opleidingen KNBRD

Auteur Topic: opleidingen KNBRD  (gelezen 48383 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #10 Gepost op: 24 december 2003, 13:57:18
De opleiding van de bond zijn er om de jeugdleden wat te leren, deze krijgen een basis onderlegd waarnaar ze kunnen doorgroeien. De jeugd kan je niet gelijk op een rib zetten en alles leren hoe er mee om te moeten gaan dan zal je toch een stap lager moeten beginnen.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 24 december 2003, 14:43:58
Hier ben ik het volledig mee eens. Maar ze moeten de opleiding dan wel beperken tot Bink en Opstapper.
De opleiding tot motordrijver zou dan aangepakt moeten worden en samen met een vaarbewijs moeten vallen...

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #12 Gepost op: 24 december 2003, 16:48:47
Het diploma opstapper moet je kunnen behalen als je ongeveer achtien bent, door eetsy goed met een vletje te leren varen is er een goede basis om later over te stappen naar een snellere boot. Als je met de snelle boot wilt varen dan met je vaarbewijs hebben en niet als je met de vlet wilt gaan varen. Hierdoor onstaat er basis waarmee het vaarbewijs makkelijker kan worden behaald.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 24 december 2003, 17:36:47
Wat moet je vinden van het zwemmend redden? Strandwacht brevet, Strandwacht  A en B is pas interressant als je als opleidende strandreddingsbrigade je kunt gaan verdiepen en kunt spiegelen naar je eigen inzetgebied. Op die manier kan er veel meer uit de kandidaten en de lesstof gehaald worden.

By the way, wanneer heb jij voor het laatst een Australische transportgreep uitgevoerd?  ???

Wij gebruiken al jaren geen lijnredding, maar houden dat in ere omdat er lokaties zijn waar deze wel gebruikt wordt, maar zo'n redstok of die kettinggreep dan?

Wat ik bedoel is dat de opleiding oudbollig, slecht gedocumenteerd en moeilijk te examineren is. Laat het examen vervallen en laat kandidaten met een basis-certificaat theorie in de praktijk hun punten halen, zodat zij aan het eind van een strandseizoen hun diploma krijgen. Hierdoor kan je ook punten even voor teamplayers, centralisten, leidinggevende eigenschappen etc. etc.

Het varende gedeelte laat ik me niet uit. Naar mijn mening moet dit op lokaal/ regionaal niveau instructie en geëxamineerd worden. Sommige hebben het en de andere zien gewoon niet hoe en wanneer z'n breker op z'n sterkst is. Er zijn mensen die air-time belangrijker vinden dan bestuurbaarheid.
 :-\
Elke hulpverlening start met communicatie.


Dave

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 24 december 2003, 18:50:51
Ik ben het met je eens, dat ook de zwemopleiding aangepast mag worden.

Er zijn legio slagen en grepen, die je in de praktijk vrijwel nooit zal gebruiken. Maar om die nou allemaal op de praktijk te toetsen, lijkt mij niet echt nodig.

Wat er wel moet worden aangepakt is de theorie voor A & B. Ook hier vind ik dat er een praktijk gedeelte aanvast moet komen zitten. Laat de curcisten na de brevetjes maar een seizoen meelopen op het strand en daar de theorie krijgen. Daarna pas met  A & B beginnen. Dit scheelt veel omdat je dan de theorie in de praktijk kunt toepassen.

Wat betreft 'opstapper' ben ik met je eens dat 18 een mooie leeftijd is. Laat ze inderdaad maar eerst in de vletjes meevaren... en eventueel als extra bemannngslid sporadisch mee in de snelleboot (wanneer de ruimte het toe laat  ;D)

Pas bij Motordrijver (waneer maken ze daar nou eidelijk eens 'schipper' van?) kun je als eis stellen eerst je vaarbewijs te hebben, voor je met de opleiding kan starten.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #15 Gepost op: 24 december 2003, 20:26:58
Volgens mij is het verschil tussen moterdrijven en schipper dat een moterdrijver met een boot kan varen en een schipper een boot kan leiden tijdens een actie. Hierbij moet je ook keuzes maken waar ga je naartoe met je slachtoffer, hoel haal je hem uit het water en hoe pakken we wat aan, wie stap er over en wie blijft er aan boord achter. Als moterdrijver bestuur je de boot maar je hoeft nog geen beslissingen te nemen. De schipper hoeft ook niet de gene te zijn die vaart.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 25 december 2003, 02:32:21
Helemaal eens. Maar bij ons moeten alle bemanningsleden met de boot kunnen varen!
De term 'Motordrijver' is pré historisch. Tegenwoordig heet dat in mijn woordenboek gewoon schipper ;D.

Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #17 Gepost op: 25 december 2003, 02:47:33
Ik val op het forum van de ene in de andere verbazing, eer dat je examen doet voor KNBRD strandwacht A of B loop je over het algemeen al enige tijd mee al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen.
Wat de zwemslagen betreft is het natuurlijk wel aardig dat je in ieder geval iets aan zwemtechniek in huis hebt maar zou zelf ook liever zien dat men het gebruik van bijv. vinnen en Peterson-tube daarin mee zou nemen.
Wat ik echt mis is een goede informatie t.a.v. repressie, het houden van uitkijk, het gedrag van een drenkeling en het hierop anticiperen.
Betere instructie m.b.v moderne instruktiemiddelen zodat bijv een Australische vervoersgreep ook goed wordt uitgevoerd. Wat meer gerichte kennis m.b.t. hydro-meteo en al die ballast overboord.
Wat betreft de EHBO een aanvulling met specifieke strandonderdelen zou ook niet misstaan.
Verder zeker voor de post- en strandcommandant een stuk crowdcontrol en crisismanagement, en het opstellen van bijv. een strandrisicoinventarisatie en een aparte module verbindingen.
Wat betreft instructie ben ik ook van mening dat standaard lesprotocollen meer eenheid in de basisopleiding zouden brengen.

Kees


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #18 Gepost op: 25 december 2003, 11:49:21
Kees,
Helemaal mee eens.
Ze zouden meer moeten doen voor de leidinggevende zoals jij al zei.


Dave

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 25 december 2003, 14:30:09
Ik ben het eens, dat er een cursus moet komen voor leidinggevenden, zoals postcomandanten, e.d. maar dan wel los van alle andere curcussen. En om zo'n cursus te mogen volgen moet je dan wel minimaal 5 jaar ervaring hebben en minimaal 25 jaar zijn, ofzo...


Anders heeft het toch geen zin? Gaat iedereen zo'n cursus gelijk achter elkaar volgen en heeft het geen meerwaarde.

Dave