AED nu ook in noodhulpauto's politie

Auteur Topic: AED nu ook in noodhulpauto's politie  (gelezen 69599 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #110 Gepost op: 22 september 2015, 08:47:37
Citaat van: CopVR3 link=msg=1374423 date=1442891066
Ik vind dit echt een non-discussie. Hoop dan ook dat het niet waar is dat de AED eruit gaat...

We hebben het over mensenlevens. En AED's gaan jaren mee. Dus na de aanschaf heb je het alleen over pads bestellen en een keertje onderhoud.

Ik heb anderhalf uur geleden nog een reanimatie gehad en de AED hierbij gebruikt.
In het landelijke gebied heeft de ambu veel meer tijd nodig om tp te komen.
Wij als politie zijn altijd eerder. Die eerste minuten zijn de momenten dat je nog een leven kan redden. Daarna wordt het steeds moeilijker.

Hoop dus echt niet dat dit waar is...

Het is je goed recht om als politieman op een openbaar forum dit een non-discussie te vinden in tijden dat Nederland te kampen heeft met grote problemen; de vluchtelingenstroom en terreurdreiging.

Is de politie in landelijke gebieden binnen maximaal 5 minuten ter plaatse met een AED bij hartstilstand?

Of zegt mag ik de regel "Wij als politie zijn altijd eerder. Die eerste minuten zijn de momenten dat je nog een leven kan redden. Daarna wordt het steeds moeilijker" lezen als "wij als politie zijn laat en de ambulance nog later en geen van beide zijn ter plaatse in de eerste minuten na de 112-melding"?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 22 september 2015, 08:57:47
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1374422 date=1442890270
Natuurlijk kunnen en mogen onze ambulance verpleegkundige veel meer dan dan de paramedics in andere landen.

Kan je mij 1 voorbeeld geven van een handeling die paramedics niet kunnen of mogen en de Nederlandse ambulanceverpleegkundige wel kan of mag?

Ik beweer namelijk het tegenovergestelde dat paramedics meer mogen dan Nederlandse ambulanceverpleegkundigen. Ter illustratie gisterenavond sprak ik even een Nederlandse ambulanceverpleegkundige over een lastige casus die hij onlangs mee had gemaakt. Ik gaf hem aan dat hij beter dopamine had kunnen geven, bij ons is dat handelen conform protocol voor paramedics. Het antwoord van de ambulanceverpleegkundige was dat hij het hier geheel eens mee was maar ze niet beschikken over dopamine en het niet mogen toedienen.

Aangezien ik met grote regelmatige Nederlandse ambulanceverpleegkundigen spreek kan ik je nog legio voorbeelden geven. Het zegt niet dat Nederlandse ambulanceverpleegkundigen het niet zouden kunnen, ze mogen het niet. Het zorgt er wel voor dat je daardoor een situatie krijgt dat paramedics veel meer kunnen doen voor de patient.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 22 september 2015, 09:48:17
Citaat van: Oma link=msg=1374428 date=1442903163
Kan het zo zijn dat het bevoegd gezag in overeenstemming met geldende rechtregels de zes kerntaken van de politie geformuleerd heeft en het daarom zo op de website van de politie is gezet?

De kerntaken staan in de Politiewet zoals ze eerder al geciteerd zijn. De nadere invulling aan die kerntaak komt uit een samenweefsel van afspraken en contracten.

Feitelijk is de politie zeer regelmatig een afvoerputje van alle overige instanties want "zij is er toch". Hoe vaak komen we in het weekend wel niet GGZ patiënten tegen die op weekend verlof zijn en aldaar weer volledig doordraaien. Omdat in de instelling maar 1 iemand aanwezig is in het weekend kan die patiënt niet meer opgehaald worden dus mag de politie hem weer terug brengen. De politie die een gevallen man in een verzorgingstehuis mag optillen omdat de enige twee medewerkers dames zijn die zelf nauwelijks 60 kilo wegen. De politie die mag bemiddelen in een eeuwig durende burenruzie omdat een instantie als buurtbemiddeling alleen op werkdagen actief is. De brandweer die vraagt of wij eerst even willen kijken bij een containerbrand of er wel echt brandweer nodig is. De ambulancedienst die ons vraagt een inschatting te maken van het letsel bij een ongeval alvorens zij zelf gaan rijden.
En zo kan ik wel een paar uur door gaan.

Citaat van: Oma link=msg=1374432 date=1442904457
Is de politie in landelijke gebieden binnen maximaal 5 minuten ter plaatse met een AED bij hartstilstand?

