AED nu ook in noodhulpauto's politie

Auteur Topic: AED nu ook in noodhulpauto's politie  (gelezen 69587 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #220 Gepost op: 24 september 2015, 07:51:41
Citaat van: 7131 link=msg=1374857 date=1443048157
Maar wel 160 miljoen euro aan twee schilderijtjes uitgeven, dat dan weer wel.

0 euro uit budget politie.

30 miljoen euro uit budget ministerie cultuur
80 miljoen euro uit budget rijksmuseum

50 miljoen euro extra vrijgemaakt door minister van financien voor deze aankoop. De minister van cultuur heeft vooraf eerst overleg gehad met de fractievoorzitters uit de tweede kamer van PvdA, VVD, CDA, SP, D66, ChristenUnie en de SGP. In een democratie zegt het dat er breed draagvlak is aangezien zij het volk vertegenwoordigen.

Het gaat dus niet om 160 miljoen maar om 50 miljoen euro.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #221 Gepost op: 24 september 2015, 08:15:23
Ik vind het prima, gaan we helemaal niet meer rijden op reanimatie meldingen. Gooien we alle aed's op een hoop.  :D Die dingen zijn toch al afgeschreven en kosten alleen stukje onderhoud.

Houden we ons alleen nog bezig met de core-business van de politie. ow... dat is ook (nood) hulp bieden aan hen die deze behoeven.   98uiye

Het kosten/baten verhaal is weer een typisch manager-verhaal. Volgens mij hebben die ook gevoerd over de trauma heli. Kost ook enorm veel geld en wat doet die qua het redden van levens. Heel eerlijk, het interesseert me geen hol, als we met ze allen een paar levens op jaarbasis kunnen redden, echt kunnen redden, zonder een kasplantje te worden, dan is dat niet uit te drukken in geld. Dat we dat wel proberen zegt op dit moment genoeg over de samenleving. Sommige zaken kun je niet uitdrukken in cijfers.

Als we als politie geld willen besparen zouden we ons eens moeten verdiepen in hoe we minder met GGZ-klanten bezig zijn. Dat kost ons vele malen meer uren en daardoor geld en capaciteit, dan alle reanimaties van in hele land.  Maar ja... andere discussie.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

oma

• Senior gebruiker
Reactie #222 Gepost op: 24 september 2015, 08:50:39
Citaat van: grizz link=msg=1374869 date=1443075323
Ik vind het prima, gaan we helemaal niet meer rijden op reanimatie meldingen. Gooien we alle aed's op een hoop.  :D Die dingen zijn toch al afgeschreven en kosten alleen stukje onderhoud.

Houden we ons alleen nog bezig met de core-business van de politie. ow... dat is ook (nood) hulp bieden aan hen die deze behoeven.   98uiye

Het kosten/baten verhaal is weer een typisch manager-verhaal. Volgens mij hebben die ook gevoerd over de trauma heli. Kost ook enorm veel geld en wat doet die qua het redden van levens. Heel eerlijk, het interesseert me geen hol, als we met ze allen een paar levens op jaarbasis kunnen redden, echt kunnen redden, zonder een kasplantje te worden, dan is dat niet uit te drukken in geld. Dat we dat wel proberen zegt op dit moment genoeg over de samenleving. Sommige zaken kun je niet uitdrukken in cijfers.

Als we als politie geld willen besparen zouden we ons eens moeten verdiepen in hoe we minder met GGZ-klanten bezig zijn. Dat kost ons vele malen meer uren en daardoor geld en capaciteit, dan alle reanimaties van in hele land.  Maar ja... andere discussie.

De politiewet stelt dat de politie hulp moet verlenen, het stelt dat je ook zal moeten blijven rijden op reanimatiemeldingen. Hartmassage (zelfs zonder mond-op-mond beademing) is verantwoord hulp verlenen.

