Citaat
De kosten van besteld vervoer zijn in 2015: 296,24 euro basistarief + 3,81 euro per km
De kosten A1/A2 spoedvervoer zijn in 2015: 667,74 euro basistarief + 3,81 euro per km
Een aantal jaren geleden hier een gele taxi voor de deur gehad op vermoeden van hartfalen (dus niet eens een reanimatiemelding) Daarna hebben we vanuit Unive de rekening van de ambu onder ogen gekregen.
A1 rit 1250 euro (afstand prio 1 ongeveer 25 km) dat vond ik een beste rekening maar een paar regeltjes verder op de factuur stond een nog vele malen opmerkelijker bedrag: Gebruik meldkamer 112 ..... 250 euro !!!
En dat alles zonder enig vervoer naar een ZH.
Als je dergelijke bedragen ziet en je weet daarnaast ook nog dat overschrijding van de aanrijdtijden ongeveer 50/50 is dan mag ik hopen dat de politie nog lange tijd een AED aan boord heeft ook als de praktijk in mijn woonplaats is dat de burgeraed-ers er veelal eerder zijn de politie.
Waar ik me eerder boos om kan maken is inderdaad wat Oma aanhaalt dat ik voor mijn inzet niets krijg en alles (in mijn geval zelfs de herhaling van de reanimatielessen) voor mijn eigen rekening komen (o ja ik mag wel 75% van mijn EHBO lidmaatschap declareren bij de zorgverzekeraar)
maar verder gaan alle muntjes dubbel en dwars naar de ambu eigenaar.
Ik ben dan wel van mening dat een reanimatie in basis GEEN politie taak zou BEHOREN te zijn. Ik zie de AED in een politievoertuig in dat opzicht ook precies het zelfde als een brandblusser. Waarmee ik niet wil zeggen dat de politie niet meer zou mogen reanimeren want elke persoon die kan reanimeren is er een en er zijn er nooit voldoende die het kunnen (en durven)
** als de aed's wel uit de auto's gehaald gaan worden houd ik me van harte aanbevolen