'Straf motoragent voegt niets toe' - 13-11-2008

Auteur Topic: 'Straf motoragent voegt niets toe' - 13-11-2008  (gelezen 2106 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 13 november 2008, 23:46:04
Dus de agent is buiten zijn boekje gegaan en de pizzakoerier niet??  ??? ??? :-X

Agent vecht met pizzakoerier

http://www.ad.nl/denhaag/article2058967.ece

Verhaal is weer lekker opgeklopt door de media.
Dat ventje beledigd eerst de motoragent een vervolgstap is dat de agent overgaat tot aanhouding. De agent geeft de jongen dan met twee handen gewoon een duw. Vervolgens begint die jongen te hakken. Dat het daarna een vechtpartij wordt waarbij er over en weer geslagen is daar valt wel een puntje van kritiek te geven. Voor zulke gevallen hebben we dan pepperspray gekregen. Het is altijd moeilijk uitleggen dat je als diender iemand op zijn gezicht slaat. Het is iets waar ze bij de politie echt not done over zijn. Sla nooit iemand op zijn gezicht. Ik weet ook dat er in bepaalde situaties geen andere weg is dan slaan op het gezicht maar dan nog krijg je achteraf te horen dat je dat beter niet had kunnen doen en word je geweldsgebruik afgekeurd. Hoop in ieder geval dat dit ventje een paar mooie boetes mee naar huis heeft gekregen! Over respect naar de politie gesproken. Het is bij sommige mensen zeer ver te zoeken. voor de collega hoop ik dat hij hersteld van zijn zware hersenschudding en dat jij niet al te veel gezeur over zich heen krijgt!

http://www.ad.nl/denhaag/stad/2771792/Straf_motoragent_voegt_niets_toe.html

'Straf motoragent voegt niets toe'
Door SANDER VAN DER WERFF
RIJSWIJK - De motoragent en de pizzakoerier die in februari met elkaar op de vuist gingen in het zicht van een bewakingscamera, worden daarvoor niet bestraft.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00183/POLITIE3_183345a.jpg
De vechtpartij tussen de motoragent en de pizzakoerier werd op camerabeelden vastgelegd. VIDEOSTILL

Hoewel de agent en de bezorger rake klappen uitdeelden, vindt het Openbaar Ministerie dat ze niet voor de rechter hoeven te verschijnen.

De vechtpartij ontstond nadat de motoragent de pizzakoerier in Rijswijk had bekeurd voor een verkeersovertreding. De agent nam de koerier mee naar de pizzeria toen bleek dat de man zich niet kon legitimeren.

Toen de pizzabezorger met zijn lange postuur de kleinere agent vervolgens shorty (kleintje) noemde, kon de politieman zich niet meer beheersen. Hij deed zijn handschoenen uit, zette zijn helm af en gaf de koerier een paar stevige duwen.

Het duw- en trekwerk mondde vervolgens uit in een flinke vechtpartij, waarbij over en weer vuistslagen werden uitgedeeld. De motoragent liep hierbij een hersenschudding op, de pizzakoerier kwam er vanaf met twee blauwe ogen. Beide vechtersbazen deden aangifte van mishandeling.

De vechtpartij werd vastgelegd door een camera op de gevel van de pizzeria. Om aan te tonen dat de koerier de vechtpartij niet was begonnen, overhandigde de pizzeria de beelden aan het AD. De publicatie van de beelden op www.AD.nl leidde tot honderden reacties. Zowel de agent als de koerier kreeg veel kritiek.

Het OM vindt dat de pizzakoerier zich niet schuldig heeft gemaakt aan mishandeling. Hij had het recht zich te verweren toen de agent hem te lijf ging.  ???

