AED nu ook in noodhulpauto's politie

Auteur Topic: AED nu ook in noodhulpauto's politie  (gelezen 69606 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #130 Gepost op: 22 september 2015, 15:01:02
Citaat van: 0501 link=msg=1374487 date=1442924685
Ik merk dat de discussie een beetje grimmige sfeer begint te krijgen, erg jammer. Laten we hier aub mee stoppen voordat het echt moddergooien wordt.

Het nut van een AED aan boord van een politie auto heeft zich inmiddels wel bewezen vind ik. Het zou gewoon jammer zijn als die dingen verdwijnen. Vooralsnog blijft het bij een gerucht zolang we er niets officieel over horen.

Ik vraag mij ook af hoeveel die AED's nou nog kosten in onderhoud? Heeft iemand daar een idee over? De aanschafkosten van al die AED's voor de politie waren enorm, die kosten krijg je toch al niet terug. Wellicht dat je er een leuk bedragje voor terug krijgt als je ze verkoopt, maar dat zal ook niet een wereldbedrag zijn?

eerst maar eens zien welke hoge pief zich daar aan gaat branden. Het verwijderen van de AED's

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #131 Gepost op: 22 september 2015, 15:05:29
Citaat van: Oma link=msg=1374430 date=1442903979
In Nederland zijn er ook private partijen (die winst maken) actief in de ambulancezorg.

In andere landen niet?

guest13155

• Gast
Reactie #132 Gepost op: 22 september 2015, 15:27:18
Ik vraag me af of de zorg goedkoper wordt als je heel de ambulancezorg onderbreng bij overheid i.p.v. private partijen?

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #133 Gepost op: 22 september 2015, 15:28:28
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1374499 date=1442926820
...

...

Verder heb ik wel de indruk dat veel mensen niet de boodschap onder de berichten van oma en mezelf er uit halen. Ambulancezorg in Nederland zijn commerciële bedrijven met een winst oogmerk, het gaat daar om geld. Nederland is een land waar de ambulances een aanrijtijden norm hebben die vele malen hoger is dan in andere landen, waardoor het onmogelijk is iets te betekenen voor een reanimatie slachtoffer. De commerciële ambulance bedrijven (! Bedrijven) zeggen vervolgens: We zijn er binnen een kwartier.
Het is heel nobel dat de politie dat gat wil opvullen, maar dat hoort zo niet te zijn van ons belastinggeld. We betalen ons daarvoor al blauw aan zorg premies. Het geld dat ik maandelijks aan zorgpremie betaal komt niet bij de politie voor aed's

...

Precies. Het nuttige werk wordt nergens ter discussie gesteld.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #134 Gepost op: 22 september 2015, 15:41:19
Citaat van: AureliusM link=msg=1374500 date=1442926862
eerst maar eens zien welke hoge pief zich daar aan gaat branden. Het verwijderen van de AED's

Ja, dat gaat een enorme rel worden als een hoge politie officier zegt wij zijn een politiekorps en geen met belastinggeld gesubsidieerd AED-burgerhulpverleningsproject.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #135 Gepost op: 22 september 2015, 15:47:12
Citaat van: scorpio link=msg=1374504 date=1442927129
In andere landen niet?

In veel landen is het een mix van beide. Vaak heeft het rode kruis een rol, per definitie niet commercieel. Of natuurlijk de brandweer. On de VS zie je bijvoorbeeld meerdere partijen, zowel publiek als commercieel.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #136 Gepost op: 22 september 2015, 15:49:12
Citaat van: RemRoof link=msg=1374515 date=1442928508
Precies. Het nuttige werk wordt nergens ter discussie gesteld.

Exact! Ik baal er ook van als ik met m'n oranje bolide voor de deur aan de koffie zit, op kosten van de belastingbetaler, en ik kom erachter dat er ondertussen op 2 minuten rijden afstand een reanimatie was, die niet is doorgezet door de centralist. Waarvan ik daarna ook nog hoor dat de eerste ambu op 20 minuten rijden stond en het bij aankomst een verloren zaak was. Dan had ik me ook liever nuttig gemaakt, zo zijn er ook collegae die zich zelf maar laten koppelen als ze er lucht van krijgen. Overigens met wisselend enthousiasme van de centralisten.

Maar uiteindelijk is het een probleem van de RAV en niet van mij of mijn organisatie. Ik hoop alleen als burger dat als ik er zelf lig wel snel adequate hulp bij me is... In de praktijk dus niet altijd een realistische gedachte ;)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #137 Gepost op: 22 september 2015, 15:49:20
Citaat van: CopVR3 link=msg=1374486 date=1442924569

De meeste burgers kunnen namelijk helemaal niet reanimeren of een aed gebruiken.

Dan moeten burgers maar een cursus volgen als ze dat zo belangrijk vinden, het zegt nog steeds niet dat de politie het daarom moet gaan doen.

Ik vind het zelfs passen bij regeringsbeleid dat burgers eens wat vaker de handen uit de mouwen moeten steken. Is het normaal dat je als burger met de handen in de zak kan blijven staan omdat je je burgerplicht al vervult door de politie te bellen om daarna even te bekijken hoe politiemensen met de knieen op de grond gaan om iemand te reanimeren?

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #138 Gepost op: 22 september 2015, 15:53:12
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1374521 date=1442929632
In veel landen is het een mix van beide. Vaak heeft het rode kruis een rol, per definitie niet commercieel. Of natuurlijk de brandweer. On de VS zie je bijvoorbeeld meerdere partijen, zowel publiek als commercieel.

Precies, en dat is dus een non-argument van oma

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #139 Gepost op: 22 september 2015, 15:53:42
Citaat van: Oma link=msg=1374520 date=1442929279
Ja, dat gaat een enorme rel worden als een hoge politie officier zegt wij zijn een politiekorps en geen met belastinggeld gesubsidieerd AED-burgerhulpverleningsproject.

Ja wss wel. En het is niet zozeer een burgerhulpverleningsproject maar gewoon hulp verlenen en net even die extra kans op het redden van een leven. Politie rijdt nou eenmaal rond. Die paar centen dat het kost is dan maar zo.