opleidingen KNBRD

Auteur Topic: opleidingen KNBRD  (gelezen 48162 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #220 Gepost op: 27 maart 2004, 12:10:20
'Het voorkomen en bestrijden van de verdrinkingsdood in de ruimste zin des woords'

Dat is dus achterhaald. Daar had Rolf een veel betere voor bedacht. Iets van het repressief reageren op waterongevallen, en (voor ons niet/minder van toepassing) en het overgangsgebied tussen land en water.

Henk

Dave

• Gast
Reactie #221 Gepost op: 27 maart 2004, 12:27:23
Vertel eens? Ik kan hem niet zo snel vinden... ;D

Dave

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #222 Gepost op: 27 maart 2004, 12:37:17
Dave,

de strandwachttaak omschreven door de SRK en het daaruit volgende concept Kerntaken. Beide documenten zijn uit het SRK archief.

Check mailbox

Voor degene die ook geinterresseerd zijn:

http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/~srk/documenten/DeRedbrig.doc
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #223 Gepost op: 27 maart 2004, 13:34:23
Rolf:

Citaat
Voorkomen en beheersen van ongevallen op de overgang van land en water

zou ik willen aanpassen voor HOGE in

wat

Het deskundig repressief optreden bij waterongevallen op Gooi- Eem- en IJmeer.

waarmee:

Doelmatige middelen ingezet door mensen met een adequate opleiding ( First Responder) op een zo kort mogelijke termijn.
(bv 10 minuten)

wanneer:

24/uur per dag / 365 dagen per jaar.

Met wie?

Samenwerkend met iedereen die de hulpverlening gunstig zou kunnen beïnvloeden  ;D

Henk

Dave

• Gast
Reactie #224 Gepost op: 27 maart 2004, 13:57:23
Rolf:

wat

waarmee:

Doelmatige middelen ingezet door mensen met een adequate opleiding ( First Responder) op een zo kort mogelijke termijn.
(bv 10 minuten)

wanneer:

Met wie?

Samenwerkend met iedereen die de hulpverlening gunstig zou kunnen beïnvloeden  ;D

Henk

Ik kan het niet beter omschrijven!
helemaal eens  ;D

Dave

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #225 Gepost op: 28 maart 2004, 09:31:11
Henk,

de kracht van een bepaalde instelling, zoals een reddingsbrigade, moet iets specifieks zijn. Voor strandreddingsbrigades is dat bijvoorbeeld de slagkracht bij drukte welke ontstaat als gevolg van het weer. Geen van de hulpdiensten draaien rooster naar het weer.
Je moet dus special zijn!

Rolf:

wat

waarmee:

(bv 10 minuten)

wanneer:

Met wie?

Henk

Vervolgens zou ik "deskundig repressief" veranderen in het "beheersen van" en "waterongevallen" veranderen naar "incidenten", een zoekactie naar een surfer is immers geen ongeval. Ik mis ook de door jezelf toebedachte taak en inzetcriteria. Je doet First Resonder werk, maar op welk gebied: medisch > nautische redding >  technische redding.

Vervolgens geef je aan dat je inzettijd 10 minuten is, maar jullie worden niet gealarmeerd door een officiele OOV alarmcentrale, dus niet via 112. Dus met wie werken jullie samen?

Sorry Henk, dat kan beter. Ik zal het aan Koen Wiegman vragen of hij zich er over wil buigen. Hij heeft de strandwachttaak omschreven. Of neem zelf contact met hem op, zie forum.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #226 Gepost op: 28 maart 2004, 10:54:17
Fijn dat jullie er even naar wil kijken, het was maar een ideetje zo uit de losse pols. Daarbij hoort dan wel een stroomschema, daar komt naar voren hoe we aan onze alarmering komen en hoe daar op gereageerd wordt. Maar alle hulp is welkom daarbij, ik ben daar geen deskundige in. Daar komt bij dat het mooi zou zijn als de taakstelling van reddingsdiensten ook min of meer uniform zou zijn. Maar onze taak is wel een andere als die van de Zandvoortse Reddingsbrigad, dus dat moet anders omschreven. Maar we wijken wel erg af, gelukkig leest Jos hier maar weinig ;) , maar zullen we een apart onderwerp opstarten, taakdefinities/stroomschema's reddingsdiensten of zoiets?

Henk

Henk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #227 Gepost op: 28 maart 2004, 12:53:13
Verder is het ook wel handig om een reactie tijd te omschrijven vanaf alarmering of iets anders anders geven 10m ook niets aan. Verder is het voor een strandbrigade makkelijker te omschrijven omdat er een gat wordt opgevuld met de taak welke wij uitvoeren welke andere instanties niet uitvoeren. Bij de hoge zijn er meer boten in het gebied en zal er dus ook meer discussie mogelijk zijn wie wat moet uitvoeren. Een strandbrigade heeft alleen de knrm voertuigen wleke ook goed op strand functioneren en hier valt goed mee samen te werken.

9910001
9910001

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #228 Gepost op: 28 maart 2004, 22:26:42
Rolf, je schreef "de kracht van een bepaalde instelling, zoals een reddingsbrigade, moet iets specifieks zijn. Voor strandreddingsbrigades is dat bijvoorbeeld de slagkracht bij drukte welke ontstaat als gevolg van het weer."
Helemaal mee eens en een erg sterk punt van de brigades, dat meer nadruk verdient. Het lukt de beroepsdiensten sowieso amper om 's zomers voldoende mensen in te roosteren. En als het dan ineens ook nog echt mooi weer wordt ontstaan er capaciteitstekorten. Juist de brigades blijken hier goed op in te kunnen spelen. Dit komt omdat hier geen beroepskrachten werken maar vrijwilligers, al dan niet met een onkostenvergoeding.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #229 Gepost op: 28 maart 2004, 22:56:40
Wat de omschrijving van de kerntaken betreft heb ik moeite met de term repressief. En helemaal met de term bestrijden zoals die bijvoorbeeld in de brandweerwet staat. Een brand kan je inderdaad bestrijden echter het bestrijden van een gevaarlijk mui of een aflandige wind lijkt mij onzin. Een ongeval kan je ook taalkundig niet bestrijden, je kan wel stellen dat je de gevolgen van een ongeval bestrijd. Uiteindelijk heb ik, op advies van de erkende experts van het 'Genootschap onze taal', gekozen voor het "voorkomen en beheersen van ongevallen".
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!