Of is de KNBRD zo achterhaald?
Ik denk dat de KNBRD zich zelf heeft achterhaald.
Je kan ze vergelijken met een zwembond voor reddingsbrigades, voor de opleiding tot zwemmendredder. Zij geven hier ook over aan hoe belangrijk ze deze tak vinden.
Laat ik duidelijk zijn, ook ik vind het erg belangrijk dat iedereen moet leren zwemmen, maar dit is niet de kern taak van de reddingsbrigade.
Ik vind dat ze zich meer moeten bezighouden met de kern taak van de reddingsbrigades: 'Het voorkomen en bestrijden van de verdrinkingsdood in de ruimste zin des woords' zoals zij zelf ook aangeven!
Het is van groot belang dat zij zich nu actief bezig gaat houden met de reddingsbrigades die een bewakende taak hebben. Een aantal van deze reddingsbrigades hebben hun zaakjes goed voor elkaar, maar er zijn nog teveel reddingsbrigades die niet eens goed matriaal hebben om hun taak uit te kunnen voeren! Daarnaast zijn er legio reddingsbrigades die aan de kant worden gezet door hun gemeente, omdat daar de brandweer het ook wel zou kunnen.
Ik vind dit de schuld van de KNBRD. Zij zouden er goed aan doen juist om deze brigades te helpen de autonomie bij
alle reddingsbrigades moeten wegnemen, en zelf de reddingsbrigades moeten sturen.
Hierdoor straal je als één reddingsbrigade de serieuze kant van de reddingstaak veel beter uit. Tevens zorg je ervoor, dat je niet gepasseerd kan worden door de lokale overheden.
Dave