AED nu ook in noodhulpauto's politie

Auteur Topic: AED nu ook in noodhulpauto's politie  (gelezen 69592 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #140 Gepost op: 22 september 2015, 15:54:47
Citaat van: scorpio link=msg=1374526 date=1442929992
Precies, en dat is dus een non-argument van oma

In die landen hoeven private partijen niet te denken dat ze de kop boven water kunnen houden omdat publieke diensten komen helpen op kosten van belastingbetaler om de bedrijfsprestaties een beetje acceptabel te houden. Dat is het verschil met Nederland.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #141 Gepost op: 22 september 2015, 16:00:10
Citaat van: AureliusM link=msg=1374527 date=1442930022
Ja wss wel. En het is niet zozeer een burgerhulpverleningsproject maar gewoon hulp verlenen en net even die extra kans op het redden van een leven. Politie rijdt nou eenmaal rond. Die paar centen dat het kost is dan maar zo.

Wat is het verschil exact met een burgerhulpverleningsproject? Dat burgers het gratis doen en politiemensen niet. Jij denkt toch niet serieus dat de politie kwalitatief beter de AED kan aansluiten of reanimeren dan burgers kunnen?

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #142 Gepost op: 22 september 2015, 16:01:21
Citaat van: Oma link=msg=1374529 date=1442930410
Wat is het verschil exact met een burgerhulpverleningsproject? Dat burgers het gratis doen en politiemensen niet. Jij denkt toch niet serieus dat de politie kwalitatief beter de AED kan aansluiten of reanimeren dan burgers kunnen?

Waarom zou je de burgerij dat laten doen? Als het ze niet uitkomt komen ze niet. En de politie is toch al op straat. Het is niet alsof er "uitgerukt" dient te worden uit een of andere kazerne.
Ik zie het probleem niet.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #143 Gepost op: 22 september 2015, 16:04:24
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1374499 date=1442926820
Nederland is een land waar de ambulances een aanrijtijden norm hebben die vele malen hoger is dan in andere landen, waardoor het onmogelijk is iets te betekenen voor een reanimatie slachtoffer. De commerciële ambulance bedrijven (! Bedrijven) zeggen vervolgens: We zijn er binnen een kwartier.
Het kwartier is een norm die door de overheid is bepaald, waarbij ik overigens gelezen heb dat dit een norm is die door geen enkel wetenschappelijk onderzoek is/wordt onderbouwd. Wanneer je de ambulancezorg uitsluitend door de overheid zou laten doen i.p.v. door bedrijven, zal daardoor de aanrijtijd echt niet verbeteren. Jij haalt oorzaak en gevolg door elkaar.

Wanneer de overheid de norm aanpast, zullen de bedrijven ongetwijfeld daaraan willen voldoen, maar daar wel een prijskaartje voor neer gaan leggen. En dat prijskaartje dient dan wel weer ergens van betaald te worden.

Maar goed, net zoals de 15 minuten norm niet wetenschappelijk is onderbouwd, lees ik hier ook vooral veel onderbuik gevoelens en veronderstellingen. En wat de norm en aanrijdtijden van ambulances dan ook zijn, des te meer AED's er zijn, des te groter de kans dat er een AED ter plaatse is voordat een ambulance aanwezig is. En dan lijkt mij een politiewagen een uiterst effectieve plaats om een AED aan boord te hebben.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #144 Gepost op: 22 september 2015, 16:08:58
Citaat van: AureliusM link=msg=1374530 date=1442930481
Waarom zou je de burgerij dat laten doen? Als het ze niet uitkomt komen ze niet. En de politie is toch al op straat. Het is niet alsof er "uitgerukt" dient te worden uit een of andere kazerne.
Ik zie het probleem niet.

Dat is precies het probleem dat politiemensen zelf niet eens meer het probleem zien. Het is normaal dat burgers elkaar helpen, zeker als het om zaken gaan die iedereen kan waardoor publieke diensten de taken kunnen uitvoeren die burgers niet kunnen of mogen. Ik las al eerder dat de politie het ook normaal vindt om in een verzorgingstehuis bejaarden op te rapen omdat het management het niet nodig vindt goed en voldoende personeel te hebben. Als oma valt en het personeel krijgt haar niet in de stoel bel je gewoon even de politie.

Citaat van: DiNozzo link=msg=1374444 date=1442908097
De politie die een gevallen man in een verzorgingstehuis mag optillen omdat de enige twee medewerkers dames zijn die zelf nauwelijks 60 kilo wegen.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #145 Gepost op: 22 september 2015, 16:08:58
Onder het topic : AED nu ook in noodhulpauto's politie wordt nu wel het nodige overhoop gehaald.

We mogen er hier in Nederland toch blij mee zijn dat zeker vwb het uitvoerende gedeelte van de politie er meer agenten zijn die bereid zijn op verschillende manieren de burgers van dienst te zijn dan agenten die de nodige animo hebben voor de knokploeg. (ME) Agenten zijn ook gewoon mensen en ook burgers.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #146 Gepost op: 22 september 2015, 16:10:23
Citaat van: scorpio link=msg=1374531 date=1442930664
Wanneer de overheid de norm aanpast, zullen de bedrijven ongetwijfeld daaraan willen voldoen, maar daar wel een prijskaartje voor neer gaan leggen. En dat prijskaartje dient dan wel weer ergens van betaald te worden.

Hier gaat het dus mis. De ambulancevoorziening zou zich druk moeten maken over de best mogelijke patiëntenzorg binnen het gebied waar men verantwoordelijk voor is, niet de (uiterste) normen die gesteld zijn door de overheid.

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #147 Gepost op: 22 september 2015, 16:11:04
Citaat van: Thor link=msg=1374535 date=1442930938
Onder het topic : AED nu ook in noodhulpauto's politie wordt nu wel het nodige overhoop gehaald.

We mogen er hier in Nederland toch blij mee zijn dat zeker vwb het uitvoerende gedeelte van de politie er meer agenten zijn die bereid zijn op verschillende manieren de burgers van dienst te zijn dan agenten die de nodige animo hebben voor de knokploeg. (ME) Agenten zijn ook gewoon mensen en ook burgers.

Precies. en als de meldkamer vraagt of mijn maat en ik een oud vrouwtje willen oprapen, dan doe ik dat zonder morren. Hoort er bij.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #148 Gepost op: 22 september 2015, 16:15:45
Citaat van: AureliusM link=msg=1374537 date=1442931064
Precies. en als de meldkamer vraagt of mijn maat en ik een oud vrouwtje willen oprapen, dan doe ik dat zonder morren. Hoort er bij.

Natuurlijk en dat gebeurt al sinds jaar en dag.

Als de agent op straat deze mentaliteit/houding niet zou hebben dan was de boel hoogstwaarschijnlijk op den duur wel wat grimmiger geworden.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #149 Gepost op: 22 september 2015, 16:16:15
Citaat van: scorpio link=msg=1374531 date=1442930664
Het kwartier is een norm die door de overheid is bepaald, waarbij ik overigens gelezen heb dat dit een norm is die door geen enkel wetenschappelijk onderzoek is/wordt onderbouwd.

Klopt, alleen ken ik geen land met een nationale norm van 15 minuten voor ambulancezorg, zelfs als het gaat om ademhalings- en hartstilstanden. In Nederland is de gedachte dat de ambulanceverpleegkundige de twee keer zolange responsetijd goed kan maken. Ik zou zeggen geef de RAV eens de kans om te bewijzen dat de ambulanceverpleegkundige dit werkelijk kan.

Als blijkt dat deze aanname onjuist is moet je de norm aanpassen.