@palmpie
je kan wel zien welk vak jij uitoefent.. , maar misschien gaan anderen je voorbeeld volgen !!!
heb je ook nog aan grijswater en een aggregaat gedacht ?
Je zou voor grijswater ook een emmer / jerrycan kunnen gebruiken met jodium (betadine) druppels met water uit de plaatselijke singel / sloot
http://www.globetrotter.nl/waterchemontsmet.html. Wel even door een koffiefilter halen voor de vaste delen. Kan je je volgens mij prima met wassen / tandenpoetsen.
Desnoods kan je het korte tijd ook drinken.
Voor je sanitair behoeften (doortrekken WC) te spoelen kan je met een emmer / jerrycan naar de plaatselijk singel / sloot lopen om water te halen.
Als je alleen zoutwater rondom je hebt wordt het wat lastiger om grijs/drinkwater te maken. Je komt dan echt in de duurdere apparaten terecht... De opbrengst van de goedkoopste uitvoeringen (rond de 500 euro) leveren te weinig op om een gezin te 'onderhouden'.
Als de zon schijnt zijn er wel technieken om van zout zoetwater te maken alleen breken de dijken meestal niet op een zonnige dag.
Meestal heb je in de stort bak van de WC nog wel 6 tot 9 L water zitten. Het lijkt me dan belangrijker om dat even niet te gebruiken om door te trekken...
Eventueel kan je dat in rampomstandigheden ook bij verlaten huizen waar de buren niet aanwezig zijn halen.
Als de drinkwater uitvalt kan je ook even de stop in je bad stoppen en de kraan openzetten... Gegarandeerd dat er in het begin nog wel wat rest druk is!
Aggregaat vind ik ook te duur...
Plus je gaat geen aggregaat meenemen als je vlucht..
Een dag of 10 zonder stroom moet toch lukken.
Ik ga denk ik binnen kort als ultieme back-up deze weer maar eens aanschaffen:
http://www.esbit.de/index.php?id=299 Vroeger heel wat mee gespeeld...
Voor in huis heb ik gewoon de gasfles en kooktoestel die ik bij kamperen ook gebruik.
Het belangrijkste vind ik dat, als er wat gebeurt, je even de tijd neemt om een plan te maken en rationeel je prioriteiten gaat stellen. Neem een sceptische tijdsplanning, dan kan het altijd nog meevallen. Stel ook je plan bij als de omstandigheden toch anders worden dan je bedacht heb.
Een schuilplaats die je tegen de elementen beschermt is het belangrijkste als je vermoed dat het enige tijd gaat duren, dan drinkwater en daarna pas voedsel.
Voor hoeveel dagen heb je buiten de koelkast / diepvries houdbaar voedsel in huis?
Ook als je in de auto wegvlucht naar een veilig gebied moet je je voorraden meenemen... je weet nooit of je daar (binnen een bepaalde tijd) kunt komen... Misschien zal je alles wel moeten gaan dragen als je moet gaan lopen omdat je met de wagen niet verder kunt...
Ook interessant:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Watersnood_van_1953(...)
Oorzaken
Veel dijken in het deltagebied waren te laag en te zwak. Rijkswaterstaat onderkende dit gevaar al in de jaren '20, en werkte aan plannen om de zeegaten af te sluiten. Om meerdere redenen kreeg de Afsluitdijk (1932) echter voorrang. Eerst na de crisisjaren en de oorlog werden de eerste werken uitgevoerd: de Botlek, de Brielse Maas (1950) en de Braakman (1952) werden afgedamd. Het Drie Eilandenplan zou het volgende project zijn, maar eerst werd het 1953.
(...)
Kees Slager gaat in zijn boek Over de watersnood 1 februari 1953, een reconstructie van gebeurtenissen en beslissingen door diverse instanties (1992) in op de oorzaken en de gevolgen van de ramp. Hij deed daarvoor uitvoerig onderzoek in de archieven en sprak met ruim 250 ooggetuigen. Hij onthulde niet eerder gepubliceerde feiten over vergeefse waarschuwingen voor de te zwakke zeewering, verwaarloosde dijken en slecht toegeruste hulporganisaties. In een nieuwe uitgave van 2003 verwerkte Slager nog meer materiaal. Het boek geeft een aangrijpend en onthullend verslag van wat er zich van uur tot uur en van plaats tot plaats afspeelde.
