AED nu ook in noodhulpauto's politie

Auteur Topic: AED nu ook in noodhulpauto's politie  (gelezen 69559 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #350 Gepost op: 25 september 2015, 17:02:43
De berichtgeving begint alweer een behoorlijk persoonlijke karakter te krijgen. We gaan nu weer ontopic. Ik heb al diverse berichten verwijderd. Ik vind het bijzonder jammer dat enkele leden niet in staat zijn om op basis van inhoudelijke argumenten de discussie voort te zetten. Het is een onderwerp met emoties maar dat ontslaat je niet van de verplichting om volgens de forumregels te reageren. Geen enkel lid, laat staan beroep, heeft hierin vrijstelling.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #351 Gepost op: 25 september 2015, 19:32:41
Ik heb de OR een bericht gestuurd met de vraag hoe het nu precies zit, ik ga het laten weten!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #352 Gepost op: 25 september 2015, 19:45:31
Citaat van: silque link=msg=1375338 date=1443202361
Ik heb de OR een bericht gestuurd met de vraag hoe het nu precies zit, ik ga het laten weten!

Toevallig een berichtje naar de sectorchef, of hoe dat ook heet tegenwoordig, gestuurd en deze wist van niets.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #353 Gepost op: 25 september 2015, 20:01:53
Citaat van: Danny722 link=msg=1375291 date=1443191203
Dat er best een discussie gevoerd mag worden over het 'machtsmisbruik' van ambulancediensten die het accepteren om pas na een kwartier bij een spoedmelding te zijn ben ik overigens helemaal eens. Zeker als je ziet wat een spoedrit de patiënt nog kost ook....

Eerder tijdens discussie is al duidelijk geworden dat bijna niemand wist wat een Lucas II is (of evt Autopulse). Het is best logisch omdat het best lekker is voor een private partij die ambulancezorg in een regio mag uitvoeren als ze deze dure apparatuur niet hoeft aan te schaffen omdat het lekker is als 10 man van de brandweer en politie voor je klaar staan, het is inderdaad lekker wat extra handjes te krijgen (wederom van de belastingbetaler die de extra handjes mag betalen) waardoor je winst kan optimaliseren.

De ambulance krijgt de extra handjes niet van de brandweer of politie maar krijgt het van de belastingbetaler, de belastingbetaler heeft dit ook al een keer moeten betalen aan de zorgverzekeraar.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #354 Gepost op: 25 september 2015, 20:38:17
Ik ken meerdere zaken waarbij de burger extra gepakt wordt:
Als ik een auto koop om mij van A naar B te verplaatsen, betaal ik BTW. O ja, doe daar ook de BPM maar bij. Vervolgens mag ik de wegenbelasting met de provinciale opcenten aftikken. Om mij te kunnen verplaatsen heb ik brandstof nodig. Het grootste deel van de prijs per liter is accijns. Nu kan ik van A naar B over de door de belasting betaalde wegen rijden. Jammer dat er ook wegen zijn aangelegd waar ik nooit overheen rijd maar waar andere wel gebruik van maken.
Het lijkt op een AED in een noodhulpvoertuig; door ons allen betaald; het lijkt op de brandweer, ook door ons allen betaald maar ik heb ze nog niet gebruikt.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #355 Gepost op: 26 september 2015, 01:32:26
Citaat van: Oma link=msg=1375182 date=1443167295
De basis is wel duidelijk, zie reactie CM eerder in deze discussie. In 2007 voerde men in Den Haag het debat over de aanrijtijden van ambulances. Minister Klink liet destijds een onderzoek uitvoeren door huisarts Paul Giessen. Zijn conclusie was dat 15 minuten aanrijtijd prima was. Er was wel een probleem bij hartstilstand omdat het dan veel te laat is. Men zou het moeten oplossen met meer ambulances en kortere aanrijtijden, echter de minister van binnenlandse zaken schoot te hulp (brandweer en politie met AED + de hoop dat burgers zelfde zouden doen).
Fantastisch een huisarts die namens de minister een belangrijk onderzoek doet in de acute zorg sector... :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #356 Gepost op: 26 september 2015, 01:43:38
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1375272 date=1443187266
De aed uit de woonwijk gaan ophalen bij de buurtsuper zoals hartslagNU doet heeft geen effect volgens het onderzoek. Net zoals de aed halen bij de buren.

Het onderzoek zegt dat aed's uitsluitend nut hebben als je naast het apparaat neervalt (in het zelfde gebouw, misschien in het gebouw er naast).

Het zijn fantastische apparaten die echt levens kunnen redden, maar helaas wel maar alleen als ze er al zijn op het moment dat het gebeurd, niet als ze eerst nog ergens gehaald moeten worden of door iemand (politie, brandweer, burgers) gebracht moeten worden.
is dat een verkooptruc of een evidence based onderzoek geweest?? AED alleen zin als je er halfdoord naast valt? onhaalbaar om in elk huis een AED neer te zetten, en wie gaat die bedienen in een eenspersoonshuishouden??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #357 Gepost op: 26 september 2015, 01:46:18
Citaat van: CM link=msg=1375213 date=1443172348
Kortom, in iedere supermarkt, bibliotheek, sportkantine, school, ov punt (bus, trein, noem maar op)er één en dan zetten we zoden aan de dijk. Het zou trouwens ook schelen als mensen zouden weten waar ze de AED kunnen vinden en hoe ermee om te gaan. Bottom line: als je wilt overleven met een goede kwaliteit van leven moet je neervallen in de buurt van een apparaat.

Ik moet ook zeggen dat mijn ervaringen overeenkomen met het onderzoek. De beste resultaten komen voort uit zgn. 'Witnessed Arrest'. Dat je met je snufferd erbovenop zit als het gebeurt.

CM
 Iedere Nederlander bij de geboorte al een ICD implanteren, dat zou mogelijk een ideale oplossign zijn, geen enkele AED meer nodig voor Nederlandse burgers...  ;)

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #358 Gepost op: 26 september 2015, 01:48:54
Citaat van: scorpio link=msg=1375268 date=1443186275
In het gunstigste geval hangt er in een gemiddelde woonwijk in Nederland 1 AED in de buurt super. Wanneer deze gesloten is, is de AED in 99 van de 100 gevallen niet beschikbaar. Dus wanneer je in een woonwijk een AED nodig hebt, dan moet je dus maar hopen dat de buurtsuper open is, er iemand heel snel naar toe gaat en weer heel snel terug is, en dat er dan ook nog iemand is die weet hoe het ding werkt. Ik denk dat in de gemiddelde stad de politie eerder ter plaatse is (als 112 meteen gebeld is) als dat de AED op is gehaald bij buurtsuper.

De meeste AED hangen NIET in een buurtsuper maar op een openbare bereikbare plek, anders worden deze ook niet opgenomen in een AED systeem.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #359 Gepost op: 26 september 2015, 01:50:39
 Iedere Nederlander bij de geboorte al een ICD implanteren, dat zou mogelijk een ideale oplossign zijn, geen enkele AED meer nodig voor Nederlandse burgers...  ;)
Ik ben voor, zeker gezien mijn VG!
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon