Stadswachten worden BOA

Auteur Topic: Stadswachten worden BOA  (gelezen 17085 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #40 Gepost op: 18 november 2008, 12:30:45
Nee  ;)

Tuurlijk gaat het ook heel vaak goed. Maar hoe groot is het aantal incidenten (gewelds) onder de ongewapende BOA's? Kom niet met: ''valt wel mee''.  Kijk alleen al naar conducteurs. Als een kaartjescontrole dreigt te escaleren moet de spoorwegpolitie erbij komen. Nogmaals, ik juich alle controlediensten toe (BOA's), niet alleen omdat ze de politie veel werk uit handen nemen.
Er zitten gewoon nadelen aan. En veiligheid van het eigen personeel vind ik een groot nadeel, althans, het gebrek daaraan.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 18 november 2008, 13:08:02
Ik zal nu wel weer op diverse tenen gaan trappen, maar als ik sommige ns conducteurs ga bekijken..... :-\


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #42 Gepost op: 18 november 2008, 17:41:15
Ik zal nu wel weer op diverse tenen gaan trappen, maar als ik sommige ns conducteurs ga bekijken..... :-\

Mee eens, en dat zie ik ook bij (collega) beveiligers. Maar we weten allemaal dat de ene BOA of beveiliger de andere niet is.

Veel boa,s in nederland dragen of een politieuniform of een gedeelte daarvan, dus voor de burger is het al duidelijk met wie ze te maken hebben. Dit integenstelling met bewakers die er in diverse soorten van kleding rondlopen.

In bijvoorbeeld Amsterdam worden alle toezichthouders en boa,s in hetzelfde uniform gestoken. Dit geldt dan voor het personeel van de dienst stadstoezicht(parkeercontrole, MTV en OV), maar ook voor het handhavingspersoneel van de stadsdelen(milieupolitie, inspectieopenbare ruimte en marktmeesters).

Die enkele keer dat ik in Amsterdam kom (ik doe dat zo weinig mogelijk ;D :P) heb ik de OV controleurs ook zien lopen. Behalve het logo op de mouw waren erop het eerste gezicht weinig verschillen met het politieuniform (die gele jassen heb ik het dan over). De herkenbaarheid vind ik dan ook zeker goed te noemen. Iedere burger snap wel dat het handhavers zijn en niet de onderhoudsmonteur.


Overigens krijg ik wel het idee dat sommige gemeenten weer als het ware hun eigen gemeentepolitie oprichten.
De regiopolitie heeft soms andere prioriteiten en kan daarom niet voldoende inspelen op de lokale problematiek. Zo hebben wij in de gemeente tegenwoordig BOA's om overlastgevende jeugd aan te pakken. De politie kan daar 's avonds en in het weekend onvoldoende aandacht aan besteden.
En je ziet natuurlijk in tig gemeenten dat het BOA's zijn die de APV handhaven.

In de tijd van de gemeentepolitie had de burgemeester veel directer invloed op de politie. Daar was het ook de politie de de APV handhaafde (destijds ook wel Algemene PolitieVerordening genoemd). Nu met de regio is die invloed geringer en zie je gaten ontstaan tussen de behoeften van de gemeente en de mogelijkheden van de politie. Dus wordt er een eigen handhavingsapparaat ingesteld om het gat op te vullen. De grenzen tussen gemeentelijke handhaving en politie worden in mijn optiek wel heel vaag. Gemeentelijke handhaving rijdt nu in sommige gevallen ook als met blauwe lampen, heeft C2000, is bewapend, enz. Soms zelfs meer dan de gemiddelde politiesurveillant.

In Amsterdam is het dan wel vrij duidelijk (vind ik althans), maar verder is er een grote verscheidenheid aan uniformen en is het ook niet duidelijk wat nou precies de bevoegdheden zijn. Ik zou dan ook willen pleiten voor een landelijk uniform voor gemeentelijke handhavers (niet te verwarren met toezichthouders) en een landelijke huisstijl voor de auto's.

