eerstehulpinhuis.nl: goede ontwikkeling of niet?

Auteur Topic: eerstehulpinhuis.nl: goede ontwikkeling of niet?  (gelezen 7060 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ikke69

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 22 november 2008, 11:03:44
Ik heb de cursus gedaan en vond het erg leuk om te doen en ik vindt het duiderlijker dan een boek Nu ga ik ook op 11 december de extra praktijkavond volgen, want ik vind wel dat je EHBO ook moet oefenen.  Als alleenstaande ouder met 2 kinderen ben ik erg blij dat ik dit heb kunnen doen. Ik kan niet zo maar 5 avonden weggaan (oppas is erg duur!). Er zouden meer van dit soort cursussen moeten zijn voor alleenstaande ouders!
mvg
Ikke


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 22 november 2008, 15:01:26
Ik heb de mogelijkheid gehad om de cursus te volgen.`
En ik heb hem dan ook helemaal gedaan.

De eerste les gaf een goede indruk, maar gaandeweg de cursus werd deze eerste indruk helaas te niet gedaan.

De intro filmpjes bij de diverse hoofdstukken zijn leuk en nodigen ook uit tot verdergaan

Een belangrijk nadeel is dat de sheets alleen teksten bevatten. Een voice over geeft, naast de informatie van de sheet ook nog andere informatie.
Ik mis echter de plaatjes bij de praatjes. De stem, c.q. stemgebruik, van de voice over was voor mij geen uitnodiging om de cursus te blijven volgen.

Er zijn wel een aantal demonstratiefilmpjes, waarin technieken getoond worden, maar deze in mijn ogen meestal ver beneden de maat.
Zoals de demonstratie borstcompressies in een tempo van rond de 175 / min. Men wijkt verder af van de richtlijnen 2006.
Ook de verbandtechnieken die in de filmpjes gedemonstreerd wordt zijn niet effectief. Voorbeelden het drukverband voor de pols eindigt op het polsgewricht.
De brede das ondersteund niet de hand maar alleen de onderarm.

Verder vond ik een aantal storende fouten en/of verwijzingen naar verouderde richtlijnen.  

Je krijgt een maand om de cursus af te ronden, daarna is wordt de link gblokkeert en is het over en uit.
Met wat creativiteit kun je de teksten van de voice over van het net afhalen,
Voor het geld, wat deze cursus kost kun je, bijv. voor 5 euro meer. net nieuwe NRK boek kopen dat je daarna als naslagwerk kunt gebruiken.

Desondanks blijf ik het een goed intiatief vinden om E-learning in te zetten in het EH onderwijs.
Maar dan moet wel stevig gewerkt worden aan de vakinhoudelijke kant van verhaal en de mogelijkheid om een naslagwerk te kunnen raadplegen.


Ehih

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 23 november 2008, 10:42:05
Beste EHBO-er,

Om te beginnen hartelijk dank voor het helemaal bekijken van de cursus! Omdat alle theorie inclusief die van EHBO bij Kinderen wordt behandeld duurt deze met de 40 filmpjes toch zo'n 5,5 uur.

Ik vind het jammer dat je enthousiasme niet zo groot is als dat van ondertussen 32(!) andere erkende instructeurs die aan de cursus hebben meegewerkt en/of de inhoud hebben gecontroleerd, net zoals dat geldt voor de 2 medisch adviseurs van grote verzekeringsmaatschappijen.

Je maakt een aantal inhoudelijke opmerkingen, waar we toch ook wel wat mee kunnen. Dat ene reanimatiefilmpje van de 3 bijvoorbeeld wordt door ons aangepast naar een frequentie van 100 per minuut. Over enkele andere inhoudelijke opmerkingen die je gemaakt hebt; blijkbaar zijn instructeurs onderling het niet eens over de interpretatie van de richtlijnen en wordt daar een levendige en felle discussie over gevoerd. We gaan daar voorlopig maar even af op het grote aantal instructeurs die de input hebben geleverd. Voor een volgende versie nodigen we je graag uit om mee te kijken, een extra kritische blik stellen we altijd op prijs.

Maar, het belangrijkste zien we denk ik over het hoofd. Eerste Hulp in Huis richt zich op de miljoenen Nederlanders die tot nu toe er zelfs niet eens aan dachten om iets met EHBO te doen, of daar wel aan dachten maar er (steeds niet/nooit) aan toe komen om naar een klassikale cursus te gaan. Er wordt steeds duidelijk aangegeven dat de cursus de theorie behandelt en dat voor echte vaardigheden er praktijkavonden worden georganiseerd. Daarmee is het een betere en meer toegankelijke manier van leren dan een boek, want laten we heel eerlijk zijn: wie leert nou een EHBO-boek uit zijn hoofd? Bijna niemand. Op deze manier maak je op een hele leuke manier kennis met alle theorie en hebt de mogelijkheid om verder te gaan. Dat adviseren we ook alle cursisten meerdere malen en ca. 40% doet dat ook.

Met betrekking tot de 30 dagen: iedereen krijgt de kans de cursus af te maken als hij of zij extra tijd nodig heeft. Verder zal binnen een maand een online naslagwerk beschikbaar komen met alle behandelde theorie, inclusief 2-maandelijks aangeboden oefeningen om de kennis fris te houden.

Daarmee levert Eerste Hulp in Huis ons inziens een zeer waardevolle bijdrage aan het vergroten van het aantal mensen in Nederland met kennis van EHBO, maar veel belangrijker nog: het bewust maken van de eigen verantwoordelijkheid en doen nemen van actie om die verantwoordelijkheid in te vullen. Laten we daar maar met z'n allen aan gaan werken!


helm

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 23 november 2008, 11:33:21
Beste Arnold, ik zie nog steeds op je site onder het kopje organisatie staan dat de cursus voldoen aan iso 17024. Nogmaals, dit is onmogelijk. Of is het juist je bedoeling mensen onjuiste informatie te geven?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 23 november 2008, 13:46:18
Beste EHBO-er,

Om te beginnen hartelijk dank voor het helemaal bekijken van de cursus! Omdat alle theorie inclusief die van EHBO bij Kinderen wordt behandeld duurt deze met de 40 filmpjes toch zo'n 5,5 uur.

Ik vind het jammer dat je enthousiasme niet zo groot is als dat van ondertussen 32(!) andere erkende instructeurs die aan de cursus hebben meegewerkt en/of de inhoud hebben gecontroleerd, net zoals dat geldt voor de 2 medisch adviseurs van grote verzekeringsmaatschappijen.


Ik ben bij de beoordeling in de schoenen gaan staan van iemand, die voor de eerste keer een EH opleiding doet.
Dus ben ik aan de slag gegaan en heb alle sheets gelezen en afgeluisterd, dan wel de tekst van de voice gelezen. Daarbij kwam ik tot de ontdekking dat er in een aantal sheets verkeerde verwijzigingen zaten.
Ondanks de, nu wel hinderlijke, achtergrondkennis heb ik alle toetsen een keer gedaan nadat ik het hoofdstuk had afgesloten en heb ik deze voor mijn gevoel, positief afgesloten.
Ik heb geen bericht meer gehad dat ik geslaagd was, maar ook niet dat ik bepaalde toetsen niet gehaald heb.

Betekent dat nu, dat ik toetsen onvoldoende heb afgesloten en zo ja welke dan ?


Je maakt een aantal inhoudelijke opmerkingen, waar we toch ook wel wat mee kunnen. Dat ene reanimatiefilmpje van de 3 bijvoorbeeld wordt door ons aangepast naar een frequentie van 100 per minuut. Over enkele andere inhoudelijke opmerkingen die je gemaakt hebt; blijkbaar zijn instructeurs onderling het niet eens over de interpretatie van de richtlijnen en wordt daar een levendige en felle discussie over gevoerd. We gaan daar voorlopig maar even af op het grote aantal instructeurs die de input hebben geleverd. Voor een volgende versie nodigen we je graag uit om mee te kijken, een extra kritische blik stellen we altijd op prijs.

Ik had de hoop dat jullie nog eens kritisch naar de cursus zouden kijken en blijkbaar is dit ook het geval.
 Ik heb in mij reactie op een aantal punten gewezen die niet volgens de laatste richtlijnen van de NRR, de ERC en AHA zijn.
Ik stel voor, dat het filmpje over de AED ook aangepast wordt. In dat filmpje kruipt de bediener op handen en voeten over het slachtoffer kruipt omdat de AED in de weg staat.
Wat de richtlijnen betreft, heel europa, amerika en veel andere landen zijn afgestapt van "twee beademingen in vijf pogingen"
daar is ook weinig discussie over, de discussies gaan vaak over nieuwe onderzoeken en hoe daar mee om te gaan.

