Nederland is een land waar de ambulances een aanrijtijden norm hebben die vele malen hoger is dan in andere landen, waardoor het onmogelijk is iets te betekenen voor een reanimatie slachtoffer. De commerciële ambulance bedrijven (! Bedrijven) zeggen vervolgens: We zijn er binnen een kwartier.
Het kwartier is een norm die door de overheid is bepaald, waarbij ik overigens gelezen heb dat dit een norm is die door geen enkel wetenschappelijk onderzoek is/wordt onderbouwd. Wanneer je de ambulancezorg uitsluitend door de overheid zou laten doen i.p.v. door bedrijven, zal daardoor de aanrijtijd echt niet verbeteren. Jij haalt oorzaak en gevolg door elkaar.
Wanneer de overheid de norm aanpast, zullen de bedrijven ongetwijfeld daaraan willen voldoen, maar daar wel een prijskaartje voor neer gaan leggen. En dat prijskaartje dient dan wel weer ergens van betaald te worden.
Maar goed, net zoals de 15 minuten norm niet wetenschappelijk is onderbouwd, lees ik hier ook vooral veel onderbuik gevoelens en veronderstellingen. En wat de norm en aanrijdtijden van ambulances dan ook zijn, des te meer AED's er zijn, des te groter de kans dat er een AED ter plaatse is voordat een ambulance aanwezig is. En dan lijkt mij een politiewagen een uiterst effectieve plaats om een AED aan boord te hebben.