De aangifte tegen de agent wordt eveneens geseponeerd omdat hij door de vechtpartij twee weken arbeidsongeschikt raakte. ,,Een extra straf voegt niets toe,’’ aldus een woordvoerster van het OM. ,,De agent heeft een goede staat van dienst, maar gebeurtenissen eerder die dag, in de privésfeer en in de werksfeer, hebben vermoedelijk tot deze reactie geleid. Dat is niet de reden voor het sepot, maar wel een verklaring voor zijn gedrag.’’




Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 13 november 2008, 23:51:50
Wacht effe....

Er wordt dus gezellig over en weer gemept en we bedekken alles met de mantel der liefde...

Ach, ja....

Hoezo, respect..... :-X


Glenn2

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 14 november 2008, 11:21:05
Vooropgesteld: het is belangrijk dat ook de agent gehoord is in zo'n zaak, maar ik word een beetje moe van die bescherming van de burger. Ik heb de beelden gezien en kan niet anders concluderen dan dat de agent fysiek begon, maar die gozer zal vast geen compliment richting de agent hebben geuit. Daarnaast geeft die agent hem een duw, nou, volgens mij kom je dat wel vaker in het politiewerk tegen. Aanpakken die gasten. Geweld tegen hulpverleners zou toch zwaarder bestraft worden?


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #3 Gepost op: 14 november 2008, 11:30:24
Feit is natuurlijk wel dat, ook al "begon" de pizzakoerier, de agent wettelijke middelen heeft om op te treden (aanhouding, eventueel zelfverdediging). Er is geen enkele rechtvaardiging om te gaan meppen (tenzij het om noodweer zou gaan, wat hier dus kennelijk niet van toepassing is). Hoe begrijpelijk het ook menselijkerwijs mag zijn. Van een diender mag wat dat betreft iets meer verwacht worden qua professionaliteit. Zou wat zijn als dienders op beledigingen of een klap standaard zouden reageren met klappen terug.
greetz,  Enrique


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #4 Gepost op: 14 november 2008, 11:39:20
Vooropgesteld: het is belangrijk dat ook de agent gehoord is in zo'n zaak, maar ik word een beetje moe van die bescherming van de burger. Ik heb de beelden gezien en kan niet anders concluderen dat die pizzakoerier begon. Aanpakken die gasten. Geweld tegen hulpverleners zou toch zwaarder bestraft worden?
 


Bekijk de beelden nog eens goed!!!
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Glenn2

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 14 november 2008, 17:29:11
 


Bekijk de beelden nog eens goed!!!
You are right, post geupdate.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #6 Gepost op: 14 november 2008, 17:55:53
Juridisch is de agent fout, omdat hij overgaat tot fysiek geweld en het terugslaan van de jongen als 'zelfverdediging' kan worden gezien. Daarom denk ik dat de agent er nog goed vanaf komt. Hij had zich moeten beheersen. Daarnaast betwijfel ik of "shorty" (juridisch) als belediging kan worden gezien. Hij heeft zijn uitspraak volgens het filmpje zelfs onderbouwd met feiten.

De jongen zal wel gewoon de boetes voor de verkeersovertreding en het niet tonen van ID hebben gekregen. De agent zou in een deze situatie (als er geen kanttekeningen zijn) een berisping moeten krijgen, na zo'n incident.

Ik ben het wel eens met de uitspraak van de rechter, mede omdat de agent "een goede staat van dienst heeft" en  "gebeurtenissen eerder die dag, in de privésfeer en in de werksfeer" tot deze situatie hebben geleid.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #7 Gepost op: 14 november 2008, 22:54:41
Die eagent zal dit sorot hatelijke opmerkingen gewoon zat zijn geweest. Maar ja, je mag nu eenmaal geen geweld gaan toepassen puur en alleen omdat iemand iets zegt. Geef 'm dan een bon voor belediging of zo.

Ik denk dat de pizzabezorgers van dat bedrijf op zijn zachtstgezegd aardig in de gaten zullen worden gehouden en aardig wat gecontroleerd zullen worden door collega's van de motoragent. Want zo werkt dat nu eenmaal vaak.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)