AED in de detailhandel

Auteur Topic: AED in de detailhandel  (gelezen 5573 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

JelZo

• Senior gebruiker
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Gepost op: 14 november 2008, 15:15:41
Hallo,

Hierbij zou ik graag willen weten wat jullie van deze situatie denken en wat er geregeld zou moeten worden.

Bij een bedrijf waar dagelijks 2000 klanten komen en ongeveer 50 medewerkers (waarvan ~5 opgeleid tot BHVer) aanwezig zijn, kiest men ervoor om een AED op te hangen.

Hierbij is bij het specifiek bedrijf veel fout gegaan. Als eerste waren de medewerkers nog niet opgeleid voor het apparaat, en werd er wel bekend gemaakt dat er een AED aanwezig was. Er werd voor gekozen om de AED achter een deur op te hangen bij de beveiliging van het bedrijf. Twee maanden daarna is het BHV team getraint. De afspraak die men nu gemaakt heeft is om bij iedere BHV situatie de AED mee te nemen.

Wat vinden jullie hiervan, wat moet er veranderen?

-Jelle

Glenn2

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 14 november 2008, 17:23:31
Als leek:

AED op een plek hangen waar een klant 'vanzelf' naar toe loopt als hij vragen, problemen of een noodsituatie heeft. Veelal zijn dit de kassa's en/of centrale infobalie. Dat een medewerker niet opgeleid is terwijl het apparaat er wel al hangt is misschien niet zo slim, maar geen reden om 'm niet op te hangen. Er zal maar net een klant rondlopen die wél weet hoe het werkt. Daarnaast, als het goed is zou elke leek een AED kunnen bedienen.

JelZo

• Senior gebruiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #2 Gepost op: 14 november 2008, 17:27:49
Als leek:

AED op een plek hangen waar een klant 'vanzelf' naar toe loopt als hij vragen, problemen of een noodsituatie heeft. Veelal zijn dit de kassa's en/of centrale infobalie. Dat een medewerker niet opgeleid is terwijl het apparaat er wel al hangt is misschien niet zo slim, maar geen reden om 'm niet op te hangen. Er zal maar net een klant rondlopen die wél weet hoe het werkt. Daarnaast, als het goed is zou elke leek een AED kunnen bedienen.

Ja. Dat is ongeveer zoals het bij de NS gedaan is. Maar een AED ophangen op een plek waar geen klant bijkomt en vervolgens ook nog een tijd ongetraint personeel hebben is tien keer zonde.

Daarnaast heb je een beetje een ethische verplichting om dat ding gelijk goed op te hangen. Stel dat er iemand een hartaanval had gekregen terwijl niemand wist hoe dat ding werkte(ok, een hulpverlener kan zo'n ding wel zonder training bedienen, maar in noodsituaties moet je het kunnen dromen) en waar hij hing.

Zie ook:
Citaat
Openbare defibrillators vaak onvindbaar

05 SEP 2007
Op steeds meer plaatsen in ons land hangen defibrillators (AED's) om mensen met een hartstilstand het leven te redden, maar in de praktijk weten veel mensen niet dat ze er zijn.

Bovendien hangen ze vaak achter slot en grendel, onbereikbaar voor het publiek, zoals bij alle onderzochte supermarkten. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond bij twintig locaties waar AED's aanwezig zijn.

Niet herkenbaar
Bij gebruik van de hartmassageapparatuur stijgt de overlevingskans van vijf
procent naar maar liefst 50 tot 70 procent. 'Maar dan moeten ze wel te vinden zijn. Op deze manier kost het onnodig levens', zegt Ewald van Kouwen van de Consumentenbond. Onderzoekers van de bond bezochten NS-stations, supermarkten en zwembaden. Niet alleen zijn er wel twintig verschillende AED's op de markt, ook zijn ze afgezien van die op de stations, slecht te herkennen doordat signaleringstickers ontbreken of verdekt zijn opgeplakt.

Concurrentie
De Consumentenbond constateert dat het voor de herkenbaarheid beter zou zijn als AED's net als brandblussers allemaal min of meer aan dezelfde uiterlijke kenmerken en bedieningswijze moeten voldoen. Tevens adviseert de bond een landelijke registratie van locaties van plekken waar apparaten hangen. 'Helaas werken sommige leveranciers er nu niet aan mee uit concurrentieoverwegingen.'

Twintigduizend
De automatische externe defibrillator (AED) kan in principe eenvoudig bediend worden door vrijwel iedereen, maar er is ook een korte cursus voor. Gebruik ervan zonder verder te reanimeren is zinloos. Naar schatting hangen er in Nederland al ruim twintigduizend.

Bron: De Telegraaf
Auteur: Redactie Nursing

p.s.: ik heb de startpost een beetje aangepast/aangevuld

Glenn2

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 14 november 2008, 17:37:02
Daarom zou ik 'm ook niet achter slot en grendel plaatsen, maar wel achter een plastic kapje met een luid zoemsignaal. Zodoende gaan alle ogen gelijk naar de AED mocht die gepakt worden.

Dat jullie bij elke BHV situatie de AED meenemen kan ik me voorstellen gezien het enorme vloeroppervlakte (als het de winkel is die ik denk dat het is ;)), maar bij bijvoorbeeld normale supermarkten lijkt me dat overkil.

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Reactie #4 Gepost op: 14 november 2008, 20:13:48
Ik werk in een redelijk grote Albert Heijn, en ik heb ook wel eens de suggestie gedaan om een AED te plaatsen. Het hoofdbureau gaat hierover, en er zit voorlopig nog geen vordering in. Een groot aantal werknemers heeft wel BHV, maar de AED ontbreekt dus...