De politie is niet altijd binnen 5 minuten ter plaatse bij een hartstilstand, maar omdat de politie toch al zo veel mogelijk buiten is is zij wel zeer regelmatig eerder dan de ambulancedienst en ook regelmatig wel binnen de eerste 6 minuten aanwezig.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

oma

• Senior gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 22 september 2015, 10:24:15
Citaat van: DiNozzo link=msg=1374444 date=1442908097
De kerntaken staan in de Politiewet zoals ze eerder al geciteerd zijn. De nadere invulling aan die kerntaak komt uit een samenweefsel van afspraken en contracten.

Feitelijk is de politie zeer regelmatig een afvoerputje van alle overige instanties want "zij is er toch". Hoe vaak komen we in het weekend wel niet GGZ patiënten tegen die op weekend verlof zijn en aldaar weer volledig doordraaien. Omdat in de instelling maar 1 iemand aanwezig is in het weekend kan die patiënt niet meer opgehaald worden dus mag de politie hem weer terug brengen. De politie die een gevallen man in een verzorgingstehuis mag optillen omdat de enige twee medewerkers dames zijn die zelf nauwelijks 60 kilo wegen. De politie die mag bemiddelen in een eeuwig durende burenruzie omdat een instantie als buurtbemiddeling alleen op werkdagen actief is. De brandweer die vraagt of wij eerst even willen kijken bij een containerbrand of er wel echt brandweer nodig is. De ambulancedienst die ons vraagt een inschatting te maken van het letsel bij een ongeval alvorens zij zelf gaan rijden.
En zo kan ik wel een paar uur door gaan.

De politie is niet altijd binnen 5 minuten ter plaatse bij een hartstilstand, maar omdat de politie toch al zo veel mogelijk buiten is is zij wel zeer regelmatig eerder dan de ambulancedienst en ook regelmatig wel binnen de eerste 6 minuten aanwezig.

Dan moet je even contact opnemen met je baas omdat ik je zelfs de link heb gegeven naar de website van de landelijke politie, er staat toch echt kerntaken. Als burger vind ik het vreemd als ik mij laat voorlichten via de website van onze landelijke politie en er op een forum moet achterkomen dat het onjuist is.

Als het zo is dat de politie zoveel mogelijk buiten is en ze zeer regelmatig in de buitengebieden binnen 6 minuten ter plaatse zijn moeten politiemensen eens stoppen met hun dramatiek op landelijke televisie, bijv. de wijkagent in Limburg die verslaggevers een dagje mee neemt in zijn busje in zijn enorme verzorgingsgebied waar hij de enige surveillerende agent is. Onlangs was er een reportage over het illegaal storten van drugsgerelateerd chemisch afval in buitengebieden en andere zware criminaliteit in bosgebieden, o.a. in Overijssel. Boeren, jachtopzieners geven aan dat er in de avond en nacht geen politie is, de politie bevestigde dit.

Zegt het dat deze boeren en jachtopzieners die de politie nodig hebben omdat ze criminele activiteiten zien beter 112 kunnen bellen met een valse melding "hartstilstand" omdat de politie er dan regelmatig binnen 6 minuten zal zijn?

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 22 september 2015, 11:06:48
Regelmatig is niet hetzelfde als altijd. Net zoals binnen de zorg worden meldingen geprioriteerd en voor bijvoorbeeld een reanimatie laat men alles vallen. Een melding drugsdumping heeft dan een lagere prioriteit en preventief surveilleren komt er sommige diensten helemaal niet meer van. En juist dat laatste is belangrijk om de dumping op voorhand te voorkomen.

Ik werk in een gebied met meer dan 300km2 en daarin rijdt 1 politieauto en 1 ambulance. Gevolg is dat beide vrij veel bezig zijn er dan bijstand vanuit een ander gebied moet komen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

oma

• Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 22 september 2015, 11:15:14
Citaat van: DiNozzo link=msg=1374449 date=1442912808
Regelmatig is niet hetzelfde als altijd. Net zoals binnen de zorg worden meldingen geprioriteerd en voor bijvoorbeeld een reanimatie laat men alles vallen. Een melding drugsdumping heeft dan een lagere prioriteit en preventief surveilleren komt er sommige diensten helemaal niet meer van. En juist dat laatste is belangrijk om de dumping op voorhand te voorkomen.

Ik werk in een gebied met meer dan 300km2 en daarin rijdt 1 politieauto en 1 ambulance. Gevolg is dat beide vrij veel bezig zijn er dan bijstand vanuit een ander gebied moet komen.

