opleidingen KNBRD

Auteur Topic: opleidingen KNBRD  (gelezen 48370 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #240 Gepost op: 29 maart 2004, 13:04:39
Ik denk dat de oorzaak van psygologisch aard is: Als je als ervaren instucteur jarenlang hoofd-hand-pols-oksel-nek-borst-lenden grepen hebt aangeleerd als zijnde het ultieme reddingsmiddel gooi je dat niet zomaar vrijwillig overboord als zijnde onnodige ballast. Probleem ook in het onderwijs. Bewezen is inmiddels dat het schreeuwen en dreigen naar leerlingen contra productief werkt Maar ik was een geluidssetje opzetten in de aula van een school tijdens de zangrepetitie van de jaarlijke musical. Er werd nog zoveel gedreigd en boos geschreeuwd en  dat door vier leraren (ja gezellig, zingen!!) tegen een groepje van 50 ll dat ik er kippevel van kreeg. Ook die omslag heeft nog wat tijd nodig denk ik...

Henk (die zelden boos is, slechts bij tijde ontstemd)

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #241 Gepost op: 29 maart 2004, 16:41:43
Dave,

Briljante oplossing 3min onder blijven en dan zelf naast de drenkeling gaan drijven. Mooie oplossing kan kunnen we er twee uithalen in plaats van 1. Met de bevrijdingsgrepen heb je wel een basis voor jezelf te redden. Door gebruik te maken van deze kennis verklein je wel het risico om zelf ook te verdrinken en 3min of 3 weken onder te blijven.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #242 Gepost op: 29 maart 2004, 19:17:29
Dave,

Briljante oplossing 3min onder blijven en dan zelf naast de drenkeling gaan drijven. Mooie oplossing kan kunnen we er twee uithalen in plaats van 1. Met de bevrijdingsgrepen heb je wel een basis voor jezelf te redden. Door gebruik te maken van deze kennis verklein je wel het risico om zelf ook te verdrinken en 3min of 3 weken onder te blijven.

9910001

Kun je dit uitleggen?  De oksel/nekgreep wordt precies met het doel van "onderwater houden als tie teveel tegenspartelt" aangeleerd, juist om het leven er niet bij in te schieten. De drie minuten van Dave zijn wat aan de lange kant, maar het princiepe werkt, ik heb dit nl al eens toegepast bij een dronkeling.

Henk

AS

• Forum gebruiker
Reactie #243 Gepost op: 29 maart 2004, 19:57:44
Of de drenkeling knock-out slaan..... ;D

Zal hij achteraf wel niet leuk vinden maar ja.. wel gered... en jij niet verdronken.. ;D

Dave

• Gast
Reactie #244 Gepost op: 29 maart 2004, 20:16:47
Dave,

9910001

Als men een drenkeling ziet, wacht tot hij/zij 3 minuten onder is geweest en ga dan pas een redding verrichten, is veel eenvoudiger  ;D ;D ;D

Dave

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #245 Gepost op: 30 maart 2004, 12:26:44
En naar drie weken komt hij/zij ook boven dirjven, kan je hem/haar zonder tegenspartelen in samenwerking met de klpd bergen. Mijn gevoel zegt dat we nu de plank aan het mis slaan zijn, weet ook niet waarom ??? ::) ::) ::). Volgens mij hadden we het over bevrijden en niet over vervoeren. Bij een oksel-nek greep kan je de drenkeling even onder houden, alleen waarneer nodig, maar eerst stevig vasthouden. Vooral zelf rustig blijven scheeld al de helft.

9910001
9910001

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #246 Gepost op: 31 maart 2004, 02:43:01
Het lijkt mij dat met een verdrinkingsslachtoffer even onder te houden niet echt rustiger wordt maar je vastgrijpt bij bijv. je haar in een alles overheersende paniek.
Mogelijk dat je meer kans maakt door een slachtoffer dusdanig te ondersteunen dat hij met zijn mond zodanig vrij blijft van het water dat hij niet langer het idee heeft te verdrinken.
Ik weet niet of hier mensen zijn die de film "on drowning" kennen van Frank Pia. (erg leerzaam in deze)

Kees  8)

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #247 Gepost op: 31 maart 2004, 12:43:07
Eens in oksel nek alleen loslaten als je slachtoffer  rustiger wordt of je zelf niet meer kan (eigen veiligheid). Weet niet of je slachtoffer rustiger wordt als je onderhoud, op termijn wel natuurlijk. Aan de andere kant is het belangrijker dat het slachtoffer en de redder uit het water komen, de toestand waarin is een tweede.

9910001
9910001

Dave

• Gast
Reactie #248 Gepost op: 31 maart 2004, 13:31:12
Wanneer je de drenkeling rustig benaderd van achteren, zo als je dat behoort te doen, heb je al die grepen niet nodig, hoor...

Dave

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #249 Gepost op: 31 maart 2004, 15:55:54
Dit is een mooi idee, je moet een drenkeling van achter benaderen, maar wel toeaspreken en gerust stellen. Dan zal je drenkeling zich gewoon omdraaien en blijf je rondjes zwemmen. Bevrijdinggrepen heb je hopelijk niet nodig maar als je wel wordt vastgepakt kan je weinig doen als je dit niet beheerst.

9910001
9910001