet een horde media voor je deur hebt staan en je hebt er helemaal niets mee te maken maar toevallig heb je b.v. dezelfde achternaam als de dader(s) dan is het wel heel vervelend als je met je kop op tv hebt gestaan of er foto's in de krant verschijnen waarbij wordt vermeldt dat je misschien wel iets er mee te maken zou kunnen hebben gehad.
(was een hele mond vol maar je begrijpt de stelling)
We kennen zo langzamerhand de praktijken van sommige media. Voor je het weet..... klok horen luiden-klepel, mug-olifant verhaal enz.
Ik denk dat dit ten alle tijden voorkomen moet worden en zeker door berichtgevingen die niet zeker zijn.
Dus vandaar nogmaals mijn voorstel: Maak duidelijke afspraken.
Wie doet wat en hoe gaan we ermee om.
Helpen om een zaak op te lossen is goed maar wat doe je met de verkregen informatie. Zet je dat klakkeloos op internet of geef je het b.v. door aan de politie.
Ik heb persoonlijk niet zo'n probleem met de privacy, maar wel met een mogelijke heksenjacht waar sommigen misschien ook gevaar door kunnen lopen.
Wat moet je b.v. doen als je inderdaad een feit of informatie hebt die van belang is voor het onderzoek.
Ik zou zeggen, geef het door aan de betreffende instantie en ga niet zelf ermee aan de gang. Bedenk tot hoever je gaat en dat kan ook voor het forum gelden.
Breng jezelf en anderen nooit in gevaar. Het kan om een relationele ontvoering gaan maar het kan ook erger en wat voor schade kan je dan aanbrengen.
Dit zijn allemaal zaken die volgens mij best nader besproken kunnen worden hier en als dat door de mods opgepakt wordt is mij om het even.
Ik vind echter wel dat de discussie, zoals je zelf ook zegt, aanleiding is om er goed over na te gaan denken.
Met vriendelijke groet,
Jan