Daarbij vraag ik me af in hoevere je als gemeente zelf moet gaan handhaven. Bepaalde gemeentelijke BOA's zou je i.m.o. ook prima als surveillant onder kunnen brengen bij de politie, met een zekere specialisatie (bijvoorbeeld milieu). Maar dan zijn de gemeenten denk ik weer bang dat ze de grip op hun handhavingsorganisatie verliezen...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 18 november 2008, 18:18:24
De Amsterdamse opzet is dat alle handhavers dezelfde bevoegdheden krijgen, namelijk die van flora&faunabeheerder. Dat is de breedste qua bevoegdheden, de parkeercontrole en marktmeesters houden de aanwijzing welke ze nu hebben.
Men neemt meer taken over van de regio omdat deze meer op hun kerntaken terug willen keren.

In het Amsterdamse zie je nu al dat de boa's zij aan zij werken met de regiopolitie, met name zuidoost werk heel erg nauw samen met de regio. Tijdens evenementen in en rond de Arena en Heinekenmusichall word dit al een aantal jaren gedaan, maar ook tijdens verkeerscontrole's en andere actie's werkt men samen. Mede daarom heeft men de beschikking gekregen over C-2000 porto's. En is men bewapend en uitgerust met steek en kogelwerende vesten.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #44 Gepost op: 18 november 2008, 21:28:34
Citaat
Door de stadswachten/ toezichthouders onder de politievlag te laten werken heb in ieder geval het voordeel dat het politie-logo op het uniform komt.

Citaat
Vertel? Ik zie namelijk het verband niet.

Omdat:
Citaat
Veel boa,s in nederland dragen of een politieuniform of een gedeelte daarvan, dus voor de burger is het al duidelijk met wie ze te maken hebben

Hoewel jouw Amsterdamse voorbeeld over een 'uniform' uniform wel meer duidelijkheid schept :)


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #45 Gepost op: 19 november 2008, 17:37:51
Ik zal nu wel weer op diverse tenen gaan trappen, maar als ik sommige ns conducteurs ga bekijken..... :-\

Gek he, dat heb ik nou ook bij sommige politieagenten....(en sommige beveiligers, stadswachten, bakkers, slagers, en ga zo nog maar even door) Kortom, in elke beroepsgroep heb je zowel mensen die er positief als die er negatief uitspringen.  ;)
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 19 november 2008, 19:21:31
Tja je hoort de bel rinkelen maar weet niet wat ik bedoel. Das knap


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #47 Gepost op: 19 november 2008, 21:18:50
Tja je hoort de bel rinkelen maar weet niet wat ik bedoel. Das knap
Vertel, wat bedoel je anders dan? Bedoel jij dat alle conducteurs hopeloze figuren zijn?  Lijkt me niet, volgens mij kun je ze niet allemaal kennen.... maar veel anders kan ik het niet uitleggen :-\ als je niet hetzelfde als bozo bedoeld....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #48 Gepost op: 19 november 2008, 21:31:25
Tja je hoort de bel rinkelen maar weet niet wat ik bedoel. Das knap

De een hoort bellen rinkelen, de ander klokken luiden. Wie o wie weet waar die verdraaide klepel toch hangt? Ik weet het i.i.g. wel. Men neme daarbij een trompet, waarmee men hoog van de toren kan blazen. Zo is het orkest bijna compleet.   ;D ::)


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 19 november 2008, 23:34:00
Vertel, wat bedoel je anders dan? Bedoel jij dat alle conducteurs hopeloze figuren zijn?  Lijkt me niet, volgens mij kun je ze niet allemaal kennen.... maar veel anders kan ik het niet uitleggen :-\ als je niet hetzelfde als bozo bedoeld....

Als ik kijk naar controleploegen en sommige conducteur hoe ze eruit zien, en dan de manier van hoe ze hun uniform dragen. De ene in de ploeg heeft een bodywarmer aan, de volgende een parka weer een ander een colbert. Is niet echt uniform gekleed. Om niet te spreken van sommige hun haar dracht of andere "onderdelen".

Net zoiets als waar jij bij wilt gaan werken he ;) heeft iedereen hetzelfde aan