AED nu ook in noodhulpauto's politie

Auteur Topic: AED nu ook in noodhulpauto's politie  (gelezen 69610 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

0501

• Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 21 september 2015, 20:58:00
In Amsterdam is het zo dat na gebruik de AED door iemand van het VU wordt opgehaald die, in principe, een nieuwe meeneemt. De AED wordt dan uitgelezen voor onderzoek en opnieuw klaargemaakt voor gebruik.

Je kan de AED meerdere malen op een dag gebruiken, zitten meerdere setjes met plakkers bij.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 21 september 2015, 21:17:37
Ik vind het maar een vaag verhaal. Dit soort dingen zouden dan landelijk gebeuren maar jij bent de enige die er tot nu toe iets over gehoord heeft. Ik kan het mij ook niet voorstellen gelet op het feit dat wij 9 van de 10 keer sneller dan de ambulance en brandweer zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 21 september 2015, 21:23:35
Ik ben net zo verbaasd als jullie, maar aangezien ik het nu al van verschillende mensen heb gehoord ga ik het verhaal steeds meer geloven. Misschien dat het een lokale actie is, maar dat kan ik me ook weer niet voorstellen.

De AED kun je idd vaker gebruiken, zolang je maar even nieuwe plakkers erop doet.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #93 Gepost op: 21 september 2015, 21:24:30
De gemiddelde buurtsuper heeft een AED in het zicht hangen. Zou wel erg raar, nee absurd, dat ze uit de voertuigen gaan.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 21 september 2015, 21:47:46
Citaat van: silque link=msg=1374355 date=1442859671
Vandaag van een chef weer bovenstaand verhaal gehoord, de AED's worden landelijk uitgefaseerd bij de politie omdat ze simpelweg te duur zijn en medische zorg niet onze kerntaak is. Het idee is om de AED's in de voertuigen te houden tot ze 'op' zijn, lege accu dus. Dan worden ze weggehaald.

Ik moet het eerst nog zien, maar vind het een slechte ontwikkeling. Dat wordt alleen nog maar pompen en blazen.

Ik kan me prima vinden in dit besluit als het inderdaad zou kloppen.

De politie heeft haar eigen kerntaken en in Den Haag liggen geen rapporten die stellen dat de politie haar kerntaken voortreffelijk uitvoert. Een hartstilstand is primair het probleem van de ambulancedienst, niet het probleem van de politie.

Vakbonden van politie klagen steen en been over allerhande zaken waar geen tijd of geld voor is, zaken die politiemensen zelf ook belangrijk vinden. Geen AED meer in iedere politiewagen scheelt veel politiebudget en scheelt veel manuren, geld dat kan gebruikt kan worden voor politiezaken en manuren die gebruikt kunnen worden voor politietaken.

Snelle AED inzet zal mensenlevens redden echter zegt het niet dat overheid/politie dit dan maar moet doen. Winkeliers, openbaar vervoerbedrijven, taxi-ondernemingen, particulieren kunnen ook op eigen kosten AED's aanschaffen, op die manier bereik je ook dat er op steeds meer plaaten een AED in de buurt is.

De beste AED resultaten zie je namelijk als omstanders direct een AED kunnen aansluiten, dat is iets anders dan de vertraagde inzet door politie of burgerhulpverleners die gealarmeerd moeten worden en ter plaatse moeten gaan.

CPrime

• Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 21 september 2015, 22:27:49
De politie heeft nog altijd de taak hulp te verlenen aan hen die deze behoeven. In mijn eigen eenheid (Amsterdam) is de politie 9 van de 10 keer als eerste ter plaatse (van de hulpdiensten) bij een reanimatie en vangt meestal als eerste aan met reanimeren.

Bij een groot gedeelte van de amburitten rijdt de politie ook mee in Amsterdam. Het aan boord hebben van een AED heeft dan wel zeker een meerwaarde omdat een AED snel ter plaatse is samen met personeel welk bekend is met de werking van een AED.

Geldbesparing, geen meerwaarde ergens anders in het land en dat de politie geen medische hulpdienst is vind ik geen legitieme redenen. Op basis van dergelijke argumenten zou je dan zogezegd ook het vuurwapen kunnen uitfaseren bij de gewone diender. We hebben immers een AT voor vuurwapengevaarlijke verdachten. 98uiye
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &

oma

• Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 21 september 2015, 22:37:34
Citaat van: CPrime link=msg=1374390 date=1442867269
De politie heeft nog altijd de taak hulp te verlenen aan hen die deze behoeven. In mijn eigen eenheid (Amsterdam) is de politie 9 van de 10 keer als eerste ter plaatse (van de hulpdiensten) bij een reanimatie en vangt meestal als eerste aan met reanimeren.

Ik heb afgelopen donderdag ongeveer de hele dag aandachtig geluisterd naar onze minister-president tijdens de Algemene Beschouwingen. Aan het einde van de dag kon je een conclusie trekken dat er geen extra geld voor de CAO problemen bij de politie is en de politie moet ontzettend veel meer en veel beter gaan doen. Geen kamerlid heeft vragen gesteld over medische hulpverlening door politie wel over bestrijden drugsoverlast buiten de randstad etc.

Het is ook niet zo dat overal op de wereld de politie met AED in de kofferbak rijdt terwijl ze ook de taak hebben om eerste hulp te verlenen aan hen die deze behoeven. Je voldoet aan eerste hulp verlenen door reanimatie op te starten.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 21 september 2015, 22:51:01
Citaat van: Oma link=msg=1374377 date=1442864866
De politie heeft haar eigen kerntaken en in Den Haag liggen geen rapporten die stellen dat de politie haar kerntaken voortreffelijk uitvoert. Een hartstilstand is primair het probleem van de ambulancedienst, niet het probleem van de politie.

De politie heeft drie kerntaken en een van die kerntaken is hulp verlenen aan hen die dit behoeven. Mijn inziens valt EHBO daar ook onder. Bij een CVA of soortgelijk kunnen wij ook weinig uitrichten, maar ik heb nu al iets te vaak bij een reanimatie gezien dat BHV-ers/EHBO-ers en omstanders maar kijken en niemand effectief reanimeert.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #98 Gepost op: 21 september 2015, 23:04:47
Citaat van: DiNozzo link=msg=1374393 date=1442868661
De politie heeft drie kerntaken en een van die kerntaken is hulp verlenen aan hen die dit behoeven. Mijn inziens valt EHBO daar ook onder. Bij een CVA of soortgelijk kunnen wij ook weinig uitrichten, maar ik heb nu al iets te vaak bij een reanimatie gezien dat BHV-ers/EHBO-ers en omstanders maar kijken en niemand effectief reanimeert.

Inderdaad. En naar mijn inziens is het verlenen van hulp de eerste en tevens belangrijkste.

CPrime

• Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 21 september 2015, 23:07:59
Citaat
Ik heb afgelopen donderdag ongeveer de hele dag aandachtig geluisterd naar onze minister-president tijdens de Algemene Beschouwingen. Aan het einde van de dag kon je een conclusie trekken dat er geen extra geld voor de CAO problemen bij de politie is en de politie moet ontzettend veel meer en veel beter gaan doen. Geen kamerlid heeft vragen gesteld over medische hulpverlening door politie wel over bestrijden drugsoverlast buiten de randstad etc.

Problemen bij de politie mbt geld, taakuitbreiding bij de politie, etc, etc, horen we al jaren. Dat er zaken bij de politie zijn die geen aandacht van de politiek krijgen is ook niets nieuws.

Citaat
Het is ook niet zo dat overal op de wereld de politie met AED in de kofferbak rijdt terwijl ze ook de taak hebben om eerste hulp te verlenen aan hen die deze behoeven. Je voldoet aan eerste hulp verlenen door reanimatie op te starten.

Niet overal. Sommige landen juist weer wel. De redenen waarom men dingen wel, niet of anders doet verschilt per land en daar zijn er vele van. Laten we vooral naar ons zelf kijken wat voor een politie wij hier willen en met echte argumenten komen.

Wat ik belangrijk vindt is dat in de praktijk blijkt dat de AED een goede bijdrage levert in het werk wat wij als politie doen. Dat is een investering waard. Zeker aangezien wij het over mensenlevens hebben.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &