AED nu ook in noodhulpauto's politie

Auteur Topic: AED nu ook in noodhulpauto's politie  (gelezen 69590 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #190 Gepost op: 22 september 2015, 19:05:39
Citaat van: Jerommeke link=msg=1374465 date=1442917253
Win hebben net extra AED's gekregen i.h.k.v prio1 voor iedereen.
Ook reanimatiebijscholing gaf aan dat er juist meer gaan komen, dus misschien in Zeeland verdwijnen maar bij ons nog geen sprake....

Het vreemde is dat er bij ons vandaag een collega terugkwam van reanimatiebijscholing, daar hadden ze het verhaal bevestigd. Ik vind het wel erg vreemd dat ik het verhaal alleen hier hoor, ik hoop dat het een grote HOAX is. Kan me niet voorstellen dat ze met de landelijke politie besluiten om alleen de AED's in Zeeland of een bepaalde eenheid uit de auto's te halen. Volgens mij zijn de AED's zelfs landelijk aanbesteed, we hebben allemaal dezelfde dacht ik.

Vind het wel mooi om te zien wat een discussie het oplevert, ondanks dat ik er een voorstander van ben om een AED in het voertuig te hebben snap ik oma wel ergens. Heel rationeel gezien is het een zaak van de GGD, die iedere inzet van hun AED/materiaal vergoed krijgen. Wij gebruiken de AED ook ontzettend vaak (ik schat tientallen keren per dag in NL) maar zien geen cent terug, dat gaat allemaal ten koste van ons eigen potje. De ambu sluit alleen de Lucas aan en gebruikt ook onze AED.

Wat oma alleen niet snapt is dat als de AED weggaat, dit niet betekent dat wij niet in dat gat springen. Ik ben er van overtuigd dat wij nog steeds naar een reanimatie worden gestuurd om alleen te pompen en blazen. We worden immers ook naar andere medische noodsituaties gestuurd waar we ook geen middelen hebben om medische hulp te verlenen.

Kan iemand mij vertellen hoeveel levens een AED feitelijk redt? Hoever komen we met alleen pompen en blazen, dus zonder de AED?

@CopVR3 bij ons is de Lucas wel gemeengoed, moet eerlijk zeggen dat ik het de 1e keer best bizar vond om te zien. Gaat er hard aan toe.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #191 Gepost op: 22 september 2015, 19:06:37
Citaat van: CopVR3 link=msg=1374606 date=1442941282

En dat zei ik dus ook niet.

Zo'n Lucas, is dat dat ding die automatisch borstcompressies doet?
Heb er nog nooit een gezien namelijk. Is dat al gemeengoed in de rest van Nederland?
https://www.youtube.com/watch?v=1_GDiHoog_w

In Noord-nederland heb je misschien wel eens gewerkt met een autopuls?
Maar ook ik zie als burgerhulpverlener vaak genoeg handwerk.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #192 Gepost op: 22 september 2015, 19:24:55
http://www.youtube.com/watch?v=1_GDiHoog_w

In Noord-nederland heb je misschien wel eens gewerkt met een autopuls?
Maar ook ik zie als burgerhulpverlener vaak genoeg handwerk.
Nee heb tientallen reanimaties gehad maar nog nooit zo'n apparaat tp gezien... zowel lucas als autopulse niet.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #193 Gepost op: 22 september 2015, 20:45:21
Citaat van: silque link=msg=1374608 date=1442941539
Vind het wel mooi om te zien wat een discussie het oplevert, ondanks dat ik er een voorstander van ben om een AED in het voertuig te hebben snap ik oma wel ergens. Heel rationeel gezien is het een zaak van de GGD, die iedere inzet van hun AED/materiaal vergoed krijgen. Wij gebruiken de AED ook ontzettend vaak (ik schat tientallen keren per dag in NL) maar zien geen cent terug, dat gaat allemaal ten koste van ons eigen potje. De ambu sluit alleen de Lucas aan en gebruikt ook onze AED.

Het is fascinerend als een officier van politie schrijft dat ze geen cent krijgen voor gebruikte AED-pads (op jaarbasis een zeer fors bedrag als de politie zo vaak AED moet gebruiken) en forumlid klf grimmenstein markt post dat hij eens aandachtig heeft bekeken hoe de factuur van de RAV er uit ziet.

Het zou dus zeggen dat de politie in werkelijkheid veel meer kosten heeft dan de gebruikte AED-pads, immers politievoertuigen komen ook ter plaatse via een meldkamer wat ze intern 250 euro zou moeten kosten voor iedere reanimatiemelding.

Als boekhouder van de ambulancedienst zou ik ook graag zien dat ambulancepersoneel een aanwijzing krijgt om bij voorkeur pads te gebruiken van de politie.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #194 Gepost op: 22 september 2015, 20:54:10
De apparatuur van de ambulance is geschikt voor gebruik met de pads van de politie. Het is niet zelden dat de pads blijven zitten waarna wij een nieuw setje van de ambulance krijgen. Is onze AED ook weer gebruiksklaar.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

guest13155

• Gast
Reactie #195 Gepost op: 22 september 2015, 21:31:00
Citaat van: Oma link=msg=1374612 date=1442942894
Goed plan.

Brandweer assisteert de politie zonder factuur en factuur aan ambulancedienst (derdentarief). Een privaat bedrijf dat het alleenrecht verkrijgt op ambulancevervoer zegt namelijk dat ze iedereen de ambulancezorg kunnen garanderen, als ze geen patient van de 2e verdieping horizontaal naar beneden kunnen krijgen zegt het dat ze hun belofte niet waar kunnen maken. Ze kunnen het waarmaken door een hoogwerker te huren bij Bo-Rent, zelf een hoogwerker te kopen, etc. Het is best raar dat het vanzelfsprekend is dat de brandweer op kosten van de belastingbetaler de hoogwerker gaat uitklappen zodat de private partij haar belofte kan waarmaken en het geld kan opstrijken terwijl de burger in een brandend pand pech gehad kan hebben omdat de hoogwerker even niet beschikbaar is vanwege dit soort klussen.

Of je gaat nog een stap eerder: de burger die in een huis gaat wonen waarvan hij kan vermoeden dat je er niet horizontaal uit kunt op de tweede verdieping als je reanimatiebehoeftig bent, neemt zelf dat risico. Laat hem zelf het probleem oplossen.

De burger die zelf ongezond leeft, neemt zelf een risico. Laat hem zelf het probleem oplossen.

Dat is de uitwas van verzekeren als geheel. Het motiveert niet om mijn best te doen als ik weet dat mijn probleem voor mij vrijwel kostenloos toch wel opgelost wordt, door wie dan ook.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #196 Gepost op: 22 september 2015, 22:39:17
Citaat van: Lucht link=msg=1374631 date=1442950260

De burger die zelf ongezond leeft, neemt zelf een risico. Laat hem zelf het probleem oplossen.

In de context van deze discussie is het bovenstaande nogal opmerkelijk als jij vindt dat de politie met AED moet uitrukken voor hartstilstanden. Heb je enig idee wat de grootste oorzaak is van hart- en vaatziekten?

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #197 Gepost op: 22 september 2015, 23:56:24
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1374605 date=1442941088
Citaat

De kosten van besteld vervoer zijn in 2015: 296,24 euro basistarief + 3,81 euro per km
    De kosten A1/A2 spoedvervoer zijn in 2015: 667,74 euro basistarief + 3,81 euro per km

Een aantal jaren geleden hier een gele taxi voor de deur gehad op vermoeden van hartfalen (dus niet eens een reanimatiemelding) Daarna hebben we vanuit Unive de rekening van de ambu onder ogen gekregen.

A1 rit 1250 euro (afstand prio 1 ongeveer 25 km) dat vond ik een beste rekening maar een paar regeltjes verder op de factuur stond een nog vele malen opmerkelijker bedrag: Gebruik meldkamer 112 ..... 250 euro !!!
En dat alles zonder enig vervoer naar een ZH.

Als je dergelijke bedragen ziet en je weet daarnaast ook nog dat overschrijding van de aanrijdtijden ongeveer 50/50 is dan mag ik hopen dat de politie nog lange tijd een AED aan boord heeft ook als de praktijk in mijn woonplaats is dat de burgeraed-ers er veelal eerder zijn de politie.

Waar ik me eerder boos om kan maken is inderdaad wat Oma aanhaalt dat ik voor mijn inzet niets krijg en alles (in mijn geval zelfs de herhaling van de reanimatielessen) voor mijn eigen rekening komen (o ja ik mag wel 75% van mijn EHBO lidmaatschap declareren bij de zorgverzekeraar)
maar verder gaan alle muntjes dubbel en dwars naar de ambu eigenaar.