Het is geen managementverhaal omdat je geld van burgers uitgeeft. Nederlandse burgers betalen per maand een fors bedrag aan zorgpremie, voor hartstilstanden buiten het ziekenhuis betalen ze nog eens extra via belasting voor AED aanschaf, AED onderhoud en inzet van brandweer en politie.

Als de overheid of publieke diensten belastinggeld uitgeven omdat ze DENKEN dat het nuttig is mag je verwachten dat ze na 5 jaar eens gaan onderzoeken of de initiele aanname werkelijk klopt.

Op deze forum lees je alleen jankverhalen over het redden van jonge kinderen of jonge vaders. Ik zet daar grote vraagtekens bij omdat hartstilstanden bij jonge kinderen zelden voorkomen, als ze voorkomen is het een soort hartstilstand waarbij je helemaal niets aan de AED hebt.

Ik schreef al eerder dat het een prima prestatie is als 1 van de 10 mensen met een hartstilstand buiten het ziekenhuis het zal overleven.

Als de politie druk is met GGZ patienten zegt het in iedere geval dat je bezig bent met levende mensen, dat mag geld en capaciteit kosten. De vraag is of bezig zijn met lijken veel geld uit politie- en brandweerbudget + politie- en brandweercapaciteit moet kosten.

De wetgever zegt dat het prima is als een ambulance binnen 15 minuten ter plaatse is, waarom moet je dan vinden dat politie of brandweer moeten zorgen dat je eerder bij hartstilstanden bent.

Een kind met heftige allergische reactie waarbij de keel dichtslaat kan het overleven als er snel een ambulance ter plaatse is. De wetgever zegt dat dit kind gewoon dood mag gaan omdat de ambulance er 15 minuten over mag doen. Bij dit soort meldingen rukt de brandweer niet uit, de politie zal hulp moeten verlenen maar dat beperkt zich tot bidden.

helm

• Gast
Reactie #223 Gepost op: 24 september 2015, 09:24:42
Citaat van: grizz link=msg=1374869 date=1443075323
Het kosten/baten verhaal is weer een typisch manager-verhaal. Volgens mij hebben die ook gevoerd over de trauma heli.

Voor zover ik weet valt de trauma-heli binnen de kolom van de gezondheidszorg, er wordt geen politie-heli voor ingezet.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #224 Gepost op: 24 september 2015, 09:33:25
Citaat van: René van der Helm link=msg=1374877 date=1443079482
Voor zover ik weet valt de trauma-heli binnen de kolom van de gezondheidszorg, er wordt geen politie-heli voor ingezet.

+ dat bezig zijn met "GGZ-patienten" de politie helemaal geen tijd kost.

Als kankerpatienten van AVL de openbare orde verstoren, inbreken of jatten is de politie niet bezig met "AVL patienten" maar bezig met handhaven openbare orde of het optreden bij strafbare feiten. De briggus van politie hier op het forum vindt dat schijnbaar absurd dat de politie dat moet doen.

grizz

• Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #225 Gepost op: 24 september 2015, 09:58:03
Citaat van: Oma link=msg=1374878 date=1443080005
+ dat bezig zijn met "GGZ-patienten" de politie helemaal geen tijd kost.

Als kankerpatienten van AVL de openbare orde verstoren, inbreken of jatten is de politie niet bezig met "AVL patienten" maar bezig met handhaven openbare orde of het optreden bij strafbare feiten. De briggus van politie hier op het forum vindt dat schijnbaar absurd dat de politie dat moet doen.

Dat laatste is is kennelijk een aanname van jezelf... jammer dat je het zo speelt. Maar dat geeft niet, dat glijdt gerust van die briggus zijn ruggetje af. Die discussie over de ggz zal ik hier niet voeren. Maar alleen een openbare orde probleem is het niet. Dit zijn patienten van de GGZ niet van de politie. Overigens is de vergelijking van een kankerpatient met een ggz patient overigens echt kansloos.

