Ik merk dat de discussie een beetje grimmige sfeer begint te krijgen, erg jammer. Laten we hier aub mee stoppen voordat het echt moddergooien wordt.
Het nut van een AED aan boord van een politie auto heeft zich inmiddels wel bewezen vind ik. Het zou gewoon jammer zijn als die dingen verdwijnen. Vooralsnog blijft het bij een gerucht zolang we er niets officieel over horen.
Ik vraag mij ook af hoeveel die AED's nou nog kosten in onderhoud? Heeft iemand daar een idee over? De aanschafkosten van al die AED's voor de politie waren enorm, die kosten krijg je toch al niet terug. Wellicht dat je er een leuk bedragje voor terug krijgt als je ze verkoopt, maar dat zal ook niet een wereldbedrag zijn?
Kosten van onderhoud verschillen enorm. De leveranciers verdienen hier hun brood mee, maar noodzakelijk is dat onderhoud niet. Sommige aed's worden na iedere inzet terug gestuurd naar de leverancier die er dan iets mee doet. Geen idee wat precies. Maar je krijgt er een factuur voor.
Je kunt ook bij de importeur zelf een set nieuwe elektrodes kopen en een nieuwe accu ( bij sommige modellen hoef je de accu zelfs niet na iedere reanimatie te vervangen of kun je fototoestel baterijen gebruiken, stuk goedkoper). Ik gok dat je voor 200,- klaar bent als je het zelf koopt. Wanneer de politie het in bulk koopt moet het nog goedkoper kunnen.
Verder heb ik wel de indruk dat veel mensen niet de boodschap onder de berichten van oma en mezelf er uit halen. Ambulancezorg in Nederland zijn commerciële bedrijven met een winst oogmerk, het gaat daar om geld. Nederland is een land waar de ambulances een aanrijtijden norm hebben die vele malen hoger is dan in andere landen, waardoor het onmogelijk is iets te betekenen voor een reanimatie slachtoffer. De commerciële ambulance bedrijven (! Bedrijven) zeggen vervolgens: We zijn er binnen een kwartier.
Het is heel nobel dat de politie dat gat wil opvullen, maar dat hoort zo niet te zijn van ons belastinggeld. We betalen ons daarvoor al blauw aan zorg premies. Het geld dat ik maandelijks aan zorgpremie betaal komt niet bij de politie voor aed's
Wat bijzonder is: Als ik nu op straat neerval met een hartstilstand en de politie redt mij, vervolgens komt de ambulance en die legt mij op een brancard, ik ben bij kennis want ik ben een sportieve man van bijna 30 en die aed heeft binnen enkele minuten zijn werk gedaan. Ik ga dit makkelijk overleven dankzij de politie. Thuis zal er een rekening van de ziektekosten verzekering liggen te wachten van honderden euro's, misschien wel 1000 voor de ambulance rit. Mijn hele eigen risico er doorheen. De grap is alleen dat die ambulancedienst eigenlijk alleen maar taxi gespeeld heeft, de politie heeft daadwerkelijk mijn leven gered. Toch krijgt het commerciële bedrijf de zak met geld. Omdat Nederland de ambulancedienst op een afwijkende manier inricht.
Ik zeg niet dat aed's er uit moeten. Ik zeg dat het niet zo hoort te zijn dat de politie er structureel eerder is en een van de duurste ambulancediensten een kwartiertje de tijd krijgt.