opleidingen KNBRD

Auteur Topic: opleidingen KNBRD  (gelezen 48397 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #70 Gepost op: 31 december 2003, 14:49:44
De rijeigenschappen van stranden mogen dan onderling verschillen maar de basis terreinrijden en dan in het bijzonder zand rijden is toch gelijk. zo ook wat betreft lieren.
Verder kwestie van véél praktijkervaring opdoen en een goeie instructeur.

In afwijking met hulpverleners op de openbare weg denk ik dat het op het strand bijzonder belangrijk is om te beseffen dat juist hier mensen en in het bijzonder kleine kinderen gemakkelijk onder de auto terecht kunnen komen.
Ze zien je wel maar i.v.m. het gericht zijn op het recreëren op het strand waar het niet gewoon is dat men verkeer tegenkomt wordt hun veiligheidssysteem niet getriggerd.
I.v.m. de kleinere ervaringswereld van kinderen (denk maar aan die grote tuin van vroeger wat nu een klein stukje gras is) hebben zij nog een extra bijkomend risico.

Verder ben ook ik een groot voorstander van scenario training in aanvulling op de individuele opleiding.

Kees

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 31 december 2003, 18:36:34
Dat je niet wordt verwacht met een voertuig op het strand is duidelijk maar hoe moet je hier mensen voor opleiden, volgens mij moet je dit gewoon in de praktijk leren. Er zijn inderdaad basisvaardigheden voor het terreinrijden maar deze leer je heel snel als je met regelmaat vast staat.

9910001
9910001

K.N.R.Mark.

• Forum gebruiker
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #72 Gepost op: 1 januari 2004, 03:47:30
Alleen als dat met opkomend water is, dan is het einde voertuig. Een bepaalde basiskennis is toch wel vereist. Verder leer je het in de praktijk. Het is hetzelfde als je je rijbewijs gaat halen. Als je het behaald hebt leer je pas autorijden.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 2 januari 2004, 12:11:59
Je kan het rijden over het strand alleen in de praktijk leren, bij voorkeur met iemand naast welke je advies kan geven over het rijden over het strand. Tuurlijk kom je een keer vast te staan dan maar zeker niet snel aan de waterkant, dit omdat hier het zand nat is en dus goed te berijden.

9910001
9910001

K.N.R.Mark.

• Forum gebruiker
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #74 Gepost op: 2 januari 2004, 12:52:42
Wel eens van drijfzand gehoord.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #75 Gepost op: 2 januari 2004, 12:58:13
Je kan het rijden over het strand alleen in de praktijk leren, bij voorkeur met iemand naast welke je advies kan geven over het rijden over het strand. Tuurlijk kom je een keer vast te staan dan maar zeker niet snel aan de waterkant, dit omdat hier het zand nat is en dus goed te berijden.
9910001

Leer eerst in theorie de do's en don'ts van het zand-rijden waarbij extra aandacht voor de "gevaren van de zee".
Regel 1: indien niet noodzakelijk blijf dan op het droge strand, net zoals de kantonniers die voor hun beroep op het strand vertoeven.
regel 2: Ken het getij. (voor als je toch op het natte strand komt)
regel 3: Maak gebruik van de bijrijder om te kijken of je ergens kunt rijden, in het bijzonder m.b.t. doorwadingen.

Kees (die al meerdere malen voertuigen in ernstige problemen heeft gezien)  ;D

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #76 Gepost op: 2 januari 2004, 15:30:03
Maar forum-leden, eigenlijk zien we wel het nut in van een rijopleiding tbv strandbewaking.

Zowel de theoretische basis kennis betreffende de wet, als toch ook de basisvaardigheden in de praktijk kunnen worden aangegeven, met als extra de lokale specifieke dingen. (Precies volgens de reeds eerder door mij aangegeven oplossing)

En dat zou je ook door kunnen voeren op andere vlakken. Het liefst met een tijdelijke certificering.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #77 Gepost op: 2 januari 2004, 16:33:57
Maar forum-leden, eigenlijk zien we wel het nut in van een rijopleiding tbv strandbewaking.

Zowel de theoretische basis kennis betreffende de wet, als toch ook de basisvaardigheden in de praktijk kunnen worden aangegeven, met als extra de lokale specifieke dingen. (Precies volgens de reeds eerder door mij aangegeven oplossing)

En dat zou je ook door kunnen voeren op andere vlakken. Het liefst met een tijdelijke certificering.

Natuurlijk. Ik heb mijn terreinrijden in dienst geleerd, en ik heb daar heel wat profeit van gehad, met name anderen eigenlijk. Moet je die gezichten zien als je begint met de banden leeg te draaien! ;D

Henk

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 2 januari 2004, 18:29:52
Leer eerst in theorie de do's en don'ts van het zand-rijden waarbij extra aandacht voor de "gevaren van de zee".
Regel 1: indien niet noodzakelijk blijf dan op het droge strand, net zoals de kantonniers die voor hun beroep op het strand vertoeven.
regel 2: Ken het getij. (voor als je toch op het natte strand komt)
regel 3: Maak gebruik van de bijrijder om te kijken of je ergens kunt rijden, in het bijzonder m.b.t. doorwadingen.

Kees (die al meerdere malen voertuigen in ernstige problemen heeft gezien)  ;D

Bij ons rijden de kantonniers ook langs de waterlijn!
Een rijopleiding moet je zeker doen, echter het strand is overal verschillend. Wanneer er bij ons weer suppletie is geweest moeten we eerst weer eens wennen aan het strand. Als we naar een buurtbrigade gaan over het strand merk je gewoon het verschil.
Dus brand elkaar aub niet af.
Ik denk dat veel brigademensen wel op het strand kunnen rijden, wij hebben een les gehad van mensen die ook Parijs Dakar coachen voor Mitsubitsi.

Dave

• Gast
Reactie #79 Gepost op: 2 januari 2004, 19:07:56
Lekker belangrijk, hoor dat strandrijden.
Ik ben van mening dat er eerst eens naar de vaaropleiding en kaderopleidingen gekeken moet worden. Daar kunnen alle reddingsbrigades profeit van hebben. Een rijopleiding voor strandvoertuigen kan daarna altijd nog.

Dave