Verder ben ik de eerste die het prima vind dat de aed's uit de voertuigen gaan en dat we niet meer die kant op worden gestuurd, maar wel pas zodra de gezondheidszorg het voor elkaar heeft dat een ambulance op tijd komt. Dat dit eerder binnen 10 minuten zou moeten zijn als 15 minuten, dat ben ik volledig met je eens.

Echter is het wel zo dat op dit moment, en dat is wel de realiteit, dat de ambulances al moeite hebben om die 15 minuten te halen. Hier in het landelijk gebied ontstaan niet voor niets burger-harthulp initiatieven van burgers (welke vaak met overheidsgelden worden betaald) en deze zijn wel vaak op tijd. Echter de realiteit is ook dat wij, als politie, bij heel veel reanimaties binnen 6 minuten tp zijn. Dat we daar heel vaak de AED aansluiten. Ja het komt supervaak voor dat ie niet klapt en dat we gewoon gaan reanimeren. Ik heb hier in het gebied, in de drie jaar dat ik er nu werk, al meerdere personen meegemaakt die geklapt zijn en en later een bedank-kaartje sturen. Is dat het waard om voor iedere burger om te betalen qua belastingen. Ik denk het wel.

Vergis je niet, ik ben het misschien wel in grote lijnen met je eens... qua discussie. Echter tot dit probleem bij de ambulance-dienst is opgelost, vind ik het wel degelijk een meerwaarde dat de AED achterin een noodhulp voertuig ligt. Daar kun je het mee eens zijn, of niet niet... dan zijn we het eens, dat we het oneens zijn !  ;)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #226 Gepost op: 24 september 2015, 10:04:03
Citaat van: grizz link=msg=1374881 date=1443081483
Dat laatste is is kennelijk een aanname van jezelf... jammer dat je het zo speelt. Maar dat geeft niet, dat glijdt gerust van die briggus zijn ruggetje af. Die discussie over de ggz zal ik hier niet voeren. Maar alleen een openbare orde probleem is het niet. Dit zijn patienten van de GGZ niet van de politie. Overigens is de vergelijking van een kankerpatient met een ggz patient overigens echt kansloos.

Ik ben bezig met patienten, ik noem een aantal van mijn patienten ook geen verdachte of dader omdat ze behalve mijn patient ook goede klanten zijn van politie en justitie.

Dat soort babbels over kansloos moet je maar afsteken als je je uniform aan hebt op straat, niet als forumlid jegens gelijkwaardige forumleden.

De politie moet de openbare orde handhaven en optreden als mensen strafbare feiten plegen, het doet er niet of deze mensen ergens ook een patient zijn.

Je hebt grote babbels over mijn reacties op een forum maar je vindt het normaal als politieman dat de ambulance moeite heeft om de 15 minuten te halen. Een beetje agent haalt eens uit richting de ambulancedienst. Het is namelijk dezelfde politie die de burger vertelt dat iedereen geacht wordt de wet te kennen, of ben je van mening dat de ambulancedienst niet geacht wordt de wet te kennen?

grizz

• Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #227 Gepost op: 24 september 2015, 10:38:09
Citaat van: Oma link=msg=1374883 date=1443081843
Ik ben bezig met patienten, ik noem een aantal van mijn patienten ook geen verdachte of dader omdat ze behalve mijn patient ook goede klanten zijn van politie en justitie.

Klopt de politie hoort zich niet met patienten bezig te houden. Maar doet dat wel omdat andere instanties dat kennelijk niet doen. Dat daar een ander probleem door ontstaat en de politie nog de enige is die men kan bellen ga je aan voorbij.

Dat soort babbels over kansloos moet je maar afsteken als je je uniform aan hebt op straat, niet als forumlid jegens gelijkwaardige forumleden.  Dat maak ik zelf gelukkig wel uit tegen wie ik wat zeg. Daar ga jij gelukkig niet over. Dat je het vervelend vind kun je namelijk ook op een andere manier zeggen. Dat het niet heel netjes was, geef ik je meteen gelijk toe. Daarvoor zeg ik dan ook sorry. Wat me wel opvalt: Je mond vol over gelijkwaardigheid maar wel tegen mij vertellen wat ik wel en niet mag zeggen.

