AED nu ook in noodhulpauto's politie

Auteur Topic: AED nu ook in noodhulpauto's politie  (gelezen 69612 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 22 september 2015, 12:27:34
Citaat van: Oma link=msg=1374452 date=1442913314
Regelmatig is inderdaad niet hetzelfde als altijd, als het in realiteit zo is dat je vaker niet binnen 6 minuten ter plaatse bent in buitengebied is het zelfs een foute woordkeuzen omdat je dan beter het woord zelden kan gebruiken.

Het is mijns inziens zelfs onjuist als de politie een reanimatie hogere prioriteit geeft dan een melding dumpen XTC-afval in buitengebied. Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat het prettig uitkomt omdat je weet dat je als agent geen bijstand hebt en aan de beurt bent als je midden in de nacht in donker ergens in een bos staat met vier zware criminelen die hun XTC-handel niet direct willen laten verpesten door twee agenten. Het is dan inderdaad wijzer om AED-inzet als excuus te gebruiken.

Met AED inzet kan je misschien 1 persoon redden, XTC productie keihard bestrijden levert je veel meer gezondheidswinst op.

Als het klopt dat er in gebied van 300 km2 maar 1 politiewagen en 1 ambulance beschikbaar is zegt het gewoon dat professionals zich te makkelijk bij dergelijke beleidsbeslissingen neer leggen. Ik vind dat professionals recht hebben om te staken als ze vinden dat ze te weinig verdienen maar ze horen dat ook te doen als ze weten dat ze hun werk niet meer goed kunnen doen op de manier zoals politiemensen en ambulancemensen vinden dat het zou horen.

Sorry hoor maar hier ik me zelfs niet eens een beetje in vinden.

A: het boeit mij helemaal niks om snachts een bos in te gaan, sterker nog daar doe ik het voor.
B: als aan de enekant van de iemand dood ligt te gaan en aan de andermans van de weg word xtc gedumpt, dan kies ik toch echt voor die reanimatie. Ik kan namelijk wel slapen als die dumpers ontkomen maar niet als die man overlijd omdat ik dumpers aan heel pakken was.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 22 september 2015, 12:34:42
Citaat van: Matth link=msg=1374468 date=1442917654
Sorry hoor maar hier ik me zelfs niet eens een beetje in vinden.

A: het boeit mij helemaal niks om snachts een bos in te gaan, sterker nog daar doe ik het voor.
B: als aan de enekant van de iemand dood ligt te gaan en aan de andermans van de weg word xtc gedumpt, dan kies ik toch echt voor die reanimatie. Ik kan namelijk wel slapen als die dumpers ontkomen maar niet als die man overlijd omdat ik dumpers aan heel pakken was.

Criminelen slapen daarom ook zo rustig, omdat ze weten dat de pakkans klein is en de politiemensen zelf liever een bejaarde aan de AED hangen omdat het ze een goed gevoel geeft. Succes ermee.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #122 Gepost op: 22 september 2015, 13:26:06

Criminelen slapen daarom ook zo rustig, omdat ze weten dat de pakkans klein is en de politiemensen zelf liever een bejaarde aan de AED hangen omdat het ze een goed gevoel geeft. Succes ermee.

Ja... Oma je weet er inmiddels een mooi verhaal van te maken.
Zeg dat ook even tegen de vader van het 10 jarig meisje dat ik een week geleden aan een AED heb gelegd.

Thnx.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #123 Gepost op: 22 september 2015, 13:26:49
Je trekt het nu in het extreme. Dat bevorderd deze discussie niet bepaald. Je doet nu net voorkomen alsof wij geen boeven Willem vangen.  Je weet zelf ook dat het tegengestelde juist is. Met de melding van dumping bedoelde ik niet dat die op dat moment gedumpt worden,. Die melding krijg je namelijk niet omdat de dumpers daar zelf wel voor zorgen door diep genoeg de bossen in te gaan. Tegelijk in de dumper vaak de laatste in de organisatie die niets weet en niets gaat zeggen, maw je hebt dus alleen een paar artikelen uit de milieuwetgeving.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

oma

• Senior gebruiker
Reactie #124 Gepost op: 22 september 2015, 13:50:17
Citaat van: CopVR3 link=msg=1374474 date=1442921166

Ja... Oma je weet er inmiddels een mooi verhaal van te maken.
Zeg dat ook even tegen de vader van het 10 jarig meisje dat ik een week geleden aan een AED heb gelegd.

