AED nu ook in noodhulpauto's politie

Auteur Topic: AED nu ook in noodhulpauto's politie  (gelezen 69864 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #210 Gepost op: 23 september 2015, 12:56:33
Citaat van: EM physician link=msg=1374705 date=1443005587
In dit topic hoor ik veel anekdotes over het verkrijgen van ritme en circulatie dankzij de snelle inzet van de AED. Het gros van deze patiëntenroep die ik behandeld heb overlijdt vervolgens op de intensive care, of zelfs al op de SEH, vanwege allerlei secundaire effecten van een (langdurige) circulatiestilstand

Wat dacht je dan dat deze mensen bij mij meer kans hebben om het te overleven. Ik heb hier gekozen voor de bijnaam "Oma" niet voor bijnaam "Harrie Potter".

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #211 Gepost op: 23 september 2015, 13:00:58
Citaat van: Oma link=msg=1374708 date=1443005793
Wat dacht je dan dat deze mensen bij mij meer kans hebben om het te overleven. Ik heb hier gekozen voor de bijnaam "Oma" niet voor bijnaam "Harrie Potter".

Mijn reactie is ter beeldvorming. Vooral om de politieagent te laten realiseren dat na het geven van de shock het klusje is nog lang niet is geklaard

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #212 Gepost op: 23 september 2015, 13:10:19
Over het onderwerp AED en reanimatie is al veel geschreven op het forum, bijvoorbeeld:
Assisteren van ambulance bij reanimatie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=69908.0
Over inzet van brandweer (en politie) bij reanimatie zorginstelling: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=63783.0
Reanimatiebeleid ouderen: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=24246.0

Hier graag ontopic blijven over inzet politie met AED bij melding reanimatie.

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #213 Gepost op: 23 september 2015, 13:17:25
Citaat van: Oma link=msg=1374684 date=1443000941
Wat ik vraag is toch niet zo vreemd, als de overheid besluit om al 8 jaar geld te pompen in AED's in politievoertuigen mag je toch verwachten dat men eens een analyse uitvoert waardoor men weet of het geld wel effectief wordt gebruikt.

Hier stellen een aantal mensen van de politie dat de AED zal verdwijnen en anderen beweren juist dat het meer gaat worden. Hoe dan ook AED in de kofferbak is geen eenmalige uitgave, iedere AED heeft onderhoud nodig en we weten allemaal dat het buitengewoon lucratief is voor een AED-boer om dergelijke onderhoudscontracten binnen te slepen bij overheidsinstanties.

Ik vind dat reanimatie in Nederland een "hype" is geworden, een hartstilstand zorgt dat de ambulancedienst met meerdere voertuigen komt, de brandweer in de wagen springt en de politie met meerdere eenheden ter plaatse komt.

Het zorgt er voor dat niemand weet wat prehospitaal een inzet voor een reanimatiemelding werkelijk kost (brandweer - politie - ambulance).

Je kan in geen enkel geval aantonen dat mensen in Nederland vaker een hartstilstand overleven of minder gevolgschade ondervinden vergeleken met andere landen (waar men niet het halve politiekorps, de brandweer en ambulances stuurt).

In Qatar hebben we geen slechtere uitkomst bij OHCA. Wij sturen standaard 1 ALS-ambulance met twee paramedics met spoed, zodra ECG telemetrie met cardioloog in ziekenhuis tot stand is gekomen gaat de klok lopen. Het zegt dat de paramedics weten dat ze 30 minuten de tijd hebben. Als de stopwatch op 30:00 min staat is het einde oefening.

Kennelijk hechten ze in Qatar minder waarde aan een leven. Het doet de betrokkenen, familie enzo, ook goed om te zien dat alles uit de kast gehaald wordt om het leven van een dierbare te redden.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #214 Gepost op: 23 september 2015, 13:25:22
Citaat van: AureliusM link=msg=1374715 date=1443007045
Kennelijk hechten ze in Qatar minder waarde aan een leven. Het doet de betrokkenen, familie enzo, ook goed om te zien dat alles uit de kast gehaald wordt om het leven van een dierbare te redden.

