chemische brandwonden

Auteur Topic: chemische brandwonden  (gelezen 11123 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jandra2

  • Gast
Gepost op: 16 november 2008, 17:34:20
Volgens ons OK boekje moet men chemische brandwonden spoelen met water.
Maar niet alle chemicalien verdragen water.
Wie weet er een paar?




Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #1 Gepost op: 16 november 2008, 23:47:03
Vooropstellend dat ik geen ehbo 'r ben, enkel LPLRHB.
Chemische brandwonden, betekend altijd, eigen veiligheid ivm damp cq vloeistofcontact.
Dus eventueel aanvullende PBM's
Vervolgens verwijderen kleding SO. Spoelen met veel water vanaf gelaat en SO in halfzittende houding ivm ademweg.Dat chemische stoffen wel/moeilijk of niet mengbaar zijn met water is in geval van het laatste van ondergeschikt belang wanneer je ruim spoelt. "Threat first what kills first"
Grootste gevaar blijft onderkoeling van SO.


Vr.gr.

MAX


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 17 november 2008, 00:03:52
Denk aan stoffen die met water heftig reageren of een sterke zuur of een sterke base vormen, bijvoorbeeld ongebluste kalk of alkalimealen zoals kalium/natrium/lithium zou ik liever eerst droog dan met water verwijderen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #3 Gepost op: 17 november 2008, 00:08:22
Fosfor (zit bijvoorbeeld in brandbommen): geen water gebruiken, maar kopersulfaatcompressen.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 17 november 2008, 06:40:16
Gootsteenonstopper in je keukenkastje  :-X


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 17 november 2008, 10:28:48
Vooropstellend dat ik geen ehbo 'r ben, enkel LPLRHB.
Chemische brandwonden, betekend altijd, eigen veiligheid ivm damp cq vloeistofcontact.
Dus eventueel aanvullende PBM's
Vervolgens verwijderen kleding SO. Spoelen met veel water vanaf gelaat en SO in halfzittende houding ivm ademweg.Dat chemische stoffen wel/moeilijk of niet mengbaar zijn met water is in geval van het laatste van ondergeschikt belang wanneer je ruim spoelt. "Threat first what kills first"
Grootste gevaar blijft onderkoeling van SO.


Vr.gr.

MAX

Even voor de duidelijkheid, wat is LPLRHB? (heb wat gegoogled maar kon de afkorting niet vinden)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #6 Gepost op: 17 november 2008, 10:57:33
ER zijn ook speciale middelen om chemische brandwonden te behandelen of voorkomen zoals diphoterine
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diphoterine.


jandra2

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 17 november 2008, 13:49:47
LPLRHB: Landelijk Protocol Levensreddend Handelen Brandweer.
Is dus ook een beetje te kort door de bocht.
Het Ok boekje zegt ook spoelen met water, maar ik weet dat dat bij sommige stoffen een heftige chemische reactie teweeg brengt!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 19 november 2008, 00:02:32
Het oranje kruisboekje gaat uit van de chemicalien die in de privesfeer gebruikt worden.
Vaste stoffen kunnen agressief reageren met water dus ook met het zweet op de huid.
In de meeste situaties is overvloedig spoelen met water afdoende.
Natuurlijk moet zoveel mogelijk snel vaste stof van de huid verwijderd worden, voordat gespoeld gaat worden


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 19 november 2008, 00:06:39
Het oranje kruisboekje gaat uit van de chemicalien die in de privesfeer gebruikt worden.
Vaste stoffen kunnen agressief reageren met water dus ook met het zweet op de huid.
In de meeste situaties is overvloedig spoelen met water afdoende.
Natuurlijk moet zoveel mogelijk snel vaste stof van de huid verwijderd worden, voordat gespoeld gaat worden

    

Lijkt me duidelijk, heb ik iig weer wat geleerd :) Komt ook wel overeen met wat ik in het boekje tegenkwam :)

(gaat verder studeren, zaterdag examen)



Staat natuurlijk de vraag van de TS nog steeds overeind, welke stoffen er reageren met water......
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-