Ben je verplicht te helpen als er een ongeval is gebeurd

Auteur Topic: Ben je verplicht te helpen als er een ongeval is gebeurd  (gelezen 9435 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michelle1983

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2009, 21:53:08
Artikel 450 van het wetboek zegt het volgende.

Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/450.html

Dat artikel kende ik ook wel, maar ik vroeg me af waar het dan in de Grondwet zou staan ;).


Saskia1990

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2009, 10:44:55
Hallo Evert,

Het is niet leuk om "weggestuurd" te worden op het moment dat je je hulp aanbiedt maar als blijkt dat het niet nodig is dan zou ik er geen moeite mee hebben om te vertrekken.
Vervelend dat je achteraf (onterecht) kritiek krijgt maar dat zou ik naast me neer leggen.
Jij hebt aan je "verplichting" voldaan door je hulp aan te bieden, dat siert je. Veel meer kun je niet doen.


Saskia


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2009, 11:33:24
er zijn momenteel van die mooie reclame spotjes "als......je even bij de buurman was langs gegaan enzovoort....

tja...... jij hebt in ieder geval je goede wil getoond.  O0
Ik had werkelijk mijn naam niet gegeven, laat hij het dan maar lekker uit zoeken als iemand het allemaal werkelijk zo goed weet
zijn probleem dan

en dat verhaal van achter af...................jemig Evert, maak je daar werkelijk niet druk om hoor!
als hij je de kans had gegeven om samen te werken............. ;)

brandweerman of geen brandweerman, sommige mensen zijn gewoon horken en vinden het gewoon geweldig dat "alleen zij"hulp kunnen verlenen

ik denk dan maar één ding:   owww...............wat een zielepiet!   ;D ;D


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2009, 16:10:58
ja die reclame ken ik ja
maar ja daar heb je gelijk in
ik heb wel me plicht gedaan ;)
en maak me er ook niet druk om meer!
Ja maar ik gaf me naam want anders heb ik straks mischien problemen
Maar achteraf gezien heb je gelijk daarin
Maar dankje wel voor je reactie seh zustertje


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2009, 16:28:41
ik lees net op de ad.nl dat er een jongen van 10 door het het is gezakt en roept om hulp
(Verschillende mensen kijken wel, maar lopen ogenschijnlijk onverschillig langs. )  ???
en dan (Pas minuten later werpt een onbekende passante de inmiddels onderkoelde Mitch haar sjaal toe, trekt hem op het droge) O0 dus er zijn er maar weinig mensen die daadwerkelijk wat doen als er wat gebeurt?  ???


lucasm

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2009, 16:36:15
ik lees net op de ad.nl dat er een jongen van 10 door het het is gezakt en roept om hulp
(Verschillende mensen kijken wel, maar lopen ogenschijnlijk onverschillig langs. )  ???
en dan (Pas minuten later werpt een onbekende passante de inmiddels onderkoelde Mitch haar sjaal toe, trekt hem op het droge) O0 dus er zijn er maar weinig mensen die daadwerkelijk wat doen als er wat gebeurt?  ???



Inderdaad, had het ook gelezen.
maar beter handelen dan je nu hebt gedaan kan niet, wegestuurd is weggestuurd, jij hebt je plicht gedaan ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #16 Gepost op: 15 januari 2009, 21:56:02
ik lees net op de ad.nl dat er een jongen van 10 door het het is gezakt en roept om hulp
(Verschillende mensen kijken wel, maar lopen ogenschijnlijk onverschillig langs. )  ???
en dan (Pas minuten later werpt een onbekende passante de inmiddels onderkoelde Mitch haar sjaal toe, trekt hem op het droge) O0 dus er zijn er maar weinig mensen die daadwerkelijk wat doen als er wat gebeurt?  ???

In de eerste les basiscursus geef ik de cursisten al mee dat mensen in dergelijke situaties kuddegedrag gaan vertonen.
ze kijken rond, zien andere mensen ook niets doen, dus zal ik het wel verkeerd zien.
 
hoe meer omstanders bij een ongeluk, des te groter de kans dat je dus direct aan de bak kan .....
 
Rijkstwaterstaat heeft een 20 keer een proef gedaan in de benelux tunnel. een vrachtwagen komt in de tunnel tot stilstand en vervolgens kwam er rook uit de laad bak.
In 18 van de 20 gevallen bleven de chauffeurs rustig wachten op de dingen die gaan komen. In de andere gevallen deed iemand iets en de rest hobbelde er achteraan.


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2009, 15:03:33
Ja dat begrijp ik wel
Maar wat voor zin heeft die radio spotje die nu op de radio is van "als......je even bij de buurman was langs gegaan enzovoort
Zullen de mensen nu echt eerder gaan helpen ???
Ik vraag het me af ??