JelZo

• Senior gebruiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #5 Gepost op: 14 november 2008, 20:33:13
Daarom zou ik 'm ook niet achter slot en grendel plaatsen, maar wel achter een plastic kapje met een luid zoemsignaal. Zodoende gaan alle ogen gelijk naar de AED mocht die gepakt worden.

Dat jullie bij elke BHV situatie de AED meenemen kan ik me voorstellen gezien het enorme vloeroppervlakte (als het de winkel is die ik denk dat het is ;)), maar bij bijvoorbeeld normale supermarkten lijkt me dat overkil.

Ze hebben hem ook niet achter slot en grendel liggen, hij ligt i.d.d. in zo'n alarmkast. De locatie is echter niet echt handig.

Ik heb ze de volgende aanbevelingen gedaan (vanuit mijn opleiding en simpel logica):
- Hang de AED bij de informatiebalie (deze zit bij de in-/uitgang) op een groen bord. Zet er met witte letters AED op en gebruik het algemene symbool
- Zorg voor een nieuwe BHV code bij reanimatie (maak deze bekend door posters in kantine op te hangen)
- Zorg ervoor dat de batterij regelmatig wordt gecontroleerd (wekelijks)
- Zorg dat o.a. mondkapje, schaar en scheermes bij de AED liggen

JelZo

• Senior gebruiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #6 Gepost op: 14 november 2008, 20:47:58
Ik werk in een redelijk grote Albert Heijn, en ik heb ook wel eens de suggestie gedaan om een AED te plaatsen. Het hoofdbureau gaat hierover, en er zit voorlopig nog geen vordering in. Een groot aantal werknemers heeft wel BHV, maar de AED ontbreekt dus...

Gezien het aantal mensen dat over de vloer komt is het zeker aan te bevelen er één aan te schaffen. Vaak betaalt bijvoorbeeld de gemeente mee.

Hier hebben ze het erover dat AED's "binnenkort" in iedere Albert Heijn liggen:
http://www.zorgiseenkeuze.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=384

Ruim twee jaar geleden verscheen overigens dit bericht:
Citaat
Schadeclaim dreigt bij ontbreken defibrillator

AMSTERDAM - Mensen die op het werk, sportschool of in een restaurant een hartstilstand krijgen waar geen hartdefibrillator aanwezig is, kunnen het bedrijf of instelling daarvoor aansprakelijk stellen en een fikse schadeclaim indienen. Die dreiging hangt zo'n 250.000 ondernemingen in Nederland boven het hoofd, omdat ze niet over een dergelijk apparaat beschikken. Dat voorspelt Medizon, de stichting voor hartdefibrillatie.

"Er staat echt een groot probleem voor de deur", zegt Gert Jan Hemmers van Medizon. "In landen om ons heen zijn de eerste claims al ingediend en uitgekeerd. En dan praat ik echt over miljoenen euro's." Over twee maanden komt er een nieuw reanimatieprotocol en daarin staat dat de defibrillator het belangrijkste hulpmiddel is om levens te redden. "Met dat in de hand kunnen slachtoffers of nabestaanden naar de rechter stappen en een claim indienen. En de rechtszaken in landen om ons heen wijzen uit dat de rechter dan oordeelt dat het bedrijf veel leed had kunnen besparen als er een defibrillator aanwezig was geweest", meent Hemmers.

Arbowet
Momenteel is het levensreddende apparaat nog niet verplicht voor de bedrijven, maar de Arbowet stelt wel in artikel drie dat er een veilig werkklimaat moet zijn. "Bovendien zegt artikel vijftien dat er voldoende hulpmiddelen aanwezig moeten zijn die levens kunnen redden. Dit, plus het nieuwe protocol dat in september voor bedrijven geldt, maakt dat rechters de claims zullen erkennen", aldus Hemmers. Hemmers wil daarom de bedrijven waarschuwen: "Er zijn naar schatting 250.000 ondernemingen van meer dan twee of drie medewerkers die het nog niet hebben geregeld. Die hebben nog twee maanden de tijd om het alsnog te doen en wij raden ze dat echt aan.

De claims kunnen enorm oplopen. Mensen die door een hartstilstand invalide raken en niet meer kunnen werken of nabestaanden zullen hun weg naar de rechter weten te vinden." Bij bedrijven en instellingen als fitnesscentra, sauna's, campings, sportcomplexen en hotels, ijsbanen en restaurants is een apparaat noodzakelijk, stelt de stichting.

Bron: De Telegraaf

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #7 Gepost op: 7 december 2008, 10:25:09
In ons gebouw (ong. 1500 werknemers) dragen de twee unitleiders allebei de AED naar iedere BHV-situatie en de beveiliging heeft er nog eentje hangen in een alarmkast. Die gaan met het ding ter plaatse als er geen unitleiders (meer) aanwezig zijn.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Cor B.

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 7 december 2008, 11:05:28
Ook in ons bedrijf wordt bij iedere BHV actie de AED meegenomen. Wat in eerste instantie geen reanimatie is kan het wel worden.
Uit voorzorg nemen we dus altijd het apparaat mee en mocht het nodig zijn, dan hoeven we er niet apart om te lopen.

Overigens: welke plaats handig is om een apparaat op te hangen is afhankelijk van de alarmeringsprocedure.

Ik kan me voorstellen, dat het alarm bij de beveiliging binnenkomt, dat de beveiliging de BHV waarschuwt, de BHV gaat direct naar de plaats van het ongeluk en de beveiliging doet dat ook en neemt de AED mee!
Wie het eerst aankomt gaat dan of reanimeren of direct de AED inzetten.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.