Ik ken meerdere zaken waarbij de burger extra gepakt wordt:
Als ik een auto koop om mij van A naar B te verplaatsen, betaal ik BTW. O ja, doe daar ook de BPM maar bij. Vervolgens mag ik de wegenbelasting met de provinciale opcenten aftikken. Om mij te kunnen verplaatsen heb ik brandstof nodig. Het grootste deel van de prijs per liter is accijns. Nu kan ik van A naar B over de door de belasting betaalde wegen rijden. Jammer dat er ook wegen zijn aangelegd waar ik nooit overheen rijd maar waar andere wel gebruik van maken.
Het lijkt op een AED in een noodhulpvoertuig; door ons allen betaald; het lijkt op de brandweer, ook door ons allen betaald maar ik heb ze nog niet gebruikt.
Het lijkt totaal niet op de AED in een noodhulpvoertuig. De belastingdienst int gelijk met motorrijtuigenbelasting de provinciale opcenten. Het is pas vergelijkbaar als de belastingdienst de provinciale opcenten zelf houdt en de provincie je nogmaals hetzelfde bedrag laat betalen.
Zorgverzekeraars zijn private ondernemeningen die maar een doel hebben namelijk winst maken. Alle klanten zijn verplicht klant omdat de overheid je er toe dwingt. Als je 100 euro per maand moet betalen aan bijv. Achmea heb je ook betaald voor de ambulancehulpverlening zodra je hart stil staat (dat is incl. de personeelskosten bij ambulancedienst, de ambulancevoertuig, de medische apparatuur en gebruikte materialen zoals de pads van de defibrillator of AED). Een fors deel van de Nederlanders krijgt zorgtoeslag waardoor ze zelf minder premie hoeven op te hoesten, het geeft niemand recht om dan onverschillig te doen over een paar tientjes. Zorgtoeslag krijg je niet van de overheid, het is belastinggeld van de rijkere Nederlanders waardoor iedereen de idoot hoge zorgpremie nog kan betalen.
De zorgverzekeraar koopt toereikende medische zorg in, inclusief toereikende medisch zorg bij hartstilstand buiten ziekenhuis.
Het is dan buitengewoon vreemd dat bij een reanimatiemelding heel veel voertuigen en personeelsleden van politie en brandweer ingezet worden en ze ook nog eens beschikken over AED's in ieder voertuig (die jaarlijks onderhoud nodig hebben) en vaak als eerste ter plaatse zijn dus de pads aansluiten (ca. 40 euro). Deze inzet betaal je als burger via een tweede keer via belasting.
Het komt er op neer dat brandweer en politie vinden dat de zorgverzekeraar helemaal geen toereikende medische zorg heeft ingekocht en zij beslissen wat toereikende medisch zorg behoort te zijn en dat doen door kosten te maken die ze via belasting weer verhalen bij burgers.
Ik kan mij er prima in vinden dat overheidsdiensten uitrukken op deze wijze omdat men denkt dat het een toegevoegde waarde zou kunnen hebben. Als na een aantal jaren blijkt uit onderzoek in Amsterdam dat het geen enkel verschil maakt moet je er direct mee stoppen.