De filmpjes van de verbanden zijn niet voorzien van begeleidende tekst en in mijn ogen te ver uitgezoomd om goed te kunnen zien hoe het en waarmee het aangelegd wordt. Het eindresultaat is wel te zien en druist in mijn ogen vaak in tegen gangbare opvattingen over verbandtechnieken.  


Voor een volgende versie nodigen we je graag uit om mee te kijken, een extra kritische blik stellen we altijd op prijs.

Als je A zegt moet je ook B zeggen, dus wil ik graag mee kijken.

Maar, het belangrijkste zien we denk ik over het hoofd. Eerste Hulp in Huis richt zich op de miljoenen Nederlanders die tot nu toe er zelfs niet eens aan dachten om iets met EHBO te doen, of daar wel aan dachten maar er (steeds niet/nooit) aan toe komen om naar een klassikale cursus te gaan. Er wordt steeds duidelijk aangegeven dat de cursus de theorie behandelt en dat voor echte vaardigheden er praktijkavonden worden georganiseerd.

Het belangrijkste is het verkrijgen van een goede hulpverlening aan slachtoffers door hulpverleners die vooral waten wat ze niet kunnen en/of mogen.
Ik ben een groot voorstander om niet alleen feiten en kunstjes over te dragen, maar ook het besef bij te brengen waarom bepaalde handelingen gedaan moeten worden of juist niet.
 
Er komt gelukkig steeds meer nadruk te liggen op het volgen van praktijkavonden. Hoeveel avonden worden geadviseerd ? Zijn het avonden waarop cursisten bepalen wat ze willen oefenen of zijn het thema avonden die bezocht worden ?

Waarom zouden mensen, die om wat voor reden dan ook, na het volgen van de elearning cursus wel naar de geadviseerde praktijkavonden komen ?
Uit jou verhaal blijkt 40% dat te doen, maar wat heeft hun dan over de streep getrokken ?


Daarmee is het een betere en meer toegankelijke manier van leren dan een boek, want laten we heel eerlijk zijn: wie leert nou een EHBO-boek uit zijn hoofd? Bijna niemand.

Dat zou zeker gelden als het een interactieve cursus was, maar nu is voornamelijk een dame, wiens stemgebruik op mij niet aangenaam overkomt, aan het woord.
Op het einde van het hoofdstuk moet je de toets doen en zonodig het hoofdstuk overdoen.


Op deze manier maak je op een hele leuke manier kennis met alle theorie en hebt de mogelijkheid om verder te gaan. Dat adviseren we ook alle cursisten meerdere malen en ca. 40% doet dat ook.

Ik ben blij dat er een naslagwerk komt zodat men later nog zaken kan opzoeken
Voor mij is het geen leuke manier om kennis te maken Het lijkt meer het stoffige imago van het Oranje Kruis die al jaren goed bezig is om dat imago kwijt te raken


Met betrekking tot de 30 dagen: iedereen krijgt de kans de cursus af te maken als hij of zij extra tijd nodig heeft. Verder zal binnen een maand een online naslagwerk beschikbaar komen met alle behandelde theorie, inclusief 2-maandelijks aangeboden oefeningen om de kennis fris te houden.

Ik hoop dat ik voorlopig nog als cursist blijf ingeschreven, zodat ik positievere ervaringen ook kan melden

Daarmee levert Eerste Hulp in Huis ons inziens een zeer waardevolle bijdrage aan het vergroten van het aantal mensen in Nederland met kennis van EHBO, maar veel belangrijker nog: het bewust maken van de eigen verantwoordelijkheid en doen nemen van actie om die verantwoordelijkheid in te vullen. Laten we daar maar met z'n allen aan gaan werken!

Als je begint met "Daarmee kan de Eerste Hulp in Huis ons inziens in de toekonst een zeer waardevolle bijdrage gaan leveren aan ...." dan zijn we het samen helemaal eens