Henk gefeliciteerd met de eerste inzet.
Reddingsbrigades die de beschikking hebben over een zuurstofset. De volgende vragen:
Wie verzorgd de training om om te gaan met de zuurstofset?
Wie neemt de verantwoording voor het omgaan met de zuurstofset. Normaal mag alleen ambulance personeel er mee omgaan. Wij hebben ook een set aan boord. Bij gebruik aan boord neemt de Radio Medische Dienst de verantwoording op zich en zegt hoeveel zuurstof wij mogen geven. De opleiding krijgen wij intern van de KNRM.
Beste Mark,
Het is beslist niet jou, die ik aanval, want jij stelt terrecht een aantal vragen. Alleen ik verbaas me er altijd weer over dat veel mensen veel weten, maar lang niet altijd de klepel weten te hangen.
Maar om wat licht in de duisternis te geven.
1. Med.Zuurstof dien je toe hij een vermoeden van zuurstof te kort in de cellen van een patient/slachtoffer, dat noemen we hypoxie.
2. Hypoxie los je eigenlijk alleen maar op door tijdelijke een hoge concentratie zuurstof te geven.
3. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat er zijn
geen contra-indicatie voor het gebruik van een hoge concentratie Med. Zuurstof.
4. Med. Zuurstof verstrekken aan een patient is geen voorbehouden handeling. Iedereen die bekwaam is mag zuurstof verstrekken.
Voor lekenhulpverleners, (zijnde dus niet ambulancepersoneel of hoger) zijn er een internationale organisatie die trainingen maakt. Dat zijn de DAN trainingen.
Ik zelf, maar ook veel andere instructeurs in nederland, geef alle zuurstof eerste hulp cursussen in heel Nederland.
Sinds Afgelopen december is het zelfs mogelijk om hiervoor aanvullend op de DAN Certificaten ook nog een persoonsgebonden NEN-ISO certificaat te krijgen.
Waarom reageer ik wat verbaasd op jou vraag? Het is namelijk verbazingwekkend dat jullie niet zelfstandig beslissen of er zuurstof gegeven mag worden. en de RMD die verantwoording op zich neemt en gaat vertellen hoeveel zuurstof jullie mogen geven.
Want het antwoord is in alle gevallen gelijk.
100% zuurstof altijd.. bij vermoeden van letsel.
Dat doe of met een non-rebreathersmasker en minimaal 15 liter per minuut of met een demand systeem.
Sinds januari 2004, Hebben we ook een First Responder training voor water en duikongevallen van DAN.
Dit is de combinatie van alle trainingen van DAN tegen een schappelijk prijs, waarin ook Advanced beademingtechnieken zitten als Ballonbeademing en beademing met een MTV.
Mond op Mond op een stampende boot is eigenlijk niet te doen. Met een MTV of Ballon is dit wel adequaat te doen..
Het verbaasd me een beetje dat een en ander nog niet is door gedrongen bij de RMD en K.N.R.M..