opleidingen KNBRD

Auteur Topic: opleidingen KNBRD  (gelezen 48367 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #210 Gepost op: 23 maart 2004, 11:18:51
Maar je kan het ideaal beeld proberen zo dicht mogelijk te benaderen, beter als bij de pakken neerzitten. Neem  de DAN zuurstof training. De eerste hulp aan een verdrinkingsslachtoffer bestaat uit het geven van zuurstof. Als je dat niet kan, ben je niet goed opgeleid voor je job. Het zou goed zijn als RENED deze training zou kunnen verzorgen en stimuleren.

Henk

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #211 Gepost op: 23 maart 2004, 11:33:03
Het lijkt me dat mijn vraag nu ook wel past in dit verband.
Wat voor soort organisatie gaat er schuil achter de volgende link, het geheel komt op mij nogal tamelijk vaag over namelijk.
http://www.rescuecentereurope.nl/

Kees  8)

Resultaat voor rescuecentereurope.nl

Domeinnaam   rescuecentereurope.nl (eerste domein)
Status   actief

Registrant   M. Geerts
 Duinbeek 45
 2134 VT HOOFDDORP
 Netherlands
Domicilie   N/A
Gebonden aan ADR   ja
Administratief contact   M. Geerts
 +31 (0)23-5620005
 rescue@xs4all.nl

Registrar   XS4ALL Internet B.V. *)
 Eekholt 42  
 1112 XH DIEMEN
 Netherlands

Technisch contact   Xs4all Noc
 +31 (0)20 3987654
 hostmaster@xs4all.nl

Nameserver   ns.xs4all.nl   194.109.6.66
Nameserver   ns2.xs4all.nl   194.109.9.99

Datum eerste registratie   28-02-2003
Record laatst gewijzigd   28-02-2003
Record onderhouden door   NL Domain Registry

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #212 Gepost op: 23 maart 2004, 12:09:30
Resultaat voor rescuecentereurope.nl

Domeinnaam   rescuecentereurope.nl (eerste domein)
Status   actief

Registrant   M. Geerts

Ik ken één van de personen die dat "bedrijf" gestart is, maar heb de laatste tijd weinig gezien. Was heeeeel vroege een lid en zelfs post-commandant bij de Zandvoortse Reddingsbrigade.

Dezelfde persoon
Elke hulpverlening start met communicatie.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #213 Gepost op: 23 maart 2004, 14:21:00
Volgens mij leidt redned nu al mensen op als instructeur voor de AED, Dit naast de opleiding voor EHBO intructeur. Er is volgens mij nog geen opleiding tot instructeur voor zuurstof, maar dit zal nog wel volgen. Of je gebonden bent aan de dan opleidingen voor zuurstof weet ik niet als het maar goede opleidingen zijn waarmee je gerechtigd bent om de handelingen te verichten. Er komen wel steed meer brigades welke een zuurstof set hebben maar dit moet financieel ook mogelijk blijven.

99100001
9910001

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
Reactie #214 Gepost op: 23 maart 2004, 20:30:09
Er ligt een nieuw project, waar reddingsbrigade leden gevraagd worden om AED instructeur te worden. Deze wordt geregeld door het Oranje Kruis en de Nederlandse Reanimatie Raad. Deze instructeurs moeten vervolgens hun eigen leden op gaan leiden.

Er is een proef aan gekoppeld, maar dat is over de manier van instructie.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #215 Gepost op: 24 maart 2004, 12:13:56
Lijkt mij een goede zaak, door de instructie uit te laten voeren door eigen leden blijft het goed betaalbaar. Er zijn meerdere brigade waar leden ook de EHBO opleiding uitvoeren hiervoor zijn ze dan netjes opgeleidt. Dit scheeld behoorlijk in de kosten omdat andere bedrijven toch winst moeten maken. Verder weten de eigen leden ook beter welke taken er uitgevoerd moeten worden binnen deze vereniging.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #216 Gepost op: 27 maart 2004, 09:55:41
Lijkt mij een goede zaak, door de instructie uit te laten voeren door eigen leden blijft het goed betaalbaar. Er zijn meerdere brigade waar leden ook de EHBO opleiding uitvoeren hiervoor zijn ze dan netjes opgeleidt. Dit scheeld behoorlijk in de kosten omdat andere bedrijven toch winst moeten maken. Verder weten de eigen leden ook beter welke taken er uitgevoerd moeten worden binnen deze vereniging.

