opleidingen KNBRD

Auteur Topic: opleidingen KNBRD  (gelezen 48161 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #80 Gepost op: 2 januari 2004, 19:23:53
Voor de strandbrigades zijn die voertuigen minstens net zo belangrijk als de vaartuigen.

Kees

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #81 Gepost op: 2 januari 2004, 19:24:50
In vele gevallen kom je zonder voertuig niet eens met je vaartuig in het water namelijk  ;D

Kees

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 2 januari 2004, 19:55:35
Dave,
Wellicht heb je het nog niet begrepen, kustbrigades hebben wel als hoofdtaak het voorkomen van verdrinkingsongevallen. Maar de taak die zij het meeste doen is het ambulancevervoer op het strand. Hiervoor is ook het e.e.a. aan materiaal beschikbaar gesteld en hebben de verschillende reddinsgrbiagdes een kleine erkenning gekregen, in iedergeval door de RAC Alkmaar.
Voor wat betreft het varen krijgen wij om het jaar een dag met iemand van de KLPD m.b.t. het brandingvaren.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 2 januari 2004, 19:57:19
In vele gevallen kom je zonder voertuig niet eens met je vaartuig in het water namelijk  ;D

Kees

Ik denk dat een rupsvoertuig wel handig is, of een tractor. Daar kan volgens mij iedereen op rijden, zelfs Blaricum rijdt zonder problemen op een tractor.

(ik bedoel, ze zijn toch eigenlijk een binnen brigade ;D)

Henk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 5 januari 2004, 13:25:24
In de noordkop hebben de meeste brigades ook een landbouwvoertuig om de boten op het strand te krijgen en met name er weer af. Maar zonder voertuig is een goede bawaking moeilijk. Als er wat gebeurt een opgang verder dan gaat je voertuig erheen en kan die helpen. 3km lopend afleggen met spoed ligt niet voor de hand. Laat staan om een slachtoffer op de brandcard de naar de ambu toe brengen lopend. als er ee nvoertuig is dan zal je ook mensen moeten opleiden om er in te laten rijden. maar het is voornamelijk de ervaring met het voertuig op het strand waar je het van het van kan leren.

9910001
9910001

Dave

• Gast
Reactie #85 Gepost op: 5 januari 2004, 14:20:22
Ik begrijp deze discussie over strandje rijden niet hoor. Natuurlijk is het belangrijk als je weet hoe je met zon auto om moet gaan op het strand.

We hebben het hier over de opleidingen van RedNed. Leer nou eerst iedereen hoe ze  zwemmend- en varendredden moeten, daarna hoe ze moeten communiceren en eventueel een opleiding tot kaderlid, daarna mogen jullie met een chauffeursopleiding aan de bak.

Dave

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 5 januari 2004, 14:56:44
Volgens mij worden alle opleidingen van de  bond door commissies opgesteld en geexamineerd. Hierdoor zullen wij als kustbrigades zelf deze opleiding moeten opstellen en uitvoeren. Dat er verder nog meer opleidingen moeten komen is duidelijk maar het opstellen dergelijke opleiding kost veel tijd en kennis.

9910001
9910001

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 5 januari 2004, 15:33:50
Dave,
snap je het nou niet, voor de kustbrigades is het rijden wellicht even belangrijk als het varend en zwemmend redden.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 5 januari 2004, 19:26:19
Dave,
snap je het nou niet, voor de kustbrigades is het rijden wellicht even belangrijk als het varend en zwemmend redden.

Nee, we snappen het niet. Ik weet namelijk niet in hoeverre het scheuren over het strand een kerntaak van de RB is. Dat is voor ons niet voor te stellen dat dat direkt wat te maken heeft met het voorkomen van de verdrinkingsdood. Om het moment dat je er met een auto naar toe kan ligt het SO toch op het droge? Zuurstof en AED willen de meeste reddingsbrigades niets van weten, dus wat ga je dan doen als je bij de geredde persoon bent. Ik stel me op het standpunt dat, eenmaal op het droge een behoorlijk uitgeruste ambu aanrijdend moet zijn.

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 5 januari 2004, 19:52:39
Beste Henk,

Elke lid van reddingsbrigade heeft toch een EHBO diploma ? En sommige strandbrigades leveren de dienst als een strandambulances... Want niet elke ambulancedienst heeft zo'n mooie ambu als Hanna  ;D

Het verbaasd me dat jij en Dave niet begrijpen dat terreinrijden een extra skill voor sommige hulpverleners kan zijn..
Sommige reddingsbrigades hebben toestemming om met OGS te rijden en moeten dus een OGS training hebben...

Wat is het bezwaar voor extra trainingen..?
Net als zuurstof eerste hulp en de AED training. Hoe meer mensen willen leren hoe beter...

Ik zou dit soort trainingen niet afnemen bij REDNED er zijn betere clubs die die trainingen kunnen geven. Ook de OGS training zijn andere gecertificeerde trainingsinstituten..

De leerstof van het REDNED is aardig verouderd. Laten ze maar eerst dat actueler maken. Misschien moeten ze eens kijken naar lesstof van ILS..