Heb je zelf wel eens naast een pat gestaan waarbij i.p van 450 ml O2 gegeven wordt 550 ml O2 gegeven wordt en dan benauwder wordt? en waarbij de sat niet stijgt. Hou dan op met verhaaltjes naar sprookjesland verwijzen.
In de acute hulpverlening weet ik niet wat verstandig is maar in de klinische situatie telt dit zeker en wordt ook door de medici bevestigd.
De saturatiemeeting is zegt maar beperkt iets, maar zegt bijvoorbeeld niet over lokale hypoxie.. het aantal ML O2 zegt me niets, we moeten hebben over het percentage zuurstof. en dat is afhankelijk van de wijze waarop de zuurstof word toegediend.
In klinische situaties kunnen er bij bepaalde toedieningsmethode er wel problemen onstaan en zeker bij bepaalde ziekte beelden. Voorbeeld een neusbril met een te hoge flow, geeft kan bij sommige patienten weldegelijk problemen onstaan.
in de actute situatie word altijd 100% zuurstof aangeraden. En afhankelijk van de oorzaak en soort letsel kan je daar soms van afwijken.
Daar waar hypoxie is, moet dit bestreden worden en de enige manier om dat op te lossen is een hoge partiele zuurstof druk te geven in de weefsels..
Ik heb daar al hele verhandelingen over geschreven..
Kijk de discussie nog eens na..
Een klinische situatie is echt anders dan acute hulpverlening.. De vereniging van longartsen heeft hier vorig jaar al uitspraken over gedaan.. Hypoxie heeft altijd prioriteit pas daarna de rest... Als het slachtoffer gestabiliceerd is kan door het ambulance team conform ambulanceprotocol afgeweken van de 100% regel.
Lees het even door, heb je dan nog vragen, wil die natuurlijk nog verder gedetailleerd beantwoorden..