Overigens bij ons heeft de centralist het niet druk omdat we trachten de mensen te leren bewust met radiocommunicatie om te gaan.
Dacht dat ik het al eerder ergens had gezegd, het gaat om de kwaliteit niet om de kwantiteit.
Kees
Kijk Kees, dit bedoel ik met praten naar eigen parochie! Aangezien wij alle vast communicatie (reddingsposten, politiepost) via ADSL doen en voertuigen zoveel mogelijk via GSM en alleen boten gebruik maken van mobilofoon, is het werk van een centralist niet afgelopen met een paar bootjes op patrouille sturen, maar ook het bijhouden van kinderen, registratie hulpverleningen, samenwerking naar Meldkamers, bezettingen andere posten, etc. etc. Dit is zeker in de opleiding van RedNed niet terug te vinden.
Daarom bepleit ik voor een basis welke gelegd wordt in een standaard, welke is vast gelegd door RedNed in de vorm van een brevet Strandwacht. Daarna kan een strandwacht aan de hand van een opleidingsschema certificaten halen (welke herhaald kunnen worden na bijvoorbeeld 1, 2 of 5 jaar). Deze certificaten zijn praktijk dingen, zoals het zogenaamde "lezen van de golf" voor het varen of het manouvreren bij een cat of het vegen van een bank. Allemaal praktijk gerichte dingen waar mijns inziens te weinig aandacht voor is binnen het huidige opleidingsgebeuren van RedNed.
Dat het zeker wel mogelijk is om een universeel toepasbare strand-handleiding te maken heeft men bijv. in Engeland en Australie wel bewezen. Overigens zijn deze surf lifeguards geheel zelfstandige organisaties.
De info in hun handleidingen is grotendeels zondermeer in Nederland toepasbaar.
Kees
Je wilt dat boek toch niet vergelijken met de paperback welke uitgegeven wordt door RedNed. Dat boek is de basis waar ik ons opleidingsplan van ruim 800 oefeningen op geschreven heb. Maar je ziet ook direct hoeveel certificaten er te behalen zijn.
Persoonlijk vind ik een opleiding voor postcommandant momenteel moeilijk in te vullen, dit vanwege het evaluatie-verslag van de oefening "Brandend Zand", waarin staat dat de commandant de kennis moet hebben om zelfstandig in een CTPI te functioneren. Maar begin eerst met de basis en een goede chauffeursopleiding, eventueel een training opvang eigen mensen.
Kees, welk strand bemens jij?