AED nu ook in noodhulpauto's politie

Auteur Topic: AED nu ook in noodhulpauto's politie  (gelezen 69555 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #380 Gepost op: 26 september 2015, 23:12:55
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1375496 date=1443299280

Wat ik wel weet, is dat bijvoorbeeld politie met enige regelmaat met succes iemand defibrileert. Met een goede outcome, uiteindelijk. Omdat ze vaak snel ter plaatse zijn en gewend zijn om adequaat op te treden. 10 jaar geleden kwam het nog wel eens voor dat agenten al 10 minuten aan het reanimeren waren. Dan kreeg je een overdracht in de trant van dat toen ze binnenkwamen het slachtoffer nog een beetje lag te ademen en bewoog. Toen gingen die slachtoffers sowieso dood, nu is er wel een een succesje, onder gelijke omstandigheden, omdat die patiënten nu wel met succes gedefibrileerd worden.

en dat blijkt volgens een onderzoek over 4000 reanimaties tussen 2007 en 2009 dus niet waar te zijn. De outcome is niet beter.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #381 Gepost op: 27 september 2015, 00:10:49
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1375505 date=1443301975
en dat blijkt volgens een onderzoek over 4000 reanimaties tussen 2007 en 2009 dus niet waar te zijn. De outcome is niet beter.
Statistisch gezien dus niet. In de praktijk komen situaties zoals geschetst door azijn wel voor. Het een sluit het ander niet per definitie uit. Je beweerde een paar pagina's terug ook in een voorbeeld richting mij dat nadat  ik iemand weer terug in ritme geshockt had, de ambu dat een paar minuten later ook zou hebben gedaan. Statistisch gezien zal dat wederom kloppen, in de individuele casus kan je dat nooit met 100% zekerheid stellen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Heftrucker

• Forum gebruiker
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #382 Gepost op: 27 september 2015, 00:53:19
Het lijkt mij idd lastig om dit in een onderzoek te laten uitwijzen.

E.e.a. verschilt namelijk per casus.
Of je nou een 20 jarige sportman reanimeert of een 89 jarige geraniumkijker.... (en alles wat daar tussen zit).
Qua gezondheid van een persoon verteld meer over de kans van slagen dan alles over 1 kam scheren....

Vandaag wel gezien dat de politie hier als laatste van 3 voertuigen aankwam bij een rea, de 2 opgeroepen ambu's waren al druk bezig.

Maar laten we wel wezen: een AED is niet heilig!
Het is een fantastisch hulpmiddel als iemand een verstoord hartritme heeft, anders is zo'n ding ook waardeloos.
Je zult toch eerst moeten zorgen dat er een (verstoord) hartritme is!
Tot die tijd heb je toch de handjes nodig om te trachten een ritme te krijgen waarop een AED kan meten en werken....

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #383 Gepost op: 27 september 2015, 01:15:28
Citaat van: Heftrucker link=msg=1375510 date=1443307999
Het lijkt mij idd lastig om dit in een onderzoek te laten uitwijzen.

E.e.a. verschilt namelijk per casus.
Of je nou een 20 jarige sportman reanimeert of een 89 jarige geraniumkijker.... (en alles wat daar tussen zit).
Qua gezondheid van een persoon verteld meer over de kans van slagen dan alles over 1 kam scheren....

Vandaag wel gezien dat de politie hier als laatste van 3 voertuigen aankwam bij een rea, de 2 opgeroepen ambu's waren al druk bezig.

Maar laten we wel wezen: een AED is niet heilig!
Het is een fantastisch hulpmiddel als iemand een verstoord hartritme heeft, anders is zo'n ding ook waardeloos.
Je zult toch eerst moeten zorgen dat er een (verstoord) hartritme is!
Tot die tijd heb je toch de handjes nodig om te trachten een ritme te krijgen waarop een AED kan meten en werken....

Dat is juist heel goed aan te tonen met onderzoek en is precies wat ze gedaan hebben. Juist niet iedereen wordt over een kam geschoren. Lees het hele onderzoek maar na. Dan je bijvoorbeeld tegen dat ook leeftijdsverschil etc. Meegenomen zijn en dat de resultaten dan niet anders waren.

Daarnaast werkt het verhaal over een schokbaar ritme waar een aed iets mee kan iets anders dan je schrijft. Je kunt er niet voor zorgen dat dat ritme er komt. Dat is er of dat is er niet. Als het er niet is heb je niks aan een aed en komt het ritme er ook niet door iets wat politie, brandweer of burgers kunnen doen.

Heftrucker

• Forum gebruiker
Reactie #384 Gepost op: 27 september 2015, 01:24:42
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1375512 date=1443309328
Daarnaast werkt het verhaal over een schokbaar ritme waar een aed iets mee kan iets anders dan je schrijft. Je kunt er niet voor zorgen dat dat ritme er komt. Dat is er of dat is er niet. Als het er niet is heb je niks aan een aed en komt het ritme er ook niet door iets wat politie, brandweer of burgers kunnen doen.

Sorry? Waarvoor hebben we dan de reanimatieprocedure voor in het leven geroepen?
Om weer een (schokbaar) ritme te krijgen, toch? Pas dan kun je de AED toepassen....

