Hoe red jij je thuisfront? Hoe bewaar jij je brinkwater?

Auteur Topic: Hoe red jij je thuisfront? Hoe bewaar jij je brinkwater?  (gelezen 21601 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #60 Gepost op: 18 november 2008, 01:34:07
Hangt ook weer af van de omstandigheden, maar de meeste survivalboeken zijn het erover eens dat het beter is de 1ste dag niets te drinken. (Wie wil weten SAS-handboek blz. 493)



En @dinges, dit was de volledige quote he:
Dus ik had de voorwaarden die jij noemt er al bijgeschreven he ;)

Zitten en niets doen ja. En ik heb het over lopen met dit weer. Een minimum van 1 liter per dag klinkt mooi. Maar wat je niet hebt heb je niet.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #61 Gepost op: 18 november 2008, 01:41:46
Misschien mis ik iets hoor of begrijp ik je verkeerd.
Maar juist alle (echte) survivalaars en wetenschappers zijn er over eens dat je de geringste vorm van uitdroging (van je hersenen) moet voorkomen om dat je anders niet meer goed kan nadenken. En juiste goed gebruik van hersenen is de primaire voorwaarden om te kunnen overleven.. Je kan beter direct en veel drinken, dan uitstellen en uitstellen tot dat je een droge mond hebt of nog verder je uitdroogt...

Echte survivalaars. Da's iemand die in echte nood / doodsangsten heeft verkeerd. Denk je dat diegene 1 liter per dag drinkt? Omdat het geschreven staat? Nee, die denkt na. Wanneer kan ik weer bijvullen? Misschien voorlopig niet / nooit. Dus neem je het minimale tot je. Tuurlijk laat je jezelf niet uitdrogen. Hangt af van situatie. Af en toe je lippen natmaken of af en toe slokken nemen? Keuzes, keuzes... hangt helemaal af van de casus.  ;)
En met dorst kan ik nog wel nadenken hoor. Wel eens een kater gehad? Schreeuwen je hersens ook om vocht = hoofdpijn.
Tuurlijk wordt je reactievermogen aangetast en je denkvermogen. Heb je dat nodig, als je ''immer geradeaus'' moet stekkeren? KOrtom, als ik 1 flesje water heb en ik vermoed dat ik voorlopig niet kan bijvullen, drink ik alleen als m'n lippen zowat scheuren. Dan rek je je leven nog wat uurtjes. Zou jij gelijk die liter pakken dan, Rescue?


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #62 Gepost op: 18 november 2008, 08:06:00
Heb gezorgd voor een constante voorraad van 10 liter bronwater in plastic flessen (woon alleen). Verder heb ik een radio en batterijen in huis. Om te kunnen koken heb ik twee 3-pits petroleumstellen (met reservelonten) en 10 liter kleurloze lampenolie in huis. Daarmee hou ik het wel eventjes uit. Voorts een hoop rijst en macaroni e.d., potjes groenten, blikken soep e.d.. Daar red ik het wel een week of wat mee. Zorg dat ik altijd een ruime voorraad vuilniszakken, toiletpapier e.d. in huis heb. Ook nog een aantal zakken waxinelichtjes in huis.

Overigens, wat dachten jullie van die grote waterflessen die je vaak in kantoren ziet? Daar gaan toch wel tientallen liters water in? Kan je die ook los kopen ergens?

Maar je kan idd nooit altijd 100% op alles voorbereid zijn.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #63 Gepost op: 18 november 2008, 11:17:10
Als palmpie het goed vind, zal ik proberen om eens een aparte survivalcasus te maken voor rampgebied..,  Kunnen we ons hier voorbereiden op je zelf en en thuisfront redden bij een crisis, waarin je gebonden bent aan huis of moet evacueren.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #64 Gepost op: 2 april 2009, 11:11:10
Uit mijn ervaring weet ik dat niet veel mensen ermee bezig zijn, maar toch ben ik wel eens benieuwd of er forumleden zijn die thuis 'voor het geval dat' een reserve-/noodvoorraad voedsel e.d. in huis hebben. Zoals men ook op www.crisis.nl adviseert.

Nogmaals, heleboel mensen verklaren je voor gek of voor sensatiezoeker als je erover begint, maar ik zit er liever mee verlegen dan om verlegen als het zover is.

Dus mijn vraag is: hou jij rekening met eventualiteiten?

Mods, als dit hier verkeerd staat dan verplaatsen jullie het maar hoor. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #65 Gepost op: 2 april 2009, 17:28:52
maar toch ben ik wel eens benieuwd of er forumleden zijn die thuis 'voor het geval dat' een reserve-/noodvoorraad voedsel e.d. in huis hebben. Dus mijn vraag is: hou jij rekening met eventualiteiten?


Tarie, het bier staat altijd koud en in de vriezer ligt altijd wel wat gepaneerde rommel. Je bent welkom, wel ff bellen vtv!  ;D


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #66 Gepost op: 2 april 2009, 18:56:53
Als het goed is hebben we hier een uitgebreide first aid kit.. Water voor de komende 72 uur voor drie personen in huis.., voldoende batterijen.. In onze fourage houden we rekening met een beperkte voorraad eten, in houdbare vorm..

We doen redelijk wat aan buitensport, hebben onze campingspullen niet al te ver opgeborgen, en de auto's liggen een redelijke voorraad..  En natuurlijk altijd een voorraad "vreugdesnoepjes" voor als iedereen moe en er ff door heen zit..

Hoofdlampjes, batterijen hebben we in voorraad.. En we beschikken op relatieve korte afstand wel over meer voorraden, die we kunnen aanspreken..


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #67 Gepost op: 2 april 2009, 19:26:24
Ik weet niet of ik het hier mag neerzetten (ivm reclame) maar hier staan een hoop spullen die je zou kunnen kopen om te gebruiken bij een onvoorziene gebeurtenis. Bijv. voedsel dat 10 jaar houdbaar is.

Zoals gezegd gaat het mij niet om dat bedrijf maar dat er dus voedsel is dat langer houdbaar is dan blikvoedsel danwel voedsel in potjes. Hoef je het ook niet om de zoveel tijd op te eten en opnieuw te kopen.

Wat dachten jullie trouwens van die apparaatjes waarme je water kan zuiveren? En opwindbare radio's?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #68 Gepost op: 3 april 2009, 16:34:17
water druivensuiker suiker zout hebben we hier en zaklampen en wax lichtjes
want als er toevallig een apache een stroomkabel hebt dan zijn in de winkel de waxine lichtjes snel op

en water bewaar ik in een droge kast(bijv grote klerekast)
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #69 Gepost op: 13 april 2009, 18:46:43
Ik denk dat er in ieder huis meer water is dan je zou denken om te overleven. Denk aan flessen sap/frisdrank, fruit (is ook vocht), de stortbak van de WC (is ook aardig wat liter drinkwater!) en het drinkflesje van mijn konijn  ;) (aaaah zielig!)