opleidingen KNBRD

Auteur Topic: opleidingen KNBRD  (gelezen 48169 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #140 Gepost op: 8 januari 2004, 13:26:58
ik zie nog niet hoe de vlamingen hun opleidingen doen, dus wat dat betreft zegt het weinig. De opleidingen van redned zijn internationaal erkent dus zullen ze ook wel aan de voorwaarden van de ILS voldoen.

9910001
9910001

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #141 Gepost op: 8 januari 2004, 13:36:14
Misschien heb ik een zeer beperkte blik hoor...

Maar de lesstof van de ILS en die van REDNED kan je domweg niet vergelijken.  En wie van de REDNED leden heeft het internationaal certificaat gehaald in Nederland.

INTERENATIONAL RESCUEBOOT DRIVER
INTERNATIONAL RESCUE DIVER
International Inland - Open Water Lifeguard

En wie geeft deze opleidingen in Nederland dan ? REDNED ?

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #142 Gepost op: 8 januari 2004, 13:57:12
ZIA-binnen is zeker keurig voor wat betreft de binnen-opleiding.
Toch mag iemand mij uitleggen wat een module basis zwemmen doet in een strandopleiding?

Wat er nu aan instructiemateriaal en dus ook aan kennis wordt aangeleerd m.b.t. strand, is mijns inziens achterhaald en ook onvoldoende onderbouwd.
Ik wacht dan ook met smart op het nieuwe boek, vrees overigens dat het niet echt vernieuwend is want mocht destijds van iemand uit de commissie vernemen dat ze behalve de Duitse, geen andere instructieboeken kenden.

Ik vind persoonlijk het lesmateriaal en de opzet van Australiërs en Nieuw-Zeelanders stukken moderner en beter.

Het ILS is alleen een overkoepelende organisatie die een minimum standaard heeft ontwikkeld waar iedere organisatie die lid is aan moet voldoen.
Hierbij is tevens ruimte voor nationaal belangrijke aspecten. Overigens wijken de Nederlandse eisen danig af.

Kees

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #143 Gepost op: 8 januari 2004, 14:16:00
Je levert simpelweg een kopie van je CMAS brevet in en krijgt tegen betaling een ILS papiertje.
Ook met het varend- en zwemmend redden haal je dus geen internationaal papiertje, je krijgt dit tegen betaling als je het nationale papiertje overlegt.

leuk om te hebben misschien (maar is echt veel geld voor een papiertje zonder waarde).
Je zult toch in andere landen gewoon hun opleiding moeten doen.

Alleen Engeland, Nieuw-Zeeland, Australïe en Zuid-Afrika erkennen elkaars papieren.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #144 Gepost op: 8 januari 2004, 14:16:50
Het kan je mogelijk zijn ontgaan maar ZIA is voor het binnenwater, hiernaast is er een module strand te behalen welek de stof voor het strand behandeld. Hierbij is het nog steeds reddend zwemmen en niet het bewaken van een strand. Het is er dus op gericht op hoe je een drenkeling al zwemmend kan redden. Het is dus geen opleioding tot toezichthouder, hierbij komt er nog meer kijken.

9910001
9910001

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #145 Gepost op: 8 januari 2004, 14:38:41
ZIA is niet binnenwater, er bestaat een ZIA binnen en een ZIA strand  ;D
Dit loopt grotendeels gelijk, alleen de praktijk zwemmende redden in een zwembad is verwisseld voor een praktijkmodule strand.
Het gelijke geldt voor ZIB.
En dat is dus tevens mijn grote bezwaar, totaal onvoldoende dus.
Ik heb als instructeur liever iemand van de KNRM die tevens veel ervaring als strandwacht heeft en de boel ook kan overbrengen, dan een liefhebber uit het binnenland, die na een paar strandseizoenen zijn ZIA strand heeft gehaald.

Kees

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #146 Gepost op: 8 januari 2004, 14:51:27
Kees,

wat je eigenlijk aan wil geven is een constructie op de zelflerende methodiek. Een basis leggen (de diplomas en brevetten van RedNed) en vervolgens door middel van certificering je mensen praktijk gericht opleiden.
Elke hulpverlening start met communicatie.

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #147 Gepost op: 8 januari 2004, 16:16:36
modulaire certificering die door andere instanties erkent en gebruikt zouden worden zouden een goeie zaak zijn.
Je ziet dit nu overigens ook al m.b.t. de verkorte opleiding tot EHBO instructeur voor mensen die een KNBRD instructeursdiploma bezitten.
Voor ZIA zou het mogelijk een goede zaak zijn om m.b.t. elementair zwemonderricht dingen samen te doen met de KNZB en opleidingen tot zwemonderwijzer.

Standaard-modules die uitwisselbaar zijn tussen meerdere disciplines.
Zelfde geldt t.a.v. andere onderwerpen. denk bijv. aan verbindingen en omgang met het publiek. Het is toch een beetje achterlijk dat een ervaren politieman, brandweerman of duikinstructeur gewoon onderaan moet beginnen. Gebruik die mensen hun ervaring en leer ze alleen de dingen die nog ontbreken.
Pas dan krijg je een dynamische organisatie en zullen er denk ik ook meer volwassenen zijn die zich bij de brigades als vrijwilliger aanmelden.

Mogelijk wordt het zelfs tijd dat de bewakende brigades een nieuwe zelfstandige overkoepelende organisatie oprichten die zich meer toespitst op hun specifieke taak.

Een organisatie die verder kijkt dan een onduidelijk instructieboek.
Kijk voor de grap eens op een strand met oefenende strandwachters naar de uitvoering van een Australische vervoersgreep of een lijnreddding.
Je ziet dingen die door voortdurende mis-interpretatie tot geldende regels zijn geworden. Ronduit treurig.

Waarom nog bijna geen on-line instructie, video's en presentaties?  

Kees

Juf I

• Gast
Reactie #148 Gepost op: 8 januari 2004, 21:46:16
Ter informatie en aanvulling op het stuk elementair zwemmen bij het ZIA-s gebeuren. Dit gaat eruit ;D
Men is bezig een geheel nieuwe ZIA-s opleiding op te zetten. Wie weet echter hoe lang dit duurt. Ik ben dan ook van mening dat buurtbrigades best met elkaar de opleiding in elkaar kunnen zetten en deze dan uitbreiden met kennis en vaardigheden die in die regio noodzakelijk zijn.

M.b.t. modulaire certificering ben ik het wel met Kees eens. Toch kun je dit niet helemaal van elkaar overnemen. Zeker niet als je bekijkt dat een opleiding zwemonderwijs drie jaar duurt. Dit kun je onmogelijk in je ZIA opleiding inpassen. Je zou dan alleen de leergangen over moeten nemen.

Ik heb als instructeur liever iemand van de KNRM die tevens veel ervaring als strandwacht heeft en de boel ook kan overbrengen, dan een liefhebber uit het binnenland, die na een paar strandseizoenen zijn ZIA strand heeft gehaald.

Kees

Kees, je wordt bedankt. Heb ik het weer niet goed gedaan ???

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #149 Gepost op: 8 januari 2004, 21:52:39
Beste Juf, je weet best wel dat ik dit niet persoonlijk bedoel maar in het algemeen   :-*  

groetsels, Kees