Regelmatig is inderdaad niet hetzelfde als altijd, als het in realiteit zo is dat je vaker niet binnen 6 minuten ter plaatse bent in buitengebied is het zelfs een foute woordkeuzen omdat je dan beter het woord zelden kan gebruiken.

Het is mijns inziens zelfs onjuist als de politie een reanimatie hogere prioriteit geeft dan een melding dumpen XTC-afval in buitengebied. Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat het prettig uitkomt omdat je weet dat je als agent geen bijstand hebt en aan de beurt bent als je midden in de nacht in donker ergens in een bos staat met vier zware criminelen die hun XTC-handel niet direct willen laten verpesten door twee agenten. Het is dan inderdaad wijzer om AED-inzet als excuus te gebruiken.

Met AED inzet kan je misschien 1 persoon redden, XTC productie keihard bestrijden levert je veel meer gezondheidswinst op.

Als het klopt dat er in gebied van 300 km2 maar 1 politiewagen en 1 ambulance beschikbaar is zegt het gewoon dat professionals zich te makkelijk bij dergelijke beleidsbeslissingen neer leggen. Ik vind dat professionals recht hebben om te staken als ze vinden dat ze te weinig verdienen maar ze horen dat ook te doen als ze weten dat ze hun werk niet meer goed kunnen doen op de manier zoals politiemensen en ambulancemensen vinden dat het zou horen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 22 september 2015, 11:24:50
Citaat van: DiNozzo link=msg=1374444 date=1442908097
De politie die een gevallen man in een verzorgingstehuis mag optillen omdat de enige twee medewerkers dames zijn die zelf nauwelijks 60 kilo wegen.

Melding doorzetten naar ambulancedienst, in ander topic kan je lezen dat ze deze melding door ProQA rammelen. Probleem opgelost.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #117 Gepost op: 22 september 2015, 12:02:27
De XTC productie en handel roei je echt niet uit door twee agenten het donkere bos in te sturen waar figuren (de loopjongens) XTC afval aan het dumpen zijn.

Als je de "XTC problematiek" daadwerkelijk en grondig zou willen aanpakken moet je echt wel in "hogere sferen" beginnen en ook vervolgens kunnen doorpakken.
Dat schijnt in Nederland nogal wat moeilijkheden op te leveren, dus blijft het voorlopig dweilen met de kraan open totdat de georganiseerde grote criminaliteit meer lucratieve bronnen van inkomsten kan gaan exploiteren.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #118 Gepost op: 22 september 2015, 12:20:53
Citaat van: CopVR3 link=msg=1374423 date=1442891066
Ik vind dit echt een non-discussie. Hoop dan ook dat het niet waar is dat de AED eruit gaat...

Win hebben net extra AED's gekregen i.h.k.v prio1 voor iedereen.
Ook reanimatiebijscholing gaf aan dat er juist meer gaan komen, dus misschien in Zeeland verdwijnen maar bij ons nog geen sprake....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 22 september 2015, 12:22:20
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1374410 date=1442881384
Echter, ik ben het wel met Oma eens dat die dingen niet in een politieauto horen, ze kunnen net zo goed in een taxi horen of in de fietstassen van een postbode.

Ik kan mij wél voorstellen dat die dingen in een politieauto zitten. Waarom niet? Het punt is dat de politie 24 uur per, 7 dagen in de week op straat is. De postbode werkt nog maar 4 dagen en is maar een korte tijd per dag op straat.

want waarom eigenlijk de politie en niet taxibedrijven of pizza koeriers? Die rijden ook overal rond, taxi's zijn ook makkelijk op te roepen via hun radio's en die pizzabrommers kunnen ook verdraaid snel zijn.
De politie lijkt mij toch wel handiger want die zijn via 112 te bereiken. Kostbare tijd wordt verloren als je eerst het nummer van de taxicentrale/pizzaboer op moet zoeken en dan is het maar de vraag of deze wel iemand in de buurt hebben (nog afgezien van het feit dat weinig taxibedrijven nog met een mobilofoon werken).
Je kunt altijd uitzonderingen maken voor afgelegen gebieden, waar zowel ambulance als politie en brandweer wat meer tijd nodig hebben, maar in het stedelijk gebied zou het eigenlijk nergens voor nodig moeten zijn dat een ambulance zo veel langzamer is dan een politie auto.
In een stedelijk gebied zal een ambulance uitrukken vanaf een post of een ziekenhuis. Dat zijn een handjevol lokaties. De politie heeft het voordeel dat zij al mensen op straat hebben én over meerder posten beschikken.