De politie moet de openbare orde handhaven en optreden als mensen strafbare feiten plegen, het doet er niet of deze mensen ergens ook een patient zijn.
Zie mijn eerdere antwoord, het zou mooi zijn als andere instanties ook weten wat hun taken zijn en ook op die manier handelen. Ik weet echt wel welke taken er onder de pet van de politie vallen.

Je hebt grote babbels over mijn reacties op een forum maar je vindt het normaal als politieman dat de ambulance moeite heeft om de 15 minuten te halen. Een beetje agent haalt eens uit richting de ambulancedienst. Het is namelijk dezelfde politie die de burger vertelt dat iedereen geacht wordt de wet te kennen, of ben je van mening dat de ambulancedienst niet geacht wordt de wet te kennen?

Je reacties zitten vol met aannames. Ik heb nergens gesteld dat ik het normaal vind. Ik heb gesteld dat het vaak voorkomt dat ze het niet halen. Nergens stel ik dat ik dat normaal vind. Nergens stel ik dat dat zo hoort. Allemaal jouw aannames.

Om antwoord te geven op je vraag, ik denk dat de meeste mensen die bij de ambulance werken de wet beter kennen dan de gemiddelde burger. Ik  Tevens denk ik we weer lekker on-topic moeten gaan of de AED in de kofferbak van de politie hoort. Ik denk het namelijk nog steeds wel. Zolang er andere diensten zijn die nog niet op tijd kunnen zijn is dit kennelijk nodig. Want ik denk, en nogmaals zeg ik dit, maar daar ga je niet op in, dat we het op zich best eens zijn over het feit dat de politie niet op dit soort meldingen hoort te rijden.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #228 Gepost op: 24 september 2015, 11:01:23

Dat soort babbels over kansloos moet je maar afsteken als je je uniform aan hebt op straat, niet als forumlid jegens gelijkwaardige forumleden.

Hij geeft hier gewoon zijn mening Oma...

Maar goed, jouw "bijzondere manier" van discussie voeren is de meesten hier inmiddels wel bekend. ;)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #229 Gepost op: 24 september 2015, 11:06:52
Citaat van: grizz link=msg=1374886 date=1443083889
Om antwoord te geven op je vraag, ik denk dat de meeste mensen die bij de ambulance werken de wet beter kennen dan de gemiddelde burger. Ik  Tevens denk ik we weer lekker on-topic moeten gaan of de AED in de kofferbak van de politie hoort. Ik denk het namelijk nog steeds wel. Zolang er andere diensten zijn die nog niet op tijd kunnen zijn is dit kennelijk nodig. Want ik denk, en nogmaals zeg ik dit, maar daar ga je niet op in, dat we het op zich best eens zijn over het feit dat de politie niet op dit soort meldingen hoort te rijden.

Ik zal je antwoord geven op je vragen, laten we hopen dat alle politiemensen die niet in zijn gegaan op mijn vragen en bijv. de vraag van RemRoof om hoeveel noodhulpvoertuigen het gaat dit voorbeeld volgen:

1. We zijn het er absoluut niet over eens dat de politie niet moet rijden op reanimatiemeldingen aangezien het in strijd is met de politiewet. De politiewet stelt dat hulp verlenen aan mensen in nood een taak is van de politie.

2. Ik denk dat de AED niet in de kofferbak hoort van iedere politiewagen, omdat jij zelf al aangeeft dat de AED meestal niet klapt waardoor je hartmassage moet continueren tot de ambulancedienst ter plaatse is. Ongeacht of de AED wel of niet klapt kost het belastingbetaler iedere keer 4 tientjes terwijl de burger deze pads al heeft betaald middels de verplichte zorgpremie (belastingplicht voor de zorg).