Uniform?

Auteur Topic: Uniform?  (gelezen 7451 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #10 Gepost op: 20 november 2008, 18:54:30
Maar goed, om het even boven het Amsterdamse te trekken, daar komen we blijkbaar niet verder mee, in hoeverre wordt er in de rest van Nederland aan/over "uniformdiscipline" gedacht? misschien wat voorbeelden? niet als schandpaal, goede voorbeelden mogen ook, maar als discussiemateriaal.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #11 Gepost op: 21 november 2008, 16:06:07
In Hollands-Midden bestaan er kleding richtlijnen. Deze zijn volgens mij precies hetzelfde als in de rest van Nederland. Of deze richtlijnen ook voor uniformiteit zorgen vraag ik me af. Er staat een hoop in beschreven maar ook weer niet alles. Verder worden we er ook maar amper op aangesproken als er niet aan de kledingrichtlijnen voldaan wordt

Zo mag je van 01 april tot 01 oktober met korte mouwen lopen, lange mouwen mogen echter ook nog gewoon. Draag je lange mouwen ben je wel verplicht om een stropdas te dragen. Bij een blouse met korte mouwen hoeft dit niet tenzij je een jas er overheen draagt. Dan moet de stropdas weer wel om. Het komt dus voor dat de ene collega op de auto korte mouwen draagt zonder stropdas en de collega naast je lange mouwen met stropdas draagt. In de periode 01 oktober tot 01 april mag je alleen nog maar de blouse met lange mouwen dragen met stropdas. Heb je een noodhulp/buiten dienst mag je ook een trui met V hals dragen over de blouse met stropdas heen. Echter dragen de meeste collega's hier gewoon de trui met hoge coll. Lekker warm en scheelt ook weer strijken ;)  Officieel mag deze trui alleen nog maar door motorrijders gedragen geworden hier in de regio. Handhaving is er echter niet op waardoor dus de ene collega op de auto met een trui met V hals zit en de ander met een hoge coll.
Als we dan ook de blouson gaan bekijken. Daar zijn helemaal geen regels voor. Hoewel er in de periode van aanbesteding van het nieuwe uniform super veel discussie was over de leren jas draagt hier in de regio echt nog maar amper iemand de leren jas. Echt bij hoge uitzondering kom je een collega tegen met een leren jas en die geeft dan aan dat hij even zo snel niet zijn nieuwe blouson jas kon vinden.
Echter draagt de ene collega de blouson met de flappen met de tekst POLITIE aan de voorzijde en achterzijde zichtbaar en de andere collega heeft ze weer weggestopt. Tsjaa het is leuk uniformiteit maar tot op het moment dat het streng gehandhaafd gaat worden zal het er niet van komen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #12 Gepost op: 21 november 2008, 16:22:29
Maar goed, om het even boven het Amsterdamse te trekken, daar komen we blijkbaar niet verder mee, in hoeverre wordt er in de rest van Nederland aan/over "uniformdiscipline" gedacht? misschien wat voorbeelden? niet als schandpaal, goede voorbeelden mogen ook, maar als discussiemateriaal.....

Bij MBK;

Eenheid van tenue. Of allemaal trui aan, OF allemaal jas aan, OF allemaal lange mouw, etc..... Niet de 1 dit en de ander dat. En zeker allemaal baretje op je knar. Niet te vergeten de stropdas. En niet de minste: kistjes moeten glimmen.

Moet ik wel bij zeggen dat het er in de opleiding allemaal zo strak aan toe ging. Eenmaal in je regio / op je object geplaatst verloopt het wat soepeler. Echter de korte / lange mouw-regel wordt strikt toegepast. Zomerseizoen kort, na 1 okt. lange mouw.

Uiteraard ook een fris verzorgd uiterlijk, al zie ik de laatse tijd om me heen e.e.a. wat verslonzen, zo af en toe  ::) ;D
En in de nachtdienst....ach....who cares? Zo lang je in geval van (...) maar iets met uitmonstering hebt klaarliggen.  ;)


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 21 november 2008, 16:29:44
Nouja het MBK uniform ziet er beter uit dan vroeger. Toen was het een slapaftreksel van het vlootuniform. Enige "minpuntje"vind ik de baret, die behoort alleen toe aan het Korps en eigenlijk niet aan de vloot en het MBK. :-X


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #14 Gepost op: 21 november 2008, 16:39:12
Nouja het MBK uniform ziet er beter uit dan vroeger. Toen was het een slapaftreksel van het vlootuniform. Enige "minpuntje"vind ik de baret, die behoort alleen toe aan het Korps en eigenlijk niet aan de vloot en het MBK. :-X

Baret alleen voor het Korps? Wat? Korps Mariniers? Heel Defensie loopt met baret, Ron.

-KL
-KM
-KLu
-KMar

Ook alle onderdelen (luchtmobiel etc.) lopen met baret. Tevens Landmachtbeveiliging, Luchtmachtbeveiliging en het MBK.
Alle baretten zijn te onderscheiden, zo loopt MBK met zwarte baret, blauw vlak met daarop een zilveren ankertje. Duidelijk te herkennen als zijnde de blauwe kant, dus. Daarnaast heeft het MBK de ''platte pet''. Wordt meestal bij het nette tenue gedragen, ook wel tenue 6 genoemd, of DT.

Rest mij aan toe te voegen dat ik nu bij DBV zit, en wij in het KMar-uniform lopen. Exact hetzelfde (behalve de pantalon), echter met eigen emblemen.

Ik heb ook een particuliere beveiligingsorganisatie gezien, die liep met paarse baretten. DAT is een minpuntje te noemen! Van een afstandje zag je die paarse gloed al, en dan nog vervaardigd van een soort fleecemateriaal ook. Grote paarse pluizenbollen, waren dat. Ik miste alleen nog de pompoen, erbovenop.  ;D

Citaat
die behoort alleen toe aan het Korps en eigenlijk niet aan de vloot en het MBK

Dat is dan jouw kleine geheimpje, sssht, tegen niemand zeggen! Fijn weekend!  ;)


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 21 november 2008, 16:57:08
zo loopt MBK met zwarte baret, blauw vlak met daarop een zilveren ankertje.

Nee ik had het idd over de MBK baret, de enige baret is de zwarte met roodvlak en goud of zwartanker ;)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #16 Gepost op: 21 november 2008, 17:11:06
E.e.a. is me duidelijk geworden via PM, Ron bedankt! Het verklaart een hoop, ik ken jouw soort  ;)
Nu weet ik i.i.g. dat ik e.e.a. met korreltje zout kan nemen.  ;D


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 21 november 2008, 17:16:31
Korreltje? joh zelfs AKZO heeft geen zout genoeg ervoor ;D


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #18 Gepost op: 29 november 2008, 21:43:44
Tja... bij de politie heb je nu eenmaal diverse kledingstukken die allemaal gedragen mogen worden. Nu in de winter overhemd met lange mouwen, stropje, maar ook de spencer, coltrui etc. etc. etc. Deze kleding stukken zijn allemaal toegestaan en ieder mens is verschillend... dat is het mooie nu eenmaal van mensen. Verder ben ik van mening dat je het uniform met trots moet dragen en dus moet zorgen dat het er altijd netjes uitziet... het is de eerste indruk die je maakt.....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #19 Gepost op: 30 november 2008, 17:55:54
Sinds dhr.B.Welten in Amsterdam baas is heb je je te houden aan de kledingvoorschriften. Heb al een paar keer mogen meemaken dat hij collega's er op aansprak. Maarja Amsterdam is Kennemerland niet he.

Das mij nou nog nooit over komen :-[

mvg
Mike