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #385 Gepost op: 27 september 2015, 01:29:35
Maar inderdaad lastig is dat onderzoek wel, daarom duurt zo een onderzoek ook jaren en wordt het uitgevoerd door mensen die vanaf het moment dat ze klaar waren met hun middelbare school minimaal 6 jaar gestudeerd hebben, daarna 4 jaar gedoctoreerd hebben en vervolgens hun hele werkzame leven tot op heden daarmee bezig zijn. In 8 jaar studeren tijdens verschillende studies hebben ze mij op de universiteit net kunnen leren hoe ik een onderzoek goed kan lezen en begrijpen om het vervolgens een enkele keer zelf te doen tijdens mijn afstudeeronderzoek. (Was niet zo een held in die vakken ;-) ben meer een ontwerper dan een onderzoeker).

Dus makkelijk, nee, kun je het onderzoeken, zij wel.

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #386 Gepost op: 27 september 2015, 01:32:17
Citaat van: Heftrucker link=msg=1375513 date=1443309882
Sorry? Waarvoor hebben we dan de reanimatieprocedure voor in het leven geroepen?
Om weer een (schokbaar) ritme te krijgen, toch? Pas dan kun je de AED toepassen....

Nee hoor, om te zorgen dat dat ritme zo lang mogelijk in stand gehouden wordt en er zuurstof naar de hersens en vitale organen blijft gaan zolang de schok nog geen rosc heeft veroorzaakt. Met compressies koop je alleen maar wat extra tijd.

Aed moet je zo snel mogelijk toepassen. Als je met de aed aankomt en er is nog geen reanimatie gestart sluit je onmiddelijk de aed aan. Je gaat niet eerst compressies uitvoeren behalve als je met meerdere personen bent. Dan kan 1 persoon compressies uitvoeren terwijl de ander de aed aansluit, maar de aed heeft voorrang!

Heftrucker

• Forum gebruiker
Reactie #387 Gepost op: 27 september 2015, 01:40:32
Okee....

Ik ben maar een leek en geen medisch onderlegd persoon....

Bij mijn AED opleiding werd mij verteld:

Geen ritme? Eerst zorgen voor ritme door reanimatie!
Is er weer (verstoord) hartslag? Dan kun je de AED aanzetten.

Jah, en ik begrijp dat de tijd van geen hartslag een basis is van herstel.

Maar ik begrijp ook dat het zorgen voor een ritme best wel wat handjes kan vergen omdat dat juist erg vermoeiend is.

ir. Auditor

• Senior gebruiker
Reactie #388 Gepost op: 27 september 2015, 04:41:10
Citaat van: Heftrucker link=msg=1375516 date=1443310832
Okee....

Maar ik begrijp ook dat het zorgen voor een ritme best wel wat handjes kan vergen omdat dat juist erg vermoeiend is.

Je herstelt geen ritme door borstcompressies, je beperkt er de schade mee aan de hersens en vitale organen totdat je door middel van een schok het normale ritme herstelt.
Belangrijk on te weten, je maakt niks beter met borstcompressies, maar bij goed uitvoeren voorkom je dat het nog slechter gaat.

Omdat het lastig is om lange tijd effectief uit te voeren kun je inderdaad beter met meerdere personen zijn zodat je iedere 2 minuten kunt wisselen.

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #389 Gepost op: 27 september 2015, 07:55:08
Citaat van: Heftrucker link=msg=1375516 date=1443310832
Okee....

Je hebt twee beslisbomen tijdens een reanimatie: schokbaar en niet schokbaar.
Schokbaar is o.b.v. een ritmestoornis, het eerder genoemde VT (kamertachycardie) of VF (kamerfibrilleren), vaak veroorzaakt door een eerder doorgemaakt hartinfarct of een hartinfarct/zuurstofgebrek op dat moment. Daarbij is dus wel elektrische activiteit in het hart, maar ontzettend snel en/of chaotisch waardoor het hart niet meer goed pompt en hierdoor de circulatie onvoldoende is en iemand "neer gaat". Bij VT niet altijd trouwens. Deze chaos probeer je te corrigeren met een shock, in de hoop dat er weer een ritme (sinusritme) ontstaat die wel een goede pompfunctie met zich meebrengt. Bij niets doen gaat de VT/VF uiteindelijk over in een asystolie (geen elektrische activiteit meer).
Bij VT/VF is het belangrijkste shocken. Is er (nog) geen AED aanwezig dan geef je hartmassage, hierdoor probeer je te voorkomen dat de VT/VF overgaat in asystolie en het dus een schokbaar ritme blijft. En uiteraard om zuurstof bij de andere belangrijke organen te krijgen.
Bij het niet schokbare ritme is er sprake een eerdergenoemde asystolie, het hart heeft geen enkele elektrische activiteit meer en staat echt stil. Met medicatie via een infuus (Adrenaline) kun je nog proberen om hartactiviteit te krijgen. In mijn 9 jaar lidmaatschap van het reanimatieteam heb ik echter nog nooit meegemaakt dat asystolie overgaat in VF of VT.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance