Win hebben net extra AED's gekregen i.h.k.v prio1 voor iedereen.
Ook reanimatiebijscholing gaf aan dat er juist meer gaan komen, dus misschien in Zeeland verdwijnen maar bij ons nog geen sprake....
Het vreemde is dat er bij ons vandaag een collega terugkwam van reanimatiebijscholing, daar hadden ze het verhaal bevestigd. Ik vind het wel erg vreemd dat ik het verhaal alleen hier hoor, ik hoop dat het een grote HOAX is. Kan me niet voorstellen dat ze met de landelijke politie besluiten om alleen de AED's in Zeeland of een bepaalde eenheid uit de auto's te halen. Volgens mij zijn de AED's zelfs landelijk aanbesteed, we hebben allemaal dezelfde dacht ik.
Vind het wel mooi om te zien wat een discussie het oplevert, ondanks dat ik er een voorstander van ben om een AED in het voertuig te hebben snap ik oma wel ergens. Heel rationeel gezien is het een zaak van de GGD, die iedere inzet van hun AED/materiaal vergoed krijgen. Wij gebruiken de AED ook ontzettend vaak (ik schat tientallen keren per dag in NL) maar zien geen cent terug, dat gaat allemaal ten koste van ons eigen potje. De ambu sluit alleen de Lucas aan en gebruikt ook onze AED.
Wat oma alleen niet snapt is dat als de AED weggaat, dit niet betekent dat wij niet in dat gat springen. Ik ben er van overtuigd dat wij nog steeds naar een reanimatie worden gestuurd om alleen te pompen en blazen. We worden immers ook naar andere medische noodsituaties gestuurd waar we ook geen middelen hebben om medische hulp te verlenen.
Kan iemand mij vertellen hoeveel levens een AED feitelijk redt? Hoever komen we met alleen pompen en blazen, dus zonder de AED?
@CopVR3 bij ons is de Lucas wel gemeengoed, moet eerlijk zeggen dat ik het de 1e keer best bizar vond om te zien. Gaat er hard aan toe.