Opgenomen zijn in het rampenplan...

Auteur Topic: Opgenomen zijn in het rampenplan...  (gelezen 3476 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Gepost op: 22 december 2003, 21:19:53
Ik ben best benieuwd of er veel EHBO verenigingen en Rode Kruis afdelingen zijn die zijn opgenomen in het rampenplan van hun gemeente.
En dan ook nog de vraag wie er moet worden opgenomen, het Rode Kruis afdeling of de EHBO vereniging, of misschien allebei.
Als er gekozen moet worden, naar wat moet er dan gekeken worden? Naar hoe groot een vereniging is (aantal leden), het aantal geschikte vrijwilligers etc.
Of moet er perse voor het Rode kruis worden gekozen, wettelijk gezien?

Christian

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #1 Gepost op: 22 december 2003, 21:54:38
Bij ons delft de EHBO-vereniging helaas nog het onderspit. We zijn er druk mee bezig geweest, maar het valt vooralsnog niet mee om in welk plan van de gemeente dan ook te worden opgenomen... :-\

Rolf

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 22 december 2003, 23:40:33
In het telefoon gebied 046 (westelijke mijnstreek) en omliggende gemeenten is het NRK daatwerkelijk onderdeel van het gemeentelijke rampen bestreidings plan en wel voor de opvang & verzorging van evacués.
Landelijk heeft de overheid met het NRK afspraken gemaakt over het RIS Registratie en Informatie systeem Slachtoffers.
RIS=computer systeem ontwikkeld i.s.m. het NRK en overheid wat SO's en zoekenden (verwanten) aan elkaar moet koppelen dit moet bij grote rampen zoals de Bijlmer en Enschede zelfs achter een 0800 nummer gekoppeld worden zodat Henk die in Friesland woont kan navragen of zijn broer in Limburg te schade is gekomen bij de aardbeving die er geweest is.

Net zoals de EHBO ver. mensen levert voor de SIGMA zou toch ook een samen werkings verband kunnen worden gesloten voor een O&V team.

Navolgende is naar mijn mening!:
Ik denk dat als de EH ver. een rol wil gaan spelen binnen de rampen hulpverlening en andere taken dat ze landelijk eens moeten gaan kijken naar uniformiteit binnen de EHBO verenigingen.
Ik zie overal creatieve creaties opduiken de ene ver. heeft werk pakken met de kleur x/y en reflectie strepen en de andere vereniging heeft oranje hesjes en weer een ander maakt gebruik van het maltezer kruis en de ander van het geel/blaue EHBO logo.
(even helemaalniet over kennis en kunde van deze of gene!)
Als ik een Taakveld 3 medwerker van het NRK in Friesland naast een van Limboland zet zul je alleen een hoop spraak verwarring krijgen maar ze zien er het zelfde uit en dus herkenbaar.
Als ik ga kijken op de sites van EHBO ver. hier in Limboland zie je al dag en nacht verschil.
Volgens mij zou het een goed zaak zijn als de EHBO federatie eens een eenduidig kleding advies zou uitgeven.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #3 Gepost op: 23 december 2003, 00:38:16
Ik denk dat dat allemaal wat ingewikkelder ligt, dan je zou denken. Bovendien zijn de EHBO-verenigingen inzetbaar op slechts 1 terrein, nl. eerstehulpverlening. Het Rode Kruis gaat met opvang en andere zorg op een veel breder gebied aan het werk. Gestimuleerd door en bekend bij de overheid zal het Rode Kruis altijd onder knopje nummer 1 zitten als het gaat om directe inzet. Dat los je zomaar niet even op als EHBO-vereniging... :-\

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 23 december 2003, 01:06:46
Lijkt me vrij simpel hoe het officieel geregeld is mb.t. bijzondere omstandigheden:
SIGMA aanvulling op medisch gebied
RK O&V aanvulling voor opvang s.o.
RK RIS aanvulling op gemeentelijke RIS

zie hierin dus geen specifieke taak voor EHBO verenigingen (dit is voor normale omstandigheden)
verder is het ook geen belemmering om als individu  gelijktijdig lid te zijn van zowel EHBO vereniging, SIGMA of RK.
hoor het graag als ik het mis mocht hebben.

Kees

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 23 december 2003, 13:54:26
Wat maakt de kleding nou weer uit? Als EHBO vereniging doe je je werk in een plaats en hoe de buren er uit zien is niet zo belangrijk, toch?
Er is wel eenduidige kleding, die rare gele hesjes, maar daar wil je niet in gezien worden. Raar dat verenigingen zelf op zoek gaan naar kleding... Daar is dus wel een taak weggelgd door het hoofdbestuur.

Ik denk dat EHBO verenigingen er goed aan doen om eens te inventariseren wat zij in huis hebben en daar mee naar een gemeente stappen.
De opleiding blijft hetzelfde, namelijk van het Oranje Kruis. Eventueel kan dat aangevuld worden met andere dingen die nuttig zouden kunnen zijn.

En nauurlijk, samenwerken met het Rode Kruis mag wat mij betreft wel tijdens een ramp. Anders heb ik er niet echt veel behoefte aan, maar tijdens een ramp moet je alle krachten bundelen.

Christian

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 23 december 2003, 21:34:38
in de provicie groningen word volgendjaar een contract
getekend dat in alle 25 gemeentes die onze prov. rijk is
dat het rode kruis de opvang en verzorging regeld...
wij bij het logistiek zijn momenteel ons magazijn opnieuw aan het inrichten,zodat wij in een mum van tijd 200 bedden en toebehoren kunnen leveren....

ik denk dat ze voor het rode kruis hebben gekozen
omdat wij het materiaal hebben en we hebben ook een onderdeel bij het rode kruis is,die de registratie regeld...
en mensen die elkaar kwijt zij geraakt weer bij elkaar komen...+ dat onze verbindingauto zo ingezet kunnen worden...

maar het fijne weet ik er ook niet van !!!!

Rolf

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 24 december 2003, 16:18:55
Citaat
omdat wij het materiaal hebben en we hebben ook een onderdeel bij het rode kruis is,die de registratie regeld...
en mensen die elkaar kwijt zij geraakt weer bij elkaar komen...+ dat onze verbindingauto zo ingezet kunnen worden...

maar het fijne weet ik er ook niet van !!!!  

IK wel  ;) Zuid limburg is de start regio voor het RIS omdat we behoorlijk hoog scoren op de risico schaal van de overheid als hier de trein op de rails staat word dat gekopiërd naar de rest van het land met in verschillende knoop punten (Eindhoven o.a.) een call center voor een 0800 nummer

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 25 december 2003, 12:58:48
verder is het ook geen belemmering om als individu  gelijktijdig lid te zijn van zowel EHBO vereniging, SIGMA of RK.
hoor het graag als ik het mis mocht hebben.

Kees

Gelukkig niet, maar er zijn nog teveel mensen die denken dat dat niet kan

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 25 december 2003, 13:03:11
Iedereen hier in de buurt weet dat ik bij een reddingsdienst zit en als hier iets gebeurd zitten de SO's altijd bij mij binnen, dat weet dan de politie en de brandweer ook. Zwalken ze niet over straat en de eerste opvang is geregeld. Ze hebben een luisterend oor, eerste hulp en hebben een dak boven hun hoofd. Dat is de taak van de EHBO'r. Tot de officiële hulpverlening na een bepaalde tijd op gang komt. En des te groter de omvang hoe langer dat zal duren.

Henk