AED nu ook in noodhulpauto's politie

Auteur Topic: AED nu ook in noodhulpauto's politie  (gelezen 69598 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #180 Gepost op: 22 september 2015, 18:01:58
Citaat van: 0501 link=msg=1374587 date=1442937352
Dat is een discussie waar ik mij een stuk beter in kan vinden. Waarom zijn die kosten zo hoog inderdaad. Maar een antwoord op die vraag ligt waarschijnlijk in het feit dat het dus commerciële bedrijven zijn.

In Amsterdam is het trouwens ook nog eens zo dat ook de brandweer uitrukt bij een reanimatie.

Bijna alle beroepskorpsen doen dat tegenwoordig. Toch?
Toen ik nog in Eindhoven woonde heb ik wel eens gekke dingen gezien daarbij.
Brandweer en ambulance zitten in het zelfde gebouw en rukken gezamenlijk uit naar reanimaties.
Vervolgens zie je dus bij een reanimatie melding een treintje van een brandweerauto gevolgd door twee ambulances de straat uit rijden voor een reanimatie. Waarom die langzame brandweerauto nog mee ging is mij een raadsel. ZE komen tegelijk aan....

oma

• Senior gebruiker
Reactie #181 Gepost op: 22 september 2015, 18:16:04
Citaat van: 0501 link=msg=1374587 date=1442937352
Dat is een discussie waar ik mij een stuk beter in kan vinden. Waarom zijn die kosten zo hoog inderdaad. Maar een antwoord op die vraag ligt waarschijnlijk in het feit dat het dus commerciële bedrijven zijn.

In Amsterdam is het trouwens ook nog eens zo dat ook de brandweer uitrukt bij een reanimatie.

Het bedrag wat de RAV krijgt voor een spoedrit is een afspraak die ze hebben gemaakt met de zorgverzekeraars. In een land waar de politie voor elke scheet zo transparant mogelijk moet zijn wens ik je succes om te achterhalen wat de RAV krijgt voor een spoedrit (hartstilstand) en nog belangrijker op welke wijze het bedrag tot stand is gekomen.

Ik vind dat alle drie de hulpdiensten er zijn voor de burger, de burger is er niet om via belasting en zorgpremie (ook gewoon belasting maar we noemen dat anders) dit soort gedoe te financieren.

Ik zou ook wel eens cijfers willen zien wat alle AED trainingen, AED onderhoud en aanschaf AED's totaal gekost heeft en per jaar kost voor de politie in Nederland. Ik zou dan ook cijfers willen zien waarmee de politie kan aantonen dat als zij er niet waren geweest iemand was overleden, met andere woorden situaties dat alleen de politie de eerste hulp kon verlenen (situaties dat de politie lange tijd na ROSC alleen ter plaatse was zonder omstanders die konden reanimeren, burgerhulpverleners van AED projecten en ambulance).

Als de politie deze cijfers niet heeft stelt het namelijk ook dat alle voorstanders van AED in de kofferbak van alle politiewagens zich beroepen op veronderstellingen dat ze veel levens redden terwijl het helemaal niet zo hoeft te zijn en nog eens zo kan zijn dat alle gemaakte kosten vanuit politiebudget en de aanslag op mensuren bij de politie niet opwegen tegen het veronderstelde voordeel.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #182 Gepost op: 22 september 2015, 18:27:33
Waarom die langzame brandweerauto nog mee ging is mij een raadsel. ZE komen tegelijk aan....

Bij een reanimatie kom je snel handen te kort. Personeel (4 stuks) op 2 ambulances is amper werkbaar bij een reanimatie. De ambulancemensen hebben het dan druk zat. Daarom doen de 2 politiemensen vaak om en om de borstmassages. (Elke 2 minuten wisselen om continu kwalitatief goede borstcompressies te doen, vaak wel half uur lang)

1 van de ambulance intubeert en beademd. De 2e maakt medicatie klaar. De 3e legt infuus aan en botboor. De 4e monitort tijd, reanimatie, doet elke 2 minuten controle patiënt en houdt contact met cpa en informeert huisarts.

Voor degene die nog nooit een reanimatie gezien heeft: Het is alle hens aan dek dus.

Dan zal je dus b.v. een 3e ambu van ver moeten oproepen als de politie er niet is. Of MMT. En dat landelijk. En op gaan de zorgkosten...

Nee het is allemaal niet zo makkelijk bedacht.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #183 Gepost op: 22 september 2015, 18:29:42
Citaat van: scorpio link=msg=1374589 date=1442937613
Je geeft zelf aan dat de "oplossing" voor strengere aanrijdtijdnormen is "meer ambulances". Meer ambulances betekend echter meer geld (of minder geld per ambulance).

Wat is precies het bezwaar als er minder geld per ambulance zou worden uitgegeven. Leg mij eens uit waarom een ritje bijna 700 euro moet kosten?

Citaat

De kosten van besteld vervoer zijn in 2015: 296,24 euro basistarief + 3,81 euro per km
De kosten A1/A2 spoedvervoer zijn in 2015: 667,74 euro basistarief + 3,81 euro per km

Bron: RAV Gooi en Vechtstreek

Waarom moet de RAV een spoedrittarief ontvangen als een publieke dienst (brandweer of politie)iemand terug heeft geklapt terwijl ze zelf 9 minuten later aan komen kakken? Als ze B-ritje als vergoeding krijgen is het nog riant, 300 euro om iemand even naar het ziekenhuis te brengen.

Waarom druk maken over dat het geld kost als je extra ambulances zou moeten aanschaffen? Heb jij je ooit druk gemaakt over het simpele feit dat er in het enorme Nederland 25 RAV's zijn met een eigen directie, managers, enz.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #184 Gepost op: 22 september 2015, 18:36:11
Citaat van: CopVR3 link=msg=1374596 date=1442939253
Bij een reanimatie kom je snel handen te kort. Personeel (4 stuks) op 2 ambulances is amper werkbaar bij een reanimatie. De ambulancemensen hebben het dan druk zat.

Wij sturen 1 ambulance met 2 paramedics voor reanimatie, een appeltje-eitje klusje voor onze jongens en meiden. Lucas twee houdt iedereen hier tevree.

Voor degene die nog nooit een reanimatie gezien heeft: Het is alle hens aan dek dus.

Als je meer reanimaties hebt gezien dan mij krijg je mijn maandloon. Zullen we afspreken dat jij je maandloon overboekt naar Rode Kruis Nederland als jij er meer hebt gezien?

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #185 Gepost op: 22 september 2015, 18:38:16
Bij een reanimatie kom je snel handen te kort. Personeel (4 stuks) op 2 ambulances is amper werkbaar bij een reanimatie. De ambulancemensen hebben het dan druk zat. Daarom doen de 2 politiemensen vaak om en om de borstmassages. (Elke 2 minuten wisselen om continu kwalitatief goede borstcompressies te doen, vaak wel half uur lang)

1 van de ambulance intubeert en beademd. De 2e maakt medicatie klaar. De 3e legt infuus aan en botboor. De 4e monitort tijd, reanimatie, doet elke 2 minuten controle patiënt en houdt contact met cpa en informeert huisarts.

Dan zal je dus b.v. een 3e ambu van ver moeten oproepen als de politie er niet is. Of MMT. En dat landelijk. En op gaan de zorgkosten...

Nee het is allemaal niet zo makkelijk bedacht.

Met de komst van de LUCAS(2) en Autopulse (= die agent die pompt, maar dan consequenter en beter) zijn er zelfs regio's die overgegaan zijn naar een Reanimatie met 1 A auto en een Rapid responder. Reanimaties worden ook door 1 auto opgestart waarbij alles al is uitgevoerd door de 1e auto als de 2e auto aankomt. Politieagenten zijn dus echt niet onmisbaar in de directe medische zorg aan het slachtoffer.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #186 Gepost op: 22 september 2015, 18:45:33
Citaat van: Oma link=msg=1374598 date=1442939771
Wij sturen 1 ambulance met 2 paramedics voor reanimatie, een appeltje-eitje klusje voor onze jongens en meiden. Lucas twee houdt iedereen hier tevree.

Als je meer reanimaties hebt gezien dan mij krijg je mijn maandloon. Zullen we afspreken dat jij je maandloon overboekt naar Rode Kruis Nederland als jij er meer hebt gezien?
Ja...maar als we alles zo gaan doen als 'jullie' moet er nogal wat veranderen.
Ik wil de cijfers wel eens zien van de geslaagde reanimaties bij jullie vergelijking met die van Nl.
Eigenlijk boeit het ook niet...Ik bedoel agenten zijn in alle opzichte handig om ter plekke te hebben.
Omstanders opvangen, gegevens opvragen, familie begeleiden, burgerhulpverleners begeleiden.
Dingen die anders gedaan zouden moeten worden door ambulancemedewerkers? Die zijn volop bezig met het SO.

Mijn ervaringen zijn zeer positief met agenten ter plekke. Als dit bij jullie blijkbaar loopt zonder agenten, dikke prima, maar waarom zouden we dan ineens in Nederland zonder die agenten moeten.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #187 Gepost op: 22 september 2015, 18:58:08
Citaat

De kosten van besteld vervoer zijn in 2015: 296,24 euro basistarief + 3,81 euro per km
    De kosten A1/A2 spoedvervoer zijn in 2015: 667,74 euro basistarief + 3,81 euro per km

Een aantal jaren geleden hier een gele taxi voor de deur gehad op vermoeden van hartfalen (dus niet eens een reanimatiemelding) Daarna hebben we vanuit Unive de rekening van de ambu onder ogen gekregen.

A1 rit 1250 euro (afstand prio 1 ongeveer 25 km) dat vond ik een beste rekening maar een paar regeltjes verder op de factuur stond een nog vele malen opmerkelijker bedrag: Gebruik meldkamer 112 ..... 250 euro !!!
En dat alles zonder enig vervoer naar een ZH.

Als je dergelijke bedragen ziet en je weet daarnaast ook nog dat overschrijding van de aanrijdtijden ongeveer 50/50 is dan mag ik hopen dat de politie nog lange tijd een AED aan boord heeft ook als de praktijk in mijn woonplaats is dat de burgeraed-ers er veelal eerder zijn de politie.

Waar ik me eerder boos om kan maken is inderdaad wat Oma aanhaalt dat ik voor mijn inzet niets krijg en alles (in mijn geval zelfs de herhaling van de reanimatielessen) voor mijn eigen rekening komen (o ja ik mag wel 75% van mijn EHBO lidmaatschap declareren bij de zorgverzekeraar)
maar verder gaan alle muntjes dubbel en dwars naar de ambu eigenaar.

Ik ben dan wel van mening dat een reanimatie in basis GEEN politie taak zou BEHOREN te zijn. Ik zie de AED in een politievoertuig in dat opzicht ook precies het zelfde als een brandblusser. Waarmee ik niet wil zeggen dat de politie niet meer zou mogen reanimeren want elke persoon die kan reanimeren is er een en er zijn er nooit voldoende die het kunnen (en durven)

** als de aed's wel uit de auto's gehaald gaan worden houd ik me van harte aanbevolen  0098
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #188 Gepost op: 22 september 2015, 19:01:22

Politieagenten zijn dus echt niet onmisbaar in de directe medische zorg aan het slachtoffer.

En dat zei ik dus ook niet.

Zo'n Lucas, is dat dat ding die automatisch borstcompressies doet?
Heb er nog nooit een gezien namelijk. Is dat al gemeengoed in de rest van Nederland?

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #189 Gepost op: 22 september 2015, 19:04:12

Nou gefeliciteerd. Wist niet dat het een wedstrijd was. :-*

En door...