Wat ik vraag is toch niet zo vreemd, als de overheid besluit om al 8 jaar geld te pompen in AED's in politievoertuigen mag je toch verwachten dat men eens een analyse uitvoert waardoor men weet of het geld wel effectief wordt gebruikt.
Hier stellen een aantal mensen van de politie dat de AED zal verdwijnen en anderen beweren juist dat het meer gaat worden. Hoe dan ook AED in de kofferbak is geen eenmalige uitgave, iedere AED heeft onderhoud nodig en we weten allemaal dat het buitengewoon lucratief is voor een AED-boer om dergelijke onderhoudscontracten binnen te slepen bij overheidsinstanties.
Ik vind dat reanimatie in Nederland een "hype" is geworden, een hartstilstand zorgt dat de ambulancedienst met meerdere voertuigen komt, de brandweer in de wagen springt en de politie met meerdere eenheden ter plaatse komt.
Het zorgt er voor dat niemand weet wat prehospitaal een inzet voor een reanimatiemelding werkelijk kost (brandweer - politie - ambulance).
Je kan in geen enkel geval aantonen dat mensen in Nederland vaker een hartstilstand overleven of minder gevolgschade ondervinden vergeleken met andere landen (waar men niet het halve politiekorps, de brandweer en ambulances stuurt).
In Qatar hebben we geen slechtere uitkomst bij OHCA. Wij sturen standaard 1 ALS-ambulance met twee paramedics met spoed, zodra ECG telemetrie met cardioloog in ziekenhuis tot stand is gekomen gaat de klok lopen. Het zegt dat de paramedics weten dat ze 30 minuten de tijd hebben. Als de stopwatch op 30:00 min staat is het einde oefening.
Kennelijk hechten ze in Qatar minder waarde aan een leven. Het doet de betrokkenen, familie enzo, ook goed om te zien dat alles uit de kast gehaald wordt om het leven van een dierbare te redden.