Welke ambu sturen naar melding?

Auteur Topic: Welke ambu sturen naar melding?  (gelezen 5176 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Gepost op: 16 november 2008, 12:22:37
Al wat zoekwerk verricht, maar niets gevonden.

Weet ook niet of deze vraag wel in deze categorie thuis hoort, maar goed:

Wat mij opvalt is dat heel vaak, in mijn ogen, vreemde keuzes gemaakt worden in welk voertuig waarheen gestuurd wordt.
Dit zal uiteraard met de regio's en grenzen te maken hebben, maar dan nog is de hulpverlening niet voor alle mensen en dus gebieds-overschrijdend???

voorbeeld:
Vanmorgen kwam een ambu uit Naaldwijk (Westland) helemaal via de Lier naar Den Hoorn (Gemeente Midden Delfland) voor een A1 melding. Dat is een behoorlijke afstand om te rijden over een drukke weg, waar weinig inhaal mogeljikheden zijn. Wetende dat er 4 minuten hiervandaan in Delft en in Rijswijk 2 ambu-posten en een ziekenhuis zijn.
Dan vraag ik mij toch serieus af waarom de ambu niet uit Delft gestuurd wordt, wat veel logischer lijkt en wat de redenering hierachter is. Bij mijn weten is het dezelfde MKA toch?

Vreemd genoeg lijkt hetzelfde bij de politie aan de hand te zijn. Politie komt ook uit Naaldwijk ipv uit Delft. Ben benieuwd naar de reacties!


Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 16 november 2008, 12:33:20
Zal er waarschijnlijk gewoon op neer komen dat er op dat moment geen ambulance´s dichter in de buurt beschikbaar waren. Ik weet niet of de ambulancedienst ook met AVLS werkt ... Maar dan kunnen ze zien welke ambulance waar rijd en welke status dat voertuig heeft (vrij, bezet, aanrijdend etc.). Zodoende kunnen ze dus de dichtbijzijnde ambulance oproepen.
Zelfde geld overigens ook voor de politie.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #2 Gepost op: 16 november 2008, 12:34:29
Al wat zoekwerk verricht, maar niets gevonden.

Weet ook niet of deze vraag wel in deze categorie thuis hoort, maar goed:

Wat mij opvalt is dat heel vaak, in mijn ogen, vreemde keuzes gemaakt worden in welk voertuig waarheen gestuurd wordt.
Dit zal uiteraard met de regio's en grenzen te maken hebben, maar dan nog is de hulpverlening niet voor alle mensen en dus gebieds-overschrijdend???

voorbeeld:
Vanmorgen kwam een ambu uit Naaldwijk (Westland) helemaal via de Lier naar Den Hoorn (Gemeente Midden Delfland) voor een A1 melding. Dat is een behoorlijke afstand om te rijden over een drukke weg, waar weinig inhaal mogeljikheden zijn. Wetende dat er 4 minuten hiervandaan in Delft en in Rijswijk 2 ambu-posten en een ziekenhuis zijn.
Dan vraag ik mij toch serieus af waarom de ambu niet uit Delft gestuurd wordt, wat veel logischer lijkt en wat de redenering hierachter is. Bij mijn weten is het dezelfde MKA toch?

Vreemd genoeg lijkt hetzelfde bij de politie aan de hand te zijn. Politie komt ook uit Naaldwijk ipv uit Delft. Ben benieuwd naar de reacties!

Als je deze melding bedoeld dan lijkt de ambulance toch echt uit Delft te komen, c.q. in Delft thuis te horen...

livep2000
08:59:24 16-11-08I AMBU A1 PRINS WILLEM ALEXANDERHOF xx DEN HOORN ZH (DH) 2635JM 92486  
1520005GGD Den Haag-Delft ( Ambulance 05 )
CN NRK


Bart S

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 16 november 2008, 12:40:44
Soms maken centralisten inderdaad in jouw en onze ogen vreemde beslissingen. Bedenk echter dat zij het overzicht hebben wat wij niet hebben. In principe wordt er altijd voor de dichtstbijzijnde (vrije) ambulance gekozen. Maar soms is het gewoon niet anders dan dat een wagen van heel ver moet komen.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 16 november 2008, 12:50:54
Daarnaast staat een ambulance ook niet altijd op zijn post, er zijn allerlei plekken waar ze voorwaardescheppend kunnen staan.... en op is op, ambulances aansturen is over het algemeen het zo mooi mogelijk verdelen van de schaarste, als er ongelimiteerd geld is kan er op elke plek dat het handig is een ambulance staan, als geld een limiterende factor is probeert men op zoveel mogelijk plekken waar het moet/nuttig is een ambulance beschikbaar te houden.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Glenn2

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 16 november 2008, 13:22:52
Als je niet bij zo'n hulpdienst werkt kan het inderdaad voorkomen dat het een vreemde keuze lijkt. Zo keek ik gisteravond ook op dat bij een onwelwording in Zaandam een ambulance van de GGD Amsterdam aanwezig was, in plaats van de VZA post Zaandam (waar ik langsreed en drie auto's binnen stonden). Normaal gesproken blijft GGD Amsterdam vooral binnen de ring, maar nu waren ze in Zaandam.

Toch vertrouw ik er op dat het een goede keuze was, aangezien de centralist een overzicht heeft wat ik niet heb :)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #6 Gepost op: 16 november 2008, 15:29:14
Precies, er staan bij ons s'avonds ook 3 ambulances. Ze zij alleen niet bemand, dus ook niet inzetbaar.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #7 Gepost op: 16 november 2008, 19:22:27
Als je niet bij zo'n hulpdienst werkt kan het inderdaad voorkomen dat het een vreemde keuze lijkt. Zo keek ik gisteravond ook op dat bij een onwelwording in Zaandam een ambulance van de GGD Amsterdam aanwezig was, in plaats van de VZA post Zaandam (waar ik langsreed en drie auto's binnen stonden). Normaal gesproken blijft GGD Amsterdam vooral binnen de ring, maar nu waren ze in Zaandam.

Toch vertrouw ik er op dat het een goede keuze was, aangezien de centralist een overzicht heeft wat ik niet heb :)

@ Glenn2, van post Zaandam zijn in de avonduren inderdaad niet alle ambu's in gebruik, slechts 2 of 3 (hangt af van de diensten)
het kan best zijn dat de GGD ambu VWS stond bij het BovenIJ, of dat deze bijv. net gereed was bij het ZMC, of net op de A8 reed, noem maar op  ;)

Maar het gebeurd inderdaad niet vaak dat een GGD ambu hier in de regio is ;)

Back on topic!  ;D


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #8 Gepost op: 17 november 2008, 20:05:26
Overigens is er al een lange tijd géén ambulancepost in Rijswijk  ;)

Bij voorkeur rijdt er een wagen vanuit post Delft, maar zoals al is geschreven kan er even niks in de buurt zijn geweest.

Hoe weet je eigenlijk dat het een wagen vanuit post Naaldwijk was? Dat kan je vanaf de buitenkant niet zien.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


jos1961

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • EHBO en EHV rode kruis sigma lid exbrw a,dam DAN o
Reactie #9 Gepost op: 27 november 2008, 00:32:12
Hier in de gemeente aalsmeer is normaliter vza aanwezig maar het laatste half jaar zie ik vaak de wagens van de ggd a,dam. ze hebben hier 1 wagen en bijstand is dan amstelveen 5 wagens  of hoofddorp 6wagens maar als die ook bezig zijn dan komt er uit a,dam een wagen die vrij is vza of ggd.