Thnx.

Ik ben niet zo gevoelig voor dit soort jankverhalen. Het gaat hier niet over het nut van de AED. Het gaat hier over de vraag of het rondrijden met AED in iedere politiewagen en reageren met hoogste prioriteit op ambulancemelding door politie noodzakelijk is.

Als je als politieman reanimeren zo belangrijk vindt kun je ook lid worden van hartslagNU en in je eigen tijd uitrukken, het hoeft namelijk niet op kosten van de belastingbetaler. Als Nederlanders het zo belangrijk vinden kan je ook net als ze in meeste landen ter wereld doen stimuleren dat bedrijven en particulieren AED's aanschaffen, er is geen noodzaak dat een overheid dit moet financieren met geld van belastingbetalers.

Persoonlijk vind ik het al te idioot voor woorden als een overheid hier 1 eurocent aan wil besteden omdat deze vorm van AED inzet vooral symptoombestrijding is, je hoort als overheid een probleem bij de bron aan te pakken, dat doe je door preventie.

Heb je voor een voorbeeld van een ander land waar de politie op deze schaal beschikt over AED's en met prioriteit uitrukt voor hartstilstanden?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #125 Gepost op: 22 september 2015, 14:02:50
Citaat van: DiNozzo link=msg=1374475 date=1442921209
Je trekt het nu in het extreme. Dat bevorderd deze discussie niet bepaald. Je doet nu net voorkomen alsof wij geen boeven Willem vangen.  Je weet zelf ook dat het tegengestelde juist is. Met de melding van dumping bedoelde ik niet dat die op dat moment gedumpt worden,. Die melding krijg je namelijk niet omdat de dumpers daar zelf wel voor zorgen door diep genoeg de bossen in te gaan. Tegelijk in de dumper vaak de laatste in de organisatie die niets weet en niets gaat zeggen, maw je hebt dus alleen een paar artikelen uit de milieuwetgeving.

Leuk dat je mij er wel op aanspreekt en dat niet doet zodra er geschreven wordt dat verlenen van hulp de eerste en belangrijkste taak van de politie is. Het is ook de eerste en belangrijkste taak van Rode Kruis en stichting De Zonnebloem.

Citaat van: AureliusM link=msg=1374395 date=1442869487
Inderdaad. En naar mijn inziens is het verlenen van hulp de eerste en tevens belangrijkste.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #126 Gepost op: 22 september 2015, 14:22:49

Ik ben niet zo gevoelig voor dit soort jankverhalen.

Dit "jankverhaal" zoals jij het zo respectloos noemt, is wel een echte.
De ambulance moest ivm drukte van ver komen, wij de politie waren er weer als eerste.

De kosten van een AED vallen in het niet bij het redden van een mensenleven in het moderne, beschaafde en rijk land waarin wij leven.
Na 1 succes is dit er dus al weer uit. En ja dat succes heb ik gezien de vele reanimaties die ik gedaan heb, al gehad. De meeste burgers kunnen namelijk helemaal niet reanimeren of een aed gebruiken.

De man van 46 die ik met succes geklapt heb brengt de komende 21 jaar weer veel belastingen in het laadje.
Kunnen weer erg veel dingen van gekocht worden door de overheid.

Er zijn wel heel andere dingen waar een 100 voudige op bezuinigd kan worden.

0501

• Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #127 Gepost op: 22 september 2015, 14:24:45
Ik merk dat de discussie een beetje grimmige sfeer begint te krijgen, erg jammer. Laten we hier aub mee stoppen voordat het echt moddergooien wordt.

Het nut van een AED aan boord van een politie auto heeft zich inmiddels wel bewezen vind ik. Het zou gewoon jammer zijn als die dingen verdwijnen. Vooralsnog blijft het bij een gerucht zolang we er niets officieel over horen.