Ik ben dan wel van mening dat een reanimatie in basis GEEN politie taak zou BEHOREN te zijn. Ik zie de AED in een politievoertuig in dat opzicht ook precies het zelfde als een brandblusser. Waarmee ik niet wil zeggen dat de politie niet meer zou mogen reanimeren want elke persoon die kan reanimeren is er een en er zijn er nooit voldoende die het kunnen (en durven)

** als de aed's wel uit de auto's gehaald gaan worden houd ik me van harte aanbevolen  0098

Dat is wel vreemd... Misschien is de laatste jaren het een en ander veranderd hoor dat zou kunnen. Op dit moment is eerste hulp ter plaatse is bijna kosteloos voor de zorgvrager. Er wordt alleen een klein bedrag gevraagd voor de administratiekosten. Pas als er ook vervoerd wordt naar bijvoorbeeld een ziekenhuis volgt er een rekening.
Waarschijnlijk is mede daarom een ambulancerit zo duur. Omdat er ook de EHTP ritten van betaald moeten worden.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #198 Gepost op: 23 september 2015, 09:51:55
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1374591 date=1442937718
Bijna alle beroepskorpsen doen dat tegenwoordig. Toch?
Toen ik nog in Eindhoven woonde heb ik wel eens gekke dingen gezien daarbij.
Brandweer en ambulance zitten in het zelfde gebouw en rukken gezamenlijk uit naar reanimaties.
Vervolgens zie je dus bij een reanimatie melding een treintje van een brandweerauto gevolgd door twee ambulances de straat uit rijden voor een reanimatie. Waarom die langzame brandweerauto nog mee ging is mij een raadsel. ZE komen tegelijk aan....

Dit bedoel je dus (met dank aan forumlid die verder anoniem wenst te blijven):

https://www.youtube.com/watch?v=W8nOimBwV24

Als eerste de politie met een AED in de kofferbak, ondanks dat politie er al is blijft de brandweer met vrachtwagen vol brandweermannen door rijden, de broeder van de ambulancedienst in zijn snellere autootje blijft achter de brandweerwagen aanhobbelen.

Wat ik ook niet goed begrijp is wat precies DIA (directe inzet ambulance is) als de brandweer 3 minuten dan twee ambulancevoertuigen de melding reanimatie ontvangt.

Citaat
PRIO 1 TS331 Aper Bouwmankade 13 Rotterdam Ass-AMBU (AED inzet) Vak: 5996803
19:54 - 29-6-2015 - Regio Rotterdam Rijnmond

A1 (Directe inzet: dia) AMBU 17349 Aper Bouwmankade 3059SB Rotterdam rt bon 57891
19:55 - 29-6-2015 - Regio Rotterdam Rijnmond

A1 (Directe inzet: dia) AMBU 17142 Aper Bouwmankade 3059SB Rotterdam rt bon 57892
19:57 - 29-6-2015 - Regio Rotterdam Rijnmond

A1 (Directe inzet: dia) AMBU 17136 Aper Bouwmankade 3059SB Rotterdam rt bon 57893
19:57 - 29-6-2015 - Regio Rotterdam Rijnmond

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #199 Gepost op: 23 september 2015, 10:26:58
Citaat van: CPrime link=msg=1374569 date=1442935162
Voor en volgens meerdere dienders hier heeft de AED een meerwaarde om verschillende redenen. Dat zegt voor mij al meer dan genoeg dan de slecht onderbouwde en kort-door-de-bocht-argumenten van 1 persoon in deze discussie.

Dit zijn geen slecht onderbouwde kort-door-de-bocht argumenten. Ik ga nogmaals herhalen dat hier niemand betwist dat de politie nuttig werk verricht met de AED. Het is wel betwistbaar of de politie een zorgprobleem van de ambulancezorg moet oplossen. Zeker als het gaat over schaarse middelen als tijd en geld en de politie voldoende andere prioriteiten heeft. Dezelfde lijn kun je logischerwijs ook doortrekken naar de brandweer die ook steeds meer moeten doen met minder mensen.

Begrijpend lezen valt niet  mee ::)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.