Dat zijn hele grote woorden, Aurelius. Op basis van wat zou Qatar volgens jou minder waarde aan een mensenleven hechten?

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #215 Gepost op: 23 september 2015, 13:42:50
Citaat van: Oma link=msg=1374719 date=1443007522
Dat zijn hele grote woorden, Aurelius. Op basis van wat zou Qatar volgens jou minder waarde aan een mensenleven hechten?

Dat is misschien een hele andere discussie. Maar de hoeveelheden gewonden en doden bij het bouwen van de WK stadions bewijzen dat mss wel enigszins.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #216 Gepost op: 23 september 2015, 13:50:26
Citaat van: AureliusM link=msg=1374723 date=1443008570
Dat is misschien een hele andere discussie. Maar de hoeveelheden gewonden en doden bij het bouwen van de WK stadions bewijzen dat mss wel enigszins.

Ik heb helemaal nergens geschreven over doden en gewonden bij de bouw van WK stadions. Ik wil die discussie best met je voeren. Ik denk dat we er snel meer klaar zijn omdat Qatar eind van het jaar de aanbesteding voor de bouw van WK stadions gaat toewijzen aan aannemers.

Jij reageerde op mijn bericht dat in Qatar de tijd gaat lopen zodra paramedics prehospitaal via telemetrie het ECG doorsturen naar de cardioloog in het hartziekenhuis. In Nederland kijkt de cardioloog op dat moment nog niet mee. De tijd gaat lopen waardoor de paramedics zien hoeveel tijd ze nog hebben en de dokters in het hartziekenhuis ook direct kunnen zien hoeveel tijd ze nog over hebben zodra de patient binnen gebracht wordt.

Nederland en Qatar hechten beide zwaar aan mensenlevens.

http://www.escardio.org/The-ESC/Press-Office/Press-releases/Last-5-years/CPR-for-out-of-hospital-cardiac-arrest-should-be-conducted-for-at-least-35-minutes

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #217 Gepost op: 23 september 2015, 15:15:00
Discussie over de inzet van de brandweer voor assistentie bij afhijsingen is afgesplitst:

Assistentie door brandweer: Afhijsen & Tilassitentie

Tevens enkele off topic berichten verwijderd.

7131

• Senior gebruiker
Reactie #218 Gepost op: 24 september 2015, 00:42:37
Citaat van: Oma link=msg=1374697 date=1443004884
Wat we in ieder geval zeker weten is dat we niet zo rijk zijn, de minister van justitie heeft niet zonder reden op de begroting gezet dat hij 6 miljoen euro wil bezuinigen op overuren van politiemensen.

Politiemensen gillen dat het ten koste gaat van de veiligheid op straat. Het is niet ondenkbaar dat je met AED-budget voor de politie binnen de begroting dat geld al vrij zou kunnen maken.

Wat ik hier lees is dat politiemensen het alleen maar hebben over levens redden maar het niet benoemen dat ze op deze wijze veel vaker helemaal geen levens redden.

Je kan rustig stellen dat 9 van de 10 mensen met hartstilstand buiten ziekenhuis het niet zal overleven, de AED heeft gezorgd voor verbetering van de 100 mensen met VT/VF gaan er sinds de opmars nog maar 73 dood, voor de AED opmars waren het ongeveer 84.

Je kan zelfs stellen dat de winst bij VT/VF met name geboekt wordt als omstanders de AED direct inzetten, bijv. een hartstilstand in een supermarkt waar de AED aan de muur hangt en direct wordt gebruikt. Uitrukken na een alarmmelding zegt dat er mensen (hulpdiensten zoals brandweer en politie of burgerhulpverleners) moeten uitrukken.

Maar wel 160 miljoen euro aan twee schilderijtjes uitgeven, dat dan weer wel.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #219 Gepost op: 24 september 2015, 02:23:53
Citaat van: 7131 link=msg=1374857 date=1443048157
Maar wel 160 miljoen euro aan twee schilderijtjes uitgeven, dat dan weer wel.

Niet relevant, iedereen kan wel 10 dingen verzinnen waarvan we denken dat de overheid geld verkeerd besteedt.