9910001

Wat ik weet van de opleidingen van REDNED zijn deze ook niet goedkoop. Bovendien gegeven door goedwillende vrijwilligers. Die een en anders ongetwijfeld weer zullen toespitsen op het strand en zwembad, terwijl de helft van het water van Nederland (Randmeren, Marker- IJselmeer) bewaakt wordt door eenheden die veel meer gericht zijn op schepelingen. Dat is ook de oorzaak van de steeds weer terugkerende babalonische spraakverarringen. Je zit eigenlijk met reddingsdiensten met totaal verschillende taakstellingen. De bond richt zich alleen op de eerste groep en vergeet de tweede. Die moet op zoek naar externe buro's. En die weten ook wel dat een vereniging geen honderden euro's per lid kan betalen voor een opleiding. Maar omdat je precies kan aangeven wat je taak is, en dat ook begrepen wordt, kunnen de stof en de scenario's precies op je taak worden afgesteld. Maatwerk dat bij redned ver te zoeken is. Die schrijven van hogerhand een boekje met de grootste gemene deler, en daar wordt uit lesgegeven.

Henk

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
Reactie #217 Gepost op: 27 maart 2004, 10:32:22
Henk,

eigenlijk ben je dus van mening dat binnen de KNBRD twee soorten van hulpverleningsdiensten zijn.
* Reddingsbrigades = hulpverleningsdienst voor preventieve bewaking en redding van kleine watersporters en baders bij kleine recreatieplassen en strand.
* Reddingsdiensten = hulpverleningsdienst voor redding op grotere plassen en meren.

De eerste groep krijgt ondersteuning van de KNBRD met opleidingen, materiaal, uniformiteit, terwijl de tweede groep zich niet kan aansluiten binnen de KNBRD ivm totaal niet aansluitende werkzaamheden. Zij opereren meer in de richting van de KNRM.

Maar waarom lopen die zogenaamde strandreddingsbrigades dan zo te zeuren over die opleidingen, materiaal en uniformiteit.
Of is de KNBRD zo achterhaald?

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #218 Gepost op: 27 maart 2004, 10:48:56
Henk,

eigenlijk ben je dus van mening dat binnen de KNBRD twee soorten van hulpverleningsdiensten zijn.
* Reddingsbrigades = hulpverleningsdienst voor preventieve bewaking en redding van kleine watersporters en baders bij kleine recreatieplassen en strand.
* Reddingsdiensten = hulpverleningsdienst voor redding op grotere plassen en meren.

Wat is dat weer mooi verwoord, zo bedoelde ik dat precies!

Citaat
De eerste groep krijgt ondersteuning van de KNBRD met opleidingen, materiaal, uniformiteit, terwijl de tweede groep zich niet kan aansluiten binnen de KNBRD ivm totaal niet aansluitende werkzaamheden. Zij opereren meer in de richting van de KNRM.

Tussen de wal en het schip zou ik maar zeggen dus.

Citaat
Maar waarom lopen die zogenaamde strandreddingsbrigades dan zo te zeuren over die opleidingen, materiaal en uniformiteit.

Achterhaald? Niet voor iedereen. Maar traag, traag! En de lat licht verkeerd en te laag.

Henk

Dave

• Gast
Reactie #219 Gepost op: 27 maart 2004, 12:06:27

Ik denk dat de KNBRD zich zelf heeft achterhaald.
Je kan ze vergelijken met een zwembond voor reddingsbrigades, voor de opleiding tot zwemmendredder. Zij geven hier ook over aan hoe belangrijk ze deze tak vinden.

Laat ik duidelijk zijn, ook ik vind het erg belangrijk dat iedereen moet leren zwemmen, maar dit is niet de kern taak van de reddingsbrigade.

Ik vind dat ze zich meer moeten bezighouden met de kern taak van de reddingsbrigades: 'Het voorkomen en bestrijden van de verdrinkingsdood in de ruimste zin des woords' zoals zij zelf ook aangeven!

Het is van groot belang dat zij zich nu actief bezig gaat houden met de reddingsbrigades die een bewakende taak hebben. Een aantal van deze reddingsbrigades hebben hun zaakjes goed voor elkaar, maar er zijn nog teveel reddingsbrigades die niet eens goed matriaal hebben om hun taak uit te kunnen voeren! Daarnaast zijn er legio reddingsbrigades die aan de kant worden gezet door hun gemeente, omdat daar de brandweer het ook wel zou kunnen.

Ik vind dit de schuld van de KNBRD. Zij zouden er goed aan doen juist om deze brigades te helpen de autonomie bij alle reddingsbrigades moeten wegnemen, en zelf de reddingsbrigades moeten sturen.

Hierdoor straal je als één reddingsbrigade de serieuze kant van de reddingstaak veel beter uit. Tevens zorg je ervoor, dat je niet gepasseerd kan worden door de lokale overheden.

Dave