Okee....
Ik ben maar een leek en geen medisch onderlegd persoon....
Bij mijn AED opleiding werd mij verteld:
Geen ritme? Eerst zorgen voor ritme door reanimatie!
Is er weer (verstoord) hartslag? Dan kun je de AED aanzetten.
Jah, en ik begrijp dat de tijd van geen hartslag een basis is van herstel.
Maar ik begrijp ook dat het zorgen voor een ritme best wel wat handjes kan vergen omdat dat juist erg vermoeiend is.
Je hebt twee beslisbomen tijdens een reanimatie: schokbaar en niet schokbaar.
Schokbaar is o.b.v. een ritmestoornis, het eerder genoemde VT (kamertachycardie) of VF (kamerfibrilleren), vaak veroorzaakt door een eerder doorgemaakt hartinfarct of een hartinfarct/zuurstofgebrek op dat moment. Daarbij is dus wel elektrische activiteit in het hart, maar ontzettend snel en/of chaotisch waardoor het hart niet meer goed pompt en hierdoor de circulatie onvoldoende is en iemand "neer gaat". Bij VT niet altijd trouwens. Deze chaos probeer je te corrigeren met een shock, in de hoop dat er weer een ritme (sinusritme) ontstaat die wel een goede pompfunctie met zich meebrengt. Bij niets doen gaat de VT/VF uiteindelijk over in een asystolie (geen elektrische activiteit meer).
Bij VT/VF is het belangrijkste shocken. Is er (nog) geen AED aanwezig dan geef je hartmassage, hierdoor probeer je te voorkomen dat de VT/VF overgaat in asystolie en het dus een schokbaar ritme blijft. En uiteraard om zuurstof bij de andere belangrijke organen te krijgen.
Bij het niet schokbare ritme is er sprake een eerdergenoemde asystolie, het hart heeft geen enkele elektrische activiteit meer en staat echt stil. Met medicatie via een infuus (Adrenaline) kun je nog proberen om hartactiviteit te krijgen. In mijn 9 jaar lidmaatschap van het reanimatieteam heb ik echter nog nooit meegemaakt dat asystolie overgaat in VF of VT.