Wat moet je vinden van het zwemmend redden? Strandwacht brevet, Strandwacht A en B is pas interressant als je als opleidende strandreddingsbrigade je kunt gaan verdiepen en kunt spiegelen naar je eigen inzetgebied. Op die manier kan er veel meer uit de kandidaten en de lesstof gehaald worden.
By the way, wanneer heb jij voor het laatst een Australische transportgreep uitgevoerd?
Wij gebruiken al jaren geen lijnredding, maar houden dat in ere omdat er lokaties zijn waar deze wel gebruikt wordt, maar zo'n redstok of die kettinggreep dan?
Wat ik bedoel is dat de opleiding oudbollig, slecht gedocumenteerd en moeilijk te examineren is. Laat het examen vervallen en laat kandidaten met een basis-certificaat theorie in de praktijk hun punten halen, zodat zij aan het eind van een strandseizoen hun diploma krijgen. Hierdoor kan je ook punten even voor teamplayers, centralisten, leidinggevende eigenschappen etc. etc.
Het varende gedeelte laat ik me niet uit. Naar mijn mening
moet dit op lokaal/ regionaal niveau instructie en geëxamineerd worden. Sommige hebben het en de andere zien gewoon niet hoe en wanneer z'n breker op z'n sterkst is. Er zijn mensen die air-time belangrijker vinden dan bestuurbaarheid.