(...)
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/water/kust_en_zee/projecten/Om na te gaan of onze zeewering voldoet aan de eisen die aan de kustverdediging worden gesteld is in 2003 een extra toets uitgevoerd. Dit was nodig omdat bleek dat de kracht waarmee de golven de kust aanvallen groter is dan tot dusver aangenomen. Uit die toets bleek dat op tien plaatsen langs de Nederlandse kust de duinen of dijken in de periode tot 2020 versterkt moeten worden, omdat ze daarna niet meer aan de veiligheidsnorm zouden voldoen. Op enkele van de tien plekken zijn in 2003/2004 tijdelijke noodmaatregelen uitgevoerd, omdat deze toen niet aan de veiligheidsnorm voldeden. Voor alle tien zwakke schakels moet er vóór 2020 een structurele oplossing komen.
Acht van die tien zwakke schakels hebben de status 'prioritair' gekregen. Dat wil niet zeggen dat ze eerder worden aangepakt dan de overige twee zwakke plekken, maar dat er naast versterking nog iets anders in het geding is. Het versterken van de zeewering moet daar hand in hand gaan met maatregelen die de natuur, het landschap, economische functies en/of de recreatie in de omgeving ten goede komen. Het gaat om de Kop van Noord-Holland, Hondsbossche en Pettemer Zeewering in Noord-Holland, Noordwijk, Scheveningen, Delflandse kust en het Flaauwe Werk in Zuid-Holland, Zuidwest Walcheren en West Zeeuwsch-Vlaanderen in Zeeland (zie kaart.) Op de Kop van Voorne (Zuid Holland) en bij Den Helder (Noord Holland) speelt een dergelijke 'impuls voor de ruimtelijke kwaliteit' niet mee. De zwakke schakel Den Helder is in 2004/2005 versterkt; Voorne staat in 2008 op de rol.
Anno oktober 2006 zijn voor zeven van de acht zwakke schakels oplossingen gekozen om de zeewering te versterken én de ruimtelijke kwaliteit een impuls te geven. Bij de Hondsbossche en Pettemer zeewering wordt een mogelijke oplossing nog met de regio besproken. De zeven gekozen oplossingen zijn:
* Kop van Noord-Holland: een zeewaartse oplossing met zand, met ruimte voor natuur, landschap en recreatie
* Noordwijk: een zeewaartse 'dijk in duin'-oplossing, dat ruimte creëert voor een toekomstige kwaliteitsimpuls van de boulevard
* Scheveningen: zeewaarts met een harde constructie én extra zand in combinatie met een architectonisch plan voor de boulevard
* Delflandse kust: zeewaartse oplossing met zand, met ruimte voor natuur, landschap en recreatie
* Flaauwe Werk: landwaarts verhogen en versterken van de huidige zeedijk, met enkele recreatieve voorzieningen
* Zuidwest Walcheren: landwaarts bij het Westduin-Nollegebied, in combinatie met ruimtelijke kwaliteitsimpuls van het achterland + zeewaarts versterken met zand (incl. overslagbestendig maken) bij de Westkapelse zeedijk
* West Zeeuwsch-Vlaanderen: landwaartse duinverbreding, in combinatie met grootschalige nieuwe natuur en recreatieve ontwikkeling + zeewaarts versterken bij Cadzand en Breskens
In 2007 start de uitvoering bij Noordwijk en Flaauwe Werk; de andere zwakke schakels starten vanaf 2008. De verwachting is dat alle zwakke schakels vóór 2015 zijn versterkt.
Hoeveel mensen kunnen de huidige hulpdiensten per dag uit een ondergelopen gebied redden en binnen hoeveel dagen zijn ze volledig operationeel...? Ik neem mijn eigen maatregelen wel om enige tijd te kunnen overleven...!
Blijft C2000 functioneren in een ondergelopen gebied?