Ik vraag mij ook af hoeveel die AED's nou nog kosten in onderhoud? Heeft iemand daar een idee over? De aanschafkosten van al die AED's voor de politie waren enorm, die kosten krijg je toch al niet terug. Wellicht dat je er een leuk bedragje voor terug krijgt als je ze verkoopt, maar dat zal ook niet een wereldbedrag zijn?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

guest13155

• Gast
Reactie #128 Gepost op: 22 september 2015, 14:44:45
Het feit dat ze al aangeschaft zijn en daarom niets meer kosten is een halve waarheid. Dergelijke apparatuur wordt administratief afgeschreven over een bepaalde periode. De kosten van de aanschaf worden dus netjes verdeeld over de periode dat het spul mee gaat. Theoretisch gezien krijg je er precies voor terug wat het ding nu nog waard is. Dat is hoe er naar gekeken wordt, al zal de praktijk vast anders zijn.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #129 Gepost op: 22 september 2015, 15:00:20
Citaat van: 0501 link=msg=1374487 date=1442924685
Ik merk dat de discussie een beetje grimmige sfeer begint te krijgen, erg jammer. Laten we hier aub mee stoppen voordat het echt moddergooien wordt.

Het nut van een AED aan boord van een politie auto heeft zich inmiddels wel bewezen vind ik. Het zou gewoon jammer zijn als die dingen verdwijnen. Vooralsnog blijft het bij een gerucht zolang we er niets officieel over horen.

Ik vraag mij ook af hoeveel die AED's nou nog kosten in onderhoud? Heeft iemand daar een idee over? De aanschafkosten van al die AED's voor de politie waren enorm, die kosten krijg je toch al niet terug. Wellicht dat je er een leuk bedragje voor terug krijgt als je ze verkoopt, maar dat zal ook niet een wereldbedrag zijn?

Kosten van onderhoud verschillen enorm. De leveranciers verdienen hier hun brood mee, maar noodzakelijk is dat onderhoud niet. Sommige aed's worden na iedere inzet terug gestuurd naar de leverancier die er dan iets mee doet. Geen idee wat precies. Maar je krijgt er een factuur voor.

Je kunt ook bij de importeur zelf een set nieuwe elektrodes kopen en een nieuwe accu ( bij sommige modellen hoef je de accu zelfs niet na iedere reanimatie te vervangen of kun je fototoestel baterijen gebruiken, stuk goedkoper). Ik gok dat je voor 200,- klaar bent als je het zelf koopt. Wanneer de politie het in bulk koopt moet het nog goedkoper kunnen.

Verder heb ik wel de indruk dat veel mensen niet de boodschap onder de berichten van oma en mezelf er uit halen. Ambulancezorg in Nederland zijn commerciële bedrijven met een winst oogmerk, het gaat daar om geld. Nederland is een land waar de ambulances een aanrijtijden norm hebben die vele malen hoger is dan in andere landen, waardoor het onmogelijk is iets te betekenen voor een reanimatie slachtoffer. De commerciële ambulance bedrijven (! Bedrijven) zeggen vervolgens: We zijn er binnen een kwartier.
Het is heel nobel dat de politie dat gat wil opvullen, maar dat hoort zo niet te zijn van ons belastinggeld. We betalen ons daarvoor al blauw aan zorg premies. Het geld dat ik maandelijks aan zorgpremie betaal komt niet bij de politie voor aed's

Wat bijzonder is: Als ik nu op straat neerval met een hartstilstand en de politie redt mij, vervolgens komt de ambulance en die legt mij op een brancard, ik ben bij kennis want ik ben een sportieve man van bijna 30 en die aed heeft binnen enkele minuten zijn werk gedaan. Ik ga dit makkelijk overleven dankzij de politie. Thuis zal er een rekening van de ziektekosten verzekering liggen te wachten van honderden euro's, misschien wel 1000 voor de ambulance rit. Mijn hele eigen risico er doorheen. De grap is alleen dat die ambulancedienst eigenlijk alleen maar taxi gespeeld heeft, de politie heeft daadwerkelijk mijn leven gered. Toch krijgt het commerciële bedrijf de zak met geld. Omdat Nederland de ambulancedienst op een afwijkende manier inricht.

Ik zeg niet dat aed's er uit moeten. Ik zeg dat het niet zo hoort te zijn dat de politie er structureel eerder is en een van de duurste ambulancediensten een kwartiertje de tijd krijgt.