Ben benieuwd hoeveel burgers dat met je eens zijn dat eerste hulp verlenen de belangrijkste kerntaak van de politie is:
Wat zijn de kerntaken van de politie?
* Hulp verlenen bij nood.
https://www.politie.nl/themas/politietaken.html#alinea-title-wat-zijn-de-kerntaken-van-de-politie
Oma geeft zelf al aan dat Hulp verlenen bij nood 1 van de kerntaken is van de politie want die heeft ze zelf gevonden op internet.
Waarom blijft Oma dan in mijn ogen zeiken dat er een AED in een politieauto ligt en volgens 1 enkele reageerder bij hem in het gebied mogelijkerwijs volgens nog onbevestigde landelijke berichten uit de auto zal gaan verdwijnen ?
Wat mij betreft is er maar 1 ding voor Oma van toepassing en dat is:"Schoenmaker hou je bij je leest".
Doe jij nou lekker waar je goed in bent in die warme zandbak van je en bemoei je niet met wat hier in Nederland de politie wel of niet zou moeten doen. Ik denk dat als je bijvoorbeeld via het programma eenvandaag van NPO 1 een enquete laat uitvoeren, dat dik 80% van de ondervraagden heel erg blij is dat de politie snel ter plaatse is met een AED, om de reanimatie te starten of de mensen die een reanimatie gestart zijn komen ondersteunen en/of er van overnemen.
Over de taak van de politie kunnen we heel kort zijn denk ik. Dat is namelijk wettelijk vastgelegd in artikel 3 van de Politiewet.
"De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven."
Even kort door de bocht zijn dat dus twee taken:
-Daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde;
-verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.
Volgens mij staat er nergens welke taak belangrijker is dan de andere. Onder hulp verlenen valt mijn inziens ook het reanimeren. Nu kan dat uiteraard ook zonder AED, maar het is toch verrekt handig als je wel een AED bij je hebt. Maar daar zullen de meeste het wel mee eens zijn. Dus wat mij betreft niet alleen een taak (probleem) van de ambulancedienst.
Ik snap niet waarom er nog steeds gezeken moet worden over een AED in een politieauto. Het staat lijkt mij duidelijk genoeg in de Politietwet zoals in het citaat hier boven en ook als 1 van de kerntaken die in het citaat daar boven van Oma staat.
In de echte wereld rijden politiemensen en brandweermensen op iedere melding voor een reanimatie maar 90% van al deze mensen met een hartstilstand gaat dood.
In 2005 heb ik mijn EHBO + reanimatie gehaald heb en als mijn geheugen mij niet in de steek laat werd er toen gezegd in woorden van gelijke strekking.
Als je iemand gaat reanimeren dan is die persoon al overleden. Het enige wat jij kan doen is proberen die persoon zijn leven terug te geven zodat hij/zij een 2e kans krijgt om verder te leven, en hoe moeilijk het ook is als het je niet lukt probeer dan niet de denken dat het aan jou als reanimeerder ligt.
Mocht ik bovenstaande fout hebben dan hoor ik het graag maar volgens mij klopt het wat ik net geschreven heb en dan kan ik de uitspraak van Oma dus ook niet plaatsen dat 90% van de mensen met een hartstilstand dood gaat.
Wat mij betreft is het een zeer goede zaak dat de politie een AED in de auto heeft en ik hoop van harte dat het ook zo blijft.