Voordelen/nadelen

Auteur Topic: Voordelen/nadelen  (gelezen 13212 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bralo20

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 23 december 2003, 16:19:24
meestal word een brandweervoertuig,en of dat nu een autoladder/hoogwerker of een TAS is na een jaar of 10 a15 ingeruild.
Maar een ladderwagen/hoogwerker moeten wel jaarlijks gekeurd worden(ladderpakket en boom hoogwerker)Omdat er op hoogtes mee word gewerkt

Helaas gaan de voertuigen hier langer mee.  Autopompen of tankwagens worden na een 10 tal jaar wel van het "eerste vertrek" gehaald en worden dan naar het "tweede vertrek" gezet.  Helaas kunnen niet alle korpsen dit doen aangezien je dan over 2 voertuigen van hetzelfde type moet beschikken.  Luchtladders blijven dan ook vaak tot op het einde van de loopbaan als 1ste vertrek dienst doen omdat deze te duur zijn om in tweevoud te bezitten.

In België dient een luchtladder, hoogwerker of elevator trouwens om de 3 maanden gekeurd worden om in dienst te mogen blijven.

Mvg,


Thijs

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 23 december 2003, 16:49:11
Hoe zit het met de keuring in Nederland?


Bralo20

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 24 december 2003, 09:02:18
In Nederland dienen hefwerktuigen en aanverwanten jaarlijks gekeurd te worden door een erkend organisme.

Overzicht keuringen:

België: Indienststelling, jaarlijks & driemaandelijks (Gekendste organisme: AIB-Vinçotte)

Luxemburg: idem België

Nederland: Indienststelling & jaarlijks (Gekendste organisme: Aboma+Keboma)

Duitsland: Indienststelling & jaarlijks (Gekendste organisme: TÜV-UVV)

Frankrijk: Indienststelling & 6-maandelijks (Gekenste organisme: AINF)

Groot-Brittanië: Jaarlijks (niet verplicht, goodwill v/d klant) (Gekendste organisme: Geen, buitenlandse firma's mogen ginds een hefwerktuig en aanverwanten keuren dus wij werkten altijd met AIB-Vinçotte)

Bij hefwerktuigen die "opgebouwd" dienen te worden (bvb een rupsen opbouwkraan) moeten ook na de opstelling en voor het begin van de werkzaamheden gekeurd worden door een erkend organisme.  Dit is in alle landen hetzelfde.

Diverse andere landen hoeven geen enkele keuring of vragen enkel een keuring bij de opbouw of indienststelling.  Wat periodieke keuringen betreft zijn er weinige landen strenger dan de Benelux, Duitsland en Frankrijk.

Mvg,


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #13 Gepost op: 24 december 2003, 09:30:42
meestal word een brandweervoertuig,en of dat nu een autoladder/hoogwerker of een TAS is na een jaar of 10 a15 ingeruild.
Maar een ladderwagen/hoogwerker moeten wel jaarlijks gekeurd worden(ladderpakket en boom hoogwerker)Omdat er op hoogtes mee word gewerkt

Ik heb toch sterk de indruk dat de gemiddelde autoladder een wat langere levensduur heeft. De meeste korpsen hier in de omgeving (Zuid-West Nederland) hebben gemiddeld na 20 jaar hun redvoertuig vervangen. Voor een TS is de gemiddelde levensduur rond de 15 jaar. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.

Zelfs in Amsterdam rijden Iveco/Rosenbauer TS'en rond van minstens 15 jaar oud.... Merkwaardig eigenlijk. Een korps hier in de buurt verving onlangs na krap 15 jaar een TS. Gemiddeld aantal uitrukken per jaar: 15. Daar krijg je toch een wat raar gevoel bij als je dat vergelijkt met het aantal uitrukken dat de gemiddelde TS in Amsterdam rijdt.....

Gr
Erik


Thijs

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 24 december 2003, 09:35:12
Het gaat toch hopelijk niet om het aantal uitrukken wat een TS/TAS of ander voertuig maakt. Ik vindt de preventieve uitstraling al genoeg.

Het maakt niet uit hoe oud een AL of HW is. Het maakt niet uit hoe duur z'n auto is. Als je 1 mensen leven red is dat al genoeg. Die is niet vervangbaar en onbetaalbaar.

Thijs


Rene112

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 24 december 2003, 09:36:08
Zelfs in Amsterdam rijden Iveco/Rosenbauer TS'en rond van minstens 15 jaar oud.... Merkwaardig eigenlijk. Een korps hier in de buurt verving onlangs na krap 15 jaar een TS. Gemiddeld aantal uitrukken per jaar: 15. Daar krijg je toch een wat raar gevoel bij als je dat vergelijkt met het aantal uitrukken dat de gemiddelde TS in Amsterdam rijdt.....

Gr
Erik


Volgens mij heeft Amsterdam de laatste jaren veel vertraging gehad met de vervanging van de tankautospuiten waardoor een aantal 'oudere' Iveco's langer in dienst moesten blijven. E.e.a. had volgens mij te maken met het failliet gaan van de oorspronkelijk opbouwer.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #16 Gepost op: 24 december 2003, 09:41:06
Het gaat toch hopelijk niet om het aantal uitrukken wat een TS/TAS of ander voertuig maakt. Ik vindt de preventieve uitstraling al genoeg.

Het maakt niet uit hoe oud een AL of HW is. Het maakt niet uit hoe duur z'n auto is. Als je 1 mensen leven red is dat al genoeg. Die is niet vervangbaar en onbetaalbaar.

Thijs

Jaja.......................................
Dat verhaal kan ik ff niet matchen met mijn opmerking hoor.
Wat ik bedoel te zeggen is dat TS'en die veel meer kilometers gemaakt hebben en veel intensiever gebruikt worden (en vaak veel meer te lijden hebben) net zo lang op vervanging moeten wachten als TS'en die bij-wijze-van-spreken net ingereden zijn.

Gr
Erik


Thijs

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 24 december 2003, 09:43:04
Dat werd niet duidlijk in je betoog. Maar nu dus wel bedankt
Thijs


Rene112

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 24 december 2003, 09:43:05
Nog niet genoemd in de reacties :

Een belangrijk verschil tussen een hoogwerker en autoladder kan de 'redcapaciteit' zijn. Als een autoladder wordt opgelegd op bijvoorbeeld een dakrand of balkon kunnen er veel mensen tegelijk gered worden, terwijl een hoogwerker elke keer met een paar mensen heen en weer moet.

De keuze heeft veel te maken met het verzorgingsgebied. Wanneer er veel portiekflats zijn (grote steden) of veel horecagelegenheden met verdiepingen kan de keuze voor een autoladder versterken.
Natuurlijk speelt de bereikbaarheid (breedte van straten etc. ook een belangrijke rol bij de keuze).

Wanneer je meer naar de brandbestrijding kijkt, kan je met een hoogwerker een waterkanon met meer vermogen gebruiken dan bij een autoladder. En wij hebben de ervaring dat dat heel veel kan schelen bij bepaalde branden.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Thijs

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 24 december 2003, 09:46:31
Over de uitstraling hebben we het ook nog niet gehad.

Als ik een AL zie rijden of staan dan straalt daar wat van uit. Zo van kijk hier sta ik.

Bij een HW krijg de indruk daar staat weer een spiering

Het is heel oneerbiedig gezegt ik weet het

Thijs