opleidingen KNBRD

Auteur Topic: opleidingen KNBRD  (gelezen 48956 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #170 Gepost op: 19 februari 2004, 13:45:35
Kees,

de term CWO is mij niet geheel bekend, maar uit je verdere epos blijkt waarschijnlijk gaat om certificaten gaat met beperkte geldigheid.

Absoluut een groot voorstander van.
Certificaten met betrekking tot direct levensreddend handelen, 1 maal per jaar.
Certificaten met betrekking tot direct functioneren als strandwacht, 1 maal per 2 jaar.
Certificaten met betrekking tot basis vaardigheden als strandwacht, 1 maal per 3 jaar.
Certificaten met betrekking tot samenwerking multi-disciplinair, 1 maal per 5 jaar.

Opdeze manier hou je de gehele ploeg constant in beweging en kunnen nieuwe ideeën snel ten uitvoer worden gebracht. Bovendien zijn op deze manier de opleidingsmogelijkheden vele malen groter en kan de opgedane kennis sneller worden verspreid en voor de instructeur telkens weer een uitdaging om de ploeg op een hoger niveau te krijgen.
Elke hulpverlening start met communicatie.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #171 Gepost op: 19 februari 2004, 18:20:44
Even ter verduidelijking:
De stichting Commissie Watersport Opleidingen is een overkoepelend orgaan gevormd door KNWV, Hiswa, Recron en ANWB. Het doel van de CWO is om de kwaliteit van de vaaropleidingen van bij de CWO aangesloten vaarscholen en KNWV/CWO-verenigingen op een hoog niveau te houden.

Kees  8)

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #172 Gepost op: 19 februari 2004, 22:25:42
Je leuk we worden een scouting club, als ik deze opleidingen zie dan kunnen net zo goed bij redned blijven. Daar is de examinering veel objectiever.

9910001

in bezit van CWO kielboot 3 en een buitenboord CWO.
9910001

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #173 Gepost op: 19 februari 2004, 23:25:12
Probleem nu is dat er heel veel brigades in het geheel niet aan de vaaropleidingen en -examens van de bond deelnemen. Verder is het opleidingsboek nu niet echt geschreven op de doelgroep, jeugd vanaf 11 jaar!
Ben trouwens benieuwd hoeveel echt jonge jeugd er aan de examens bink deelnemen.
Als je verder de aantallen geslaagden ziet en weet hoeveel mensen er een aantal malen op examen gaat eer het begeerde papiertje is behaald, stemt het geheel je toch wat droevig dus is het misschien toch niet zo gek om de CWO examens in te voeren en verder aan te vullen met taakgerichte reddingsbrigade onderdelen.

Kees  8) (die de scouts nog niet zo gek vind)

Jeff

• Forum gebruiker
Reactie #174 Gepost op: 14 maart 2004, 18:32:44
Kees  8) (die de scouts nog niet zo gek vind)

Das mooi  :) ben er zelf ook een en heb er toch veel geleerd... (CWO kielboot 3 onder andere)

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #175 Gepost op: 14 maart 2004, 18:36:36
Gek, of pretig gestoord daar ben ik ook nog niet achter. De wijze waarop de mensen bij scouting orden opgeleid wijken niet veel af van de wijze waarop redned werkt. Een CWO papiertje of een redned papiertje ontlopen elkaar niet gek veel maar het toont nog steeds niets aan, er zijn mensen met veel papiertje die er nog geen zak van kunnen.

9910001

ps ben ook als scout actief.
9910001

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #176 Gepost op: 14 maart 2004, 18:52:34
De bedoeling is simpel, net als de Scouting een aantal jaren terug heeft gedaan met het invoeren van de CWO-eisen, erkenning van kennis en kunde die buiten de eigen organisatie is opgedaan en zo voorkomen dat mensen die al bepaalde kennis in huis hebben zaken dubbel moeten doen.
Leer mensen iets wat ze niet weten en hou kennis op peil i.p.v. opleidingen te doen om de opleiders bezig te houden.
Het lijkt me dat je zo instroom kunt bevorderen.
Zelfde geldt trouwens ook voor instructeursopleidingen, waarom bijv. bij zwembond en NOB behaalde modules niet erkennen en zodoende voorkomen dat mensen door de ballast niet aan bepaalde opleidingen gaan beginnen i.p.v. juist aan te moedigen om een extra module te doen en zo een goede opleider in huis te halen.
T.a.v. kaderinstructeurs EHBO heeft men het tenminste begrepen.

Kees  8) (die met een paar jaar de opleidingen door externen ziet gebeuren)

bAdemArk

• Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #177 Gepost op: 14 maart 2004, 22:47:57
Van elkaar leren is toch wel het belangrijkste. Zo hadden wij een 'vermissing' op het Bevrijdingsfestival. Ik gaf over de porto aan alle medewerkers de kenmerken door van de vermiste jongen, die mogelijk een verwonding had en naar de EHBO zou gaan. Direct kwam er de mededeling van de 89-18 binnen: "89-18 gaat zoekslagen maken over de stadsgracht," terwijl je eigenlijk zoiets verwacht van: "we zullen met de boot een stukje varen om te kijken of we wat kunnen vinden."

Dat krijg je als je een goede samenwerking met een kustbrigade hebt (en dus een ervaren mannetje op de boot kunt neerzetten). Ik moet zeggen dat ik na mijn eerste strandweken qua inzet/uitvoering al meteen diverse zaken heb overgenomen, vaak omdat het wat makkelijker werkt en ook voor alle brigades hetzelfde werkt.

bAdemArk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #178 Gepost op: 15 maart 2004, 10:33:44
Mijn verwachting is dat de opleidingen van de bond niet door externen getoeots zal gaan worden omdat dit gewoon te duur wordt. We kunnen wel verwachten dat er opleidingen komen welke door externen getoets gaan worden voor EHBO (wat al is natuurlijk), rijden in hulpverleningsvoertuig, gebruik marifoon, vaarbewijs.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #179 Gepost op: 15 maart 2004, 12:46:35
Ja, van elkaar leren is belangrijk. Ook zijn er vaak termen bij collega's in gebruik die je niet kent. Ik had tot gisteren nog nooit van een "domme lijn" gehoord...

Ook konden we van de manier van werken aan boord van het geredde schip nog wat leren van de KNRM

Henk