Vandaag van een chef weer bovenstaand verhaal gehoord, de AED's worden landelijk uitgefaseerd bij de politie omdat ze simpelweg te duur zijn en medische zorg niet onze kerntaak is. Het idee is om de AED's in de voertuigen te houden tot ze 'op' zijn, lege accu dus. Dan worden ze weggehaald.
Ik moet het eerst nog zien, maar vind het een slechte ontwikkeling. Dat wordt alleen nog maar pompen en blazen.
Ik kan me prima vinden in dit besluit als het inderdaad zou kloppen.
De politie heeft haar eigen kerntaken en in Den Haag liggen geen rapporten die stellen dat de politie haar kerntaken voortreffelijk uitvoert. Een hartstilstand is primair het probleem van de ambulancedienst, niet het probleem van de politie.
Vakbonden van politie klagen steen en been over allerhande zaken waar geen tijd of geld voor is, zaken die politiemensen zelf ook belangrijk vinden. Geen AED meer in iedere politiewagen scheelt veel politiebudget en scheelt veel manuren, geld dat kan gebruikt kan worden voor politiezaken en manuren die gebruikt kunnen worden voor politietaken.
Snelle AED inzet zal mensenlevens redden echter zegt het niet dat overheid/politie dit dan maar moet doen. Winkeliers, openbaar vervoerbedrijven, taxi-ondernemingen, particulieren kunnen ook op eigen kosten AED's aanschaffen, op die manier bereik je ook dat er op steeds meer plaaten een AED in de buurt is.
De beste AED resultaten zie je namelijk als omstanders direct een AED kunnen aansluiten, dat is iets anders dan de vertraagde inzet door politie of burgerhulpverleners die gealarmeerd moeten worden en